Audi A1 lees rijtest van Autovisie

Eerlijk gezegd is er hier de laatste jaren wel eens getwijfeld of Audi niet wat ál te laat zou zijn met de nieuwe, compacte A1, die uiteindelijk vanaf september dit jaar in de Nederlandse showrooms zal verschijnen. Eerder heeft de Duitse autofabrikant uit Ingolstadt al eens een poging gewaagd om in het B-segment een graantje mee te pikken, maar daarbij ging het om de peperdure space frame-A2, waarvan de verkoop ver onder de maat bleef.

De Ingolstadters hebben over het tijdstip van de A1-intro overigens een tegengestelde mening, zoals kon worden verwacht. “We zijn zeker niet te laat met de A1, maar precies op tijd”, zo meldt Peter Schwarzenbauer van Audi. “Het model komt op een moment dat de vraag naar compactere auto’s flink in de lift zit. Ook het ‘downsizen’ van motoren is zeer actueel. We hebben er naar onze mening een echte kaskraker mee in handen”, aldus het Vorstandsmitglied van het Duitse merk. De 3,95 meter lange, 1,42 meter hoge en 1,74 meter brede A1 oogt mede dankzij de kenmerkende ‘singleframe’ grille bij eerste aanblik onmiddellijk als een echte Audi. De kleine is zijn vier ringen dus dubbel en dwars waard. Voorlopig is de hatchback alleen nog met twee portieren leverbaar maar volgend jaar komt er ook een Sportback met vier deuren en een grote achterklep. Die zal ook zo’n 15 centimeter langer worden dan deze versie. De A1 deelt zijn bodemplaat met de nieuwe Polo, de Seat Ibiza en de Skoda Fabia. De Audi heeft zodoende ook dezelfde wielbasis van 2,47 meter. Voorin is er daarmee absoluut geen sprake van ruimtegebrek, maar op de achterbank is het allemaal wat minder. Door de aflopende daklijn zitten langere personen al snel met de kruin tegen de hemelbekleding. De kofferruimte met dubbele bodem heeft een inhoud van 270 liter en kan door de achterbankleuning neer te klappen tot 960 liter worden vergroot.

Dan wordt het tijd om met de nieuweling de weg op te gaan en onze keuze valt eerst op de 86 pk versie. Zou deze viercilinder met directe inspuiting wel krachtig genoeg zijn om het sportieve Audi-gevoel voldoende te kunnen waarmaken?, zo vragen we ons af. Groot voordeel is in ieder geval het gewicht van de A1 dat vanwege veel aluminium slechts 1045 kilo is. De prestaties vallen alleszins mee en de compacte Audi snort in 12,1 seconden naar 100 km/u. De standaard op deze versie geleverde vijfbak doet uitstekend zijn werk. Op de snelweg lukt het dan ook om de A1 even aan zijn topsnelheid van 179 km/u te laten ruiken. Audi claimt voor de 1.2 TFSI-motor een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 19,6 bij een CO2-uitstoot van 119 g/km. Hij is daarmee goed voor een A-label en een fiscale privébijtelling van 20 procent bij zakelijk gebruik.

Duidelijk sportiever presteert de 1.4-versie, die dankzij een turbo over 122 pk beschikt. Het maximum koppel bedraagt 200 Nm en staat vanaf 1500 toeren paraat. In combinatie met handgeschakelde zesbak sprint die A1 in 9,2 seconden naar de honderd en ligt de topsnelheid op 200 km/u. De viercilinder heeft een gemiddeld brandstofverbruik van een op 1 op 18,5. Voor deze uitvoering is er tevens een zeventraps S tronic-transmissie beschikbaar. Dan geldt er wel een meerprijs van 1300 euro. De twee dieselversies met 90 pk en 105 pk sprinten in 12,2 en 10,8 seconden van nul naar honderd. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt slechts 1 op 26,3. Behalve het exterieur past ook het interieur helemaal in de kwaliteitsbeleving van het Duitse merk. De afwerking is top met veel zachte materialen op het dashboard, maar jammer genoeg geen echt aluminium (maar plastic) op knoppen, luchtroosters en stuurwiel. Wie wat meer wil opvallen, kan voor 592 euro de dakbogen in een contrasterende kleur bestellen. Rij- en weggedrag van de A1 zijn dik voor elkaar en verder is het onderstel ook comfortabel genoeg. De nieuweling is leverbaar als Attraction en Ambition. Laatstgenoemde uitvoering richt zich meer op de sportiever ingestelde bestuurder. Daarnaast zijn er nog tal van pakketten om de A1 op te leuken. De standaarduitrusting omvat onder meer centrale portiervergrendeling, ABS, ESP, tractiecontrole, elektronisch differentieel, radio/cd-speler, start/stopsysteem en cruise control. Airco is voor ?1525 leverbaar.

De prijzen beginnen bij ?17.500 voor de 1.2 TFSI, de 1.4 TFSI kost ?21.200 en de 105 pk-diesel staat voor ?23.500 in de prijslijst. De prijs van de 90 pk diesel is nog niet bekend en de lichtste benzineversie wordt pas in oktober leverbaar. Verkoopprognoses worden niet gegeven, wellicht heeft men die A2 nog in het achterhoofd…

Via: AutoVisie / AutoTelegraaf

Gerelateerde artikelen

Porsche Classic Communication Management: moderne connectiviteit voor je klassieke of youngtimer Porsche

Porsche Classic brengt voor liefhebbers van de iconische klassiekers en youngtimers van Porsche het beste van twee werelden samen. Met het Porsche Classic Communication Management

Lees verder »

Eén miljoenste Porsche Macan uit Leipzig rolt van de band

De Porsche fabriek in Leipzig heeft deze week zijn één miljoenste Macan geproduceerd. Sinds 2013 rolt de Porsche Macan in Leipzig van de productielijn en

Lees verder »

Audi Charge & Drive: speeddaten met de nieuwste Audi modellen tijdens het snelladen

Audi lanceert met ‘Audi Charge & Drive’ deze week de ultieme wachtverzachter voor automobilisten die hun auto laden bij diverse vestigingen van Fastned. In plaats

Lees verder »