Rijtest: Audi R8 e-tron de eerst electrische Audi

Ook Audi gaat elektrische auto’s bouwen, en de R8 zal de eerste zijn. Wij zijn in Ingolstadt al eens gaan scheuren (lees: zoemen) met een prototype.

En gaat dat wat vooruit dan?

Tuurlijk wel. Met 230 kW en 4.500 Nm (inderdaad: 4.500) heeft dit ding genoeg momentum om een olietanker vlot te trekken. De batterijen liggen achter de cockpit, waar normaal de V8 of V10 huist, terwijl de vier elektromotoren verdeeld zitten over de vier hoeken van de auto. Dat resulteert niet alleen in een gedroomde gewichtsverdeling, doordat elk wiel apart aangedreven wordt kunnen de trekkrachten volledig naar wens verdeeld worden. Zonder één tandwiel lukt dus meer dan met duizend differentiëlen.

En toch zijn we niet onder de indruk. Jazeker, een spurt van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden (op papier) is meer dan aardig. Alleen: dit ding weegt zo’n 2 ton, en die massa voel je. De elektrische R8 heeft tonnen grip en gaat hard vooruit, maar het voelt aan alsof je een te zwaar beladen winkelkar probeert te mennen. Sportwagens moeten lichtvoetig zijn, en dat missen we hier.

Audi belooft wel beterschap, want wanneer de auto in 2012 op de markt komt, moet er nog zo’n 400 kilo af. Het doel is 1,6 ton.

Een elektrische sportwagen, bestaan er batterijen die dat aankunnen?

Audi belooft ons een rijbereik van 250 kilometer op de NEDC-cyclus (volgens dewelke ook het normverbruik van alle huidige auto’s gemeten wordt). Bij een kalme rijstijl zal dat wellicht ook haalbaar zijn, al leert de ervaring ons dat enthousiast gebruik van het rechterpedaal geen deugd doet aan de autonomie. En dat is net de bedoeling van een sportwagen natuurlijk. Afwachten.

Nog twee jaar wachten dus?

Inderdaad, tegen eind 2012 kan je een elektrische R8 kopen, in gelimiteerde oplage overigens. Prijzen kennen we nog niet, maar reken maar dat het geen koopje zal zijn. De gunstigere taksen en lagere gebruikskosten verzachten natuurlijk de eindfactuur.

Het is overigens een bewuste strategie om eerst een topmodel onder hoogspanning te zetten, om vervolgens de technologie te laten doorsijpelen naar de volksere regionen van het gamma. Om de investering van de ontwikkeling makkelijker terug te verdienen, maar ook wel omdat een R8 meer uitstraling heeft dan een A3.

De looks zullen het midden houden tussen de huidige R8 en het e-tron-prototype waarmee Audi al sinds vorig jaar de wereld rondtrekt naar salons en evenementen.

Tekst: Autowereld.be
Foto: United Pictures

Reacties zijn gesloten.

Gerelateerde artikelen

Porsche Classic Communication Management: moderne connectiviteit voor je klassieke of youngtimer Porsche

Porsche Classic brengt voor liefhebbers van de iconische klassiekers en youngtimers van Porsche het beste van twee werelden samen. Met het Porsche Classic Communication Management

Lees verder »

Eén miljoenste Porsche Macan uit Leipzig rolt van de band

De Porsche fabriek in Leipzig heeft deze week zijn één miljoenste Macan geproduceerd. Sinds 2013 rolt de Porsche Macan in Leipzig van de productielijn en

Lees verder »

Audi Charge & Drive: speeddaten met de nieuwste Audi modellen tijdens het snelladen

Audi lanceert met ‘Audi Charge & Drive’ deze week de ultieme wachtverzachter voor automobilisten die hun auto laden bij diverse vestigingen van Fastned. In plaats

Lees verder »