Rijtest: Audi R8 e-tron de eerst electrische Audi

Ook Audi gaat elektrische auto’s bouwen, en de R8 zal de eerste zijn. Wij zijn in Ingolstadt al eens gaan scheuren (lees: zoemen) met een prototype.

En gaat dat wat vooruit dan?

Tuurlijk wel. Met 230 kW en 4.500 Nm (inderdaad: 4.500) heeft dit ding genoeg momentum om een olietanker vlot te trekken. De batterijen liggen achter de cockpit, waar normaal de V8 of V10 huist, terwijl de vier elektromotoren verdeeld zitten over de vier hoeken van de auto. Dat resulteert niet alleen in een gedroomde gewichtsverdeling, doordat elk wiel apart aangedreven wordt kunnen de trekkrachten volledig naar wens verdeeld worden. Zonder één tandwiel lukt dus meer dan met duizend differentiëlen.

En toch zijn we niet onder de indruk. Jazeker, een spurt van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden (op papier) is meer dan aardig. Alleen: dit ding weegt zo’n 2 ton, en die massa voel je. De elektrische R8 heeft tonnen grip en gaat hard vooruit, maar het voelt aan alsof je een te zwaar beladen winkelkar probeert te mennen. Sportwagens moeten lichtvoetig zijn, en dat missen we hier.

Audi belooft wel beterschap, want wanneer de auto in 2012 op de markt komt, moet er nog zo’n 400 kilo af. Het doel is 1,6 ton.

Een elektrische sportwagen, bestaan er batterijen die dat aankunnen?

Audi belooft ons een rijbereik van 250 kilometer op de NEDC-cyclus (volgens dewelke ook het normverbruik van alle huidige auto’s gemeten wordt). Bij een kalme rijstijl zal dat wellicht ook haalbaar zijn, al leert de ervaring ons dat enthousiast gebruik van het rechterpedaal geen deugd doet aan de autonomie. En dat is net de bedoeling van een sportwagen natuurlijk. Afwachten.

Nog twee jaar wachten dus?

Inderdaad, tegen eind 2012 kan je een elektrische R8 kopen, in gelimiteerde oplage overigens. Prijzen kennen we nog niet, maar reken maar dat het geen koopje zal zijn. De gunstigere taksen en lagere gebruikskosten verzachten natuurlijk de eindfactuur.

Het is overigens een bewuste strategie om eerst een topmodel onder hoogspanning te zetten, om vervolgens de technologie te laten doorsijpelen naar de volksere regionen van het gamma. Om de investering van de ontwikkeling makkelijker terug te verdienen, maar ook wel omdat een R8 meer uitstraling heeft dan een A3.

De looks zullen het midden houden tussen de huidige R8 en het e-tron-prototype waarmee Audi al sinds vorig jaar de wereld rondtrekt naar salons en evenementen.

Tekst: Autowereld.be
Foto: United Pictures

Gerelateerde artikelen

Sportiviteit krijgt een nieuwe lading in de volledig elektrische Porsche Macan GTS

Met de Macan GTS voegt Porsche een nieuw topmodel toe aan zijn volledig elektrische SUV-gamma. Deze versie is duidelijk de sportiefste van de reeks, met

Lees verder »

Audi Concept C: voorbode van een nieuwe, toekomstige elektrische sportwagen

Met de Audi Concept C introduceerde Audi afgelopen maand meer dan enkel een vingeroefening voor de nieuwe designtaal van het merk. De Concept C is

Lees verder »

Kampioenen in de Porsche Carrera Cup Benelux: “Prachtig om dit met Porsche te doen”

Bij Porsche zit autosport in het DNA en ook voor veel Nederlandse coureurs is Porsche een belangrijke factor in hun racecarrière. Het autosportseizoen 2025 nadert

Lees verder »