Rijtest: Audi R8 GT van Autoweek

De standaard Audi R8 is met beide motoriseringen een ultieme allround sportwagen, maar met de R8 GT gooit het merk het over een andere boeg. De auto is feitelijk een straatversie van de auto die nu meedoet in de diverse GT-kampioenschappen. Lukt het Audi ook om voet aan de grond te krijgen in het segment van hardcore sportwagens?

De Audi R8 GT is veel meer dan een R8 met wat dikker spoilerwerk. Ten eerste is er de motor, die nu 560 pk levert. Inderdaad, net zo veel als in de Gallardo LP 560-4. Maar de belangrijkste winst boekt Audi met gewichtsbesparing. De ingenieurs hebben de auto uit elkaar gehaald, alle onderdelen stuk voor stuk geanalyseerd en door vervanging van de ‘te zware’ componenten 100 kilogram van het gewicht van de auto afgeschaafd. Het resultaat is een topsnelheid van 320 km/h, maar ook een prijskaartje dat 258.900 euro vermeldt.

We nemen de sleutels in ontvangst om hem op de Autobahn, B-wegen en het circuit aan de tand te voelen. Bij het instappen is meteen duidelijk dat we in iets bijzonders zitten: overal zien we exotische materialen als koolstofvezel, magnesium en licht aluminium. Vierpuntsgordels versterken het racy gevoel. Bij het wegrijden klinkt de auto opvallend geciviliseerd, maar bij 3.500 tpm gaan beide kleppen in het uitlaatsysteem open en laat de auto z’n echte geluid horen.

De R8 mag op papier dan vierwielaangedreven zijn, de praktijk is dat normaliter 85 procent van het koppel naar de achterwielen gaat. Hierdoor is de auto perfect met het gas te sturen. Verder valt ons op dat de GT veel hogere bochtsnelheden aankan dan de R8 V10, bepaald geen slechte sportauto. Mocht u enthousiast worden bij het lezen van dit verhaal, dan eindigen we met een teleurstelling: alle 333 geplande exemplaren waren al voor de productiestart uitverkocht.

Vandaag ligt ie in de winkel de nieuwe Autoweek.

Gerelateerde artikelen

Sportiviteit krijgt een nieuwe lading in de volledig elektrische Porsche Macan GTS

Met de Macan GTS voegt Porsche een nieuw topmodel toe aan zijn volledig elektrische SUV-gamma. Deze versie is duidelijk de sportiefste van de reeks, met

Lees verder »

Audi Concept C: voorbode van een nieuwe, toekomstige elektrische sportwagen

Met de Audi Concept C introduceerde Audi afgelopen maand meer dan enkel een vingeroefening voor de nieuwe designtaal van het merk. De Concept C is

Lees verder »

Kampioenen in de Porsche Carrera Cup Benelux: “Prachtig om dit met Porsche te doen”

Bij Porsche zit autosport in het DNA en ook voor veel Nederlandse coureurs is Porsche een belangrijke factor in hun racecarrière. Het autosportseizoen 2025 nadert

Lees verder »