AudiBlog.nl

Nieuwe 911 zet innovatie-traditie voort


Wie ‘911’ zegt, denkt meteen aan sportiviteit en een achterin geplaatste boxermotor. Dat zijn zaken die iedere 911 tot een 911 maken. Maar er zijn meer typerende kenmerken. Wat dacht je van technologische innovaties?

Omdat het basisconcept altijd behouden moeten blijven, is een nieuwe Porsche 911 op het eerste gezicht nooit revolutionair anders. Iedere nieuwe generatie bewijst echter dat de auto daar niet minder innovatief van wordt. De nieuwe 911, de 992-generatie, introduceert bijvoorbeeld een WET-modus voor extra veiligheid bij regenachtige omstandigheden. Ook is dit de eerste 911 met de nieuwe achttraps PDK-automaat, zijn er voor het eerst dynamische ‘airflaps’ in de voorbumper voor een nog betere luchtgeleiding en adaptieve matrix-led-koplampen. De innovatie begon echter al veel eerder, ten tijde van de allereerste 911. Met z’n zescilinder boxermotor en aalgladde koetswerk was dit als geheel een auto die alles anders deed, maar ook op andere niveaus zijn er noviteiten te bespeuren.

Targa

Het belangrijkste voorbeeld daarvan is de 911 Targa. De Targa kwam tot stand in een periode waarin er met name in de VS veel zorgen waren over de veiligheid van cabriolets en er zelfs een verbod op geheel open modellen dreigde. Porsche sprong handig op die zorgen in met de ‘Sicherheitscabrio’, een cabriolet met een vaste rolbeugel en een in de beginjaren verwijderbare achterruit. Het cabrioverbod kwam er nooit, maar de 911 Targa bleef en werd een onmisbaar onderdeel van het 911-gamma. De carrosserievorm die de voordelen van een coupé en een cabriolet combineerde kreeg bovendien navolging bij andere merken en ‘Targa’ groeide uit tot een heuse soortnaam.

Turbo

In 1973 verscheen een heftig gemoderniseerde versie van de oer-911 op de markt. Deze ‘G-series’ is herkenbaar aan z’n opvallende, stootbestendige bumpers en bracht een aantal interessante nieuwigheden met zich mee. Zo is dit de auto waarbij de eerste volwaardige cabrioletversie werd gelanceerd, al was die carrosserievorm op zich natuurlijk niets nieuws in autoland. De in 1975 geïntroduceerde 911 Turbo was dat wel. De legendarische 930 was de eerste sportauto met een turbolader ter wereld en in zijn tijd één van de allersnelste auto’s ter wereld.

Katalysator

Dat de 911 ook uitblinkt op andere gebieden dan sportiviteit en rijgedrag bewijst generatie 964. De wederom compleet herziene versie van de luchtgekoelde 911 die in 1989 verscheen was uitzonderlijk schoon en tilde bovendien het comfortniveau van de 911 naar nieuwe hoogten. Om met dat ‘schoon’ te beginnen: de 964 was niet alleen de eerste 911 of de eerste Porsche, maar zelfs de eerste personenauto met een geregelde driewegkatalysator aan boord. Om een nog breder publiek aan te spreken introduceerde Porsche op deze auto bovendien niet alleen vierwielaandrijving, maar ook een automatische transmissie. Omdat ‘gewoon’ voor een 911 nooit goed genoeg is, ontwikkelde Porsche een revolutionaire Tiptronic-bak. Die bood de mogelijkheid om met de hand te schakelen en beschikte bovendien als eerste automatische versnellingsbak ter wereld over een ‘brein’ waarmee de bak zichzelf kon aanpassen aan het rijgedrag van de bestuurder.

Panoramadak

Anno 2018 is een enorm glazen panoramadak een populaire optie bij tal van modellen, maar in de jaren ’90 was een schuifdak nog gewoon een schuifdak. Dat veranderde met de komst van de Porsche 911 Targa van de 993-generatie. De laatste luchtgekoelde 911 pakte het thema ‘Targa’ heel anders aan. Het uitneembare dakpaneel en de panoramische achterruit maakten plaats voor een 911 met een glazen dak dat na een druk op de knop op ingenieuze wijze onder de achterruit kon verdwijnen en zette zo de toon voor de decennia die zouden volgen.

Keramische remschijven

In de meer recente geschiedenis is de 911 altijd doorgegaan met innoveren. De eerste watergekoelde 911, de 996, was voor puristen wellicht even schrikken, maar heeft z’n belang in de geschiedenis van de modelserie al lang en breed aangetoond. Bovendien is het dit model dat, op de topversie GT2, als eerste productieauto de beschikking kreeg over keramische remschijven. Opvolger 997 kwam met Porsche’s Active Suspension Management (PASM) en de PDK-transmissie, terwijl de 997 Turbo uit 2006 voor het eerst twee turbo’s met variabele geometrie combineerde. Generatie 991 bracht onder meer vierwielbesturing naar de 911 en de 992 staat nu klaar om ook in de komende jaren voorop te lopen in autoland.


Gerelateerd nieuws