Zo werkt Porsche Active Suspension Management

Met de mogelijkheid om zich aan te passen aan alle omstandigheden, verbetert Porsche Active Suspension Management (PASM) de rijkwaliteit van elke Porsche.

Porsche Active Suspension Management (PASM) is een door Porsche ontwikkelde ondersteltechnologie die zowel de prestaties als het comfort verbeterd.

Hoe werkt PASM?

PASM is een ondersteltechnologie die voortdurend aanpassingen maakt aan de dempers van een Porsche. Het controleert actief en continu de dempingskracht op basis van de wegomstandigheden en de gekozen rijmodus. Traditioneel konden dempers – ook wel schokdempers genoemd – ofwel comfort bieden of geschikt zijn voor dynamisch rijden.

De PASM-dempers daarentegen kunnen alles doen, van sport- tot comfortgerichte demping, evenals genuanceerde niveaus daartussenin. Alsof er een bijrijder in de auto zit, die voortdurend de weg leest en de dempers onmiddellijk aanpast. Sensoren monitoren variabelen zoals stuuruitslag, acceleratie, remdruk en wegomstandigheden. PASM kan vervolgens automatisch de ophangingsinstellingen aanpassen voor de juiste handling en ritkwaliteit in slechts milliseconden.

Hoe kan PASM bediend worden?

In nieuwe Porsche modellen kunnen de chassisinstellingen voor PASM gekozen worden via het instrumentenpaneel in de Porsche. De betreffende knop heeft het logo van een schokdemper. Klik hierop en er kan geschakeld worden tussen de verschillende modi. Daarnaast kunnen de chassisopties ook gekozen worden via de Porsche Communication Manager (PCM) om vervolgens te schakelen tussen de PASM-rijmodi. Voor oudere Porsche modellen die zijn uitgerust met PASM, is het raadzaam om de oorspronkelijke handleiding te raadplegen voor de volledige details.

Met PASM past een Porsche zich in realtime aan op basis van het rijgedrag en de omstandigheden door automatisch de dempingskracht van elk van de vier schokdempers te regelen.
Met PASM past een Porsche zich in realtime aan op basis van het rijgedrag en de omstandigheden door automatisch de dempingskracht van elk van de vier schokdempers te regelen.

Wat is PASM Sport?

Op bepaalde 911-modellen (vanaf januari 2025) is een verbeterd PASM-systeem – genaamd PASM Sport – beschikbaar. Dit verlaagt de voertuighoogte met 10 mm en heeft een meer op sport gerichte demperinstelling, wat de dynamische rijervaring verder verbetert, vooral bij het rijden op het circuit.

911 GTS-modellen, bijvoorbeeld, worden standaard geleverd met de PASM sportophanging. Het bevat stevigere veren, speciaal afgestelde dempers en GTS-specifieke antirolstangen die het gewicht van het hybridesysteem compenseren en de kenmerkende Porsche rijdynamiek verbeteren.

Wat zijn de Porsche rijmodi?

Porsche rijmodi zijn afhankelijk van het model Porsche. Zo zijn er in de 911 vijf instellingen beschikbaar: Normal, Sport, Sport +, Wet en Individual. Door naar een specifieke modus te schakelen, worden de dempingsinstellingen dienovereenkomstig aangepast. Bijvoorbeeld, Normal biedt soepele ophangingskarakteristieken, terwijl Sport + de ophanging verstijft (terwijl het ook andere kenmerken beïnvloedt, zoals snellere schakelmomenten en gasrespons), waardoor het bijzonder geschikt is voor circuitrijden.

Ondertussen zijn er in de Taycan drie hoofdrijmodi – Range (perfect voor efficiënt en verbruiksgeoptimaliseerd rijden); Normal (geschikt voor dagelijks gebruik) en Sport (voor hogere, dynamische prestaties).

Voor Taycan modellen uitgerust met het Sport Chrono Pakket zijn er nog twee opties – Sport Plus en Individual. Selecteer de eerste voor nog dynamischer prestaties, terwijl de laatste de bestuurder in staat stelt om instellingen aan uw individuele behoeften aan te passen. In de Taycan Cross Turismo is er een extra rijmodus – gravel – voor hulp bij het rijden op onverharde, grindachtige of modderige wegen.

Bron: Porsch

Gerelateerde artikelen

Binnenkijken bij Porsche Sonderwunsch: het toppunt van automobiele personalisatie

Van op maat gemaakte kleuren tot unieke ontwerpen: het Sonderwunsch programma van Porsche brengt de dromen van klanten tot leven met ongeëvenaard vakmanschap en persoonlijke

Lees verder »

Porsche Carrera Cup Benelux in Assen: Robin Knutsson wint op zaterdag, Nick Ho op zondag

Met twee races vol actie was de Porsche Carrera Cup Benelux ook dit jaar weer een van de absolute smaakmakers tijdens de Jack’s Casino Racing

Lees verder »

Harmonie in beweging: het interieur van de nieuwe Audi Q3

Het interieur van de nieuwe Audi Q3 combineert hoogwaardige materialen met slimme technologieën en een flexibel licht- en geluidsconcept. Het ontwerp is gericht op functionaliteit,

Lees verder »