Zoek

Door slurptax Audi Q7 4.2 TDI €11.220 duurder

door Martijn Koolhoven

DEN HAAG –  De beruchte ‘slurptaks’, de nieuwe extra autobelasting die de regering per 1 februari gaat invoeren voor auto’s die meer dan gemiddeld brandstof gebruiken, gaat een slagveld aanrichten in het zogeheten suv-segment: de grote luxe 4×4-terreinwagens.


Hoe meer CO2-uitstoot, hoe meer slurptaks er wordt geheven. Koplopers zijn de Audi Q7 4.2 TDI (+ €11.220), de Mercedes-Benz ML420CDI (+ €11.770) en de Range Rover Sport TDV8 (+ €11.220). Bij Volkswagen, Volvo en Land Rover vallen zware klappen. Zo wordt de suv van VW, de Touareg 3.0TDI, nog eens €9130 duurder als gevolg van de nieuwe belastingmaatregelen. Op het prijskaartje van de Volvo XC90 D5 moet €2970 worden bijgeschreven. De peetvader aller suv’s, de stoere Land Rover Defender 90, wordt zelfs €10.890 duurder. Daarentegen zijn er ook automerken die met nieuwe technologieën blijkbaar snel genoeg hebben ingespeeld op het terugdringen van de CO2-uitstoot. Zo heeft de slurptaks geen enkel prijseffect op de BMW X3 2.0d, Chevrolet Captiva, Mitsubishi Outlander en de Lexus RX400.

Sterker
Importeur BMW Nederland is zeker geen voorstander van de extra belastingmaatregelen, maar ziet door de invoering van de slurptaks zijn concurrentiepositie in dit segment plotseling wel veel sterker worden. Een van de best verkopende suv’s, de BMW X5 3.0 sdA, wordt ook €2640 duurder, maar de naaste concurrent, de Audi Q7 4.2 TDI, plust ruim €11.000. Volgens de Bovag gaan alle autoprijzen begin volgend jaar op de schop, mede door de invoering van de slurptaks. Woordvoerder Paul de Waal: ” Je moet zo snel mogelijk je slag slaan, vooral bij auto’s die veel verbruiken of geen roetfilter hebben, want juist die worden duurder. Timing is cruciaal en kan je duizenden euro’s schelen. Laat je vooral goed informeren door de dealer. De importeurs en dealers hebben de afgelopen maanden overuren gemaakt om uit te rekenen wat nieuwe auto’s moeten gaan kosten. Slurptaks, roettaks, milieulabels in de bpm: wij snappen het al nauwelijks, laat staan de consument. Het is een hels karwei om alle nieuwe prijzen te berekenen. Men moet twee data goed in de gaten houden: 1 februari gaat de slurptaks in en 1 april nog eens de roettaks.”

De lasten voor de automobilist gaan de komende jaren fors omhoog. In 2008 draagt rijdend Nederland, zo berekenden RAI en Bovag, 500 miljoen euro extra bij aan de schatkist en de jaren daarna loopt dat bedrag verder op. Onacceptabel, vinden deze organisaties, omdat er nauwelijks extra geld gaat naar de infrastructuur en de milieuwinst marginaal is.

bron: telegraaf

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen