Zoek

AudiBlog.nl Rijtest Audi A4 3.2 quattro door Ruud


Mijn aanschaf en proefrit van mijn nieuwe A4.

Mijn stap van de huidige A4 3.2 quattro naar de nieuwste uitvoering.

Na het zien van de nieuwe A4 begon het toch weer te prikkelen. Ik dacht er mankeerde niks aan mijn oude wagen? maar toch bij het zien van de plaatjes van de nieuwe A4 dacht ik …. die wil ik!
Dus hup naar mijn dealer, waar de folder en mijn wensen lijst incl. een lekker bakje koffie al klaar stonden.


Hopende dat de nieuwe A4 iets groter zou zijn voor mij kinderen en ook hopende op meer hoofd ruimte voorin en beenruimte achterin. Ook moest de bagage ruimte gelijk of iets groter zijn.
De auto mocht wel lichter sturen en nog wat scherper aan voelen. En ik wilde natuurlijk ook bij de grote jongens horen. Dus gespaard voor het MMI.

Bij de eerste aanblik vond ik de nieuwe A4 erg mooi, niet gelijk toe happen dacht ik bij mij zelf, maar van binnen was ik al gesmolten voor deze prachtige wagen. Het silhouet van mijn huidige A4 lijkt wel wat op de nieuwe A4, maar tocht weer anders. De tornado lijn en de schouder lijn zoals Audi zelf zegt geeft de auto een coupe achtige vorm.

De voorzijde was voorzien van die prachtige LED’s samen met het nieuwe sportieve front sprak me erg aan. Ik hoorde meer mensen om me heen zeggen van “dat is erg gaaf zeg”.
Dus ook maar vinkje bij de xenon op het lijstje. Daarna hup achter het stuur.
Het interieur sprak meer zeer aan, mooi en naar de bestuurder toe gericht, een echte cockpit. De nieuw ontworpen sportstoelen zaten echt voortreffelijk.

Dan toch maar even een korte proefrit. Meteen al concluderend: ja de auto was stiller, de motor gaf een mooi sportief geluid precies wat ik wilde horen.
En een fijn balans van het geheel, de wagen gleed over het asfalt. De vooras is 15cm naar voren geplaatst en daardoor zit de motor nu boven de stuur as. Hierdoor geeft dit een betere gewicht verdeling waardoor je met de auto fijner kunt sturen.

De nieuwe A4 is een stuk comfortabeler geveerd dan de oude, wat wel lekker is dat ik hierdoor harder door een bocht kon en toch de erg veel grip hield, dat geeft een veilig gevoel dit ook bij wat hogere snelheden. Wat ook een pluspunt is is dat de auto heel erg makkelijk te besturen is. Wat ik ook merkte is dat de krachten van het quattro systeem anders waren 42% voor en achter 58%. Dus dit gaf een lekker sportief rijgedrag.

Wat ik ook verbluffend mooi vond, is de Audi Music interface met daar aan gekoppeld het B&O sound systeem, wat je interieur in een concert zaal veranderd met een verrassend frisse klank. Ik ben echt een muziek liefhebber, het maakt niet uit van rustige of opzwepende muziek, dance of pop. Het klonk allemaal erg goed.
Ook de bediening van het MMI systeem was erg makkelijk, en zeer overzichtelijk.

Dus hier is mijn lijst:

– A4 limousine 3.2quattro Pro line (265pk V6 en 0-100km/h in 6,2s).
– 18 inch PRD velg
– kleur Phantom zwart en de blanke sierlijstjes aan de buitenzijde
– Binnenin de Sportstoelen en de zwarte hemel bekleding
– telefoon voorbereiding plus ( ik wissel nogal snel van telefoon )
– Het DVD navigatie systeem
– Audi Music interface
– B&O speakers.

Daarmee is mijn auto wel lekker af. Men adviseerde toch nog de Audi Hold Assist en de Side Assist. Ik kreeg nog een goede inruil voor mijn huidige A4! Daarmee was het eigenlijk snel voor elkaar en heb ik me zelf maar eens lekker verwend en nu dit nog even aan mijn vrouw doorgeven.

Ik krijg mijn sleutel over een paar weken.

Helaas had ik geen camera mee dus de jongens van AudiBlog hebben er wat foto’s bij gezet.

Met vriendelijke groet Ruud.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen