Dit is de nieuwe Audi A4 DTM.
De titel verdediger van Audi, 4 coureurs krijgen het nieuwe model van Audi Sport.
Vandaag gepresenteerd in Geneve.
De nieuwe Audi A4 DTM. Ontwikkeling van een Meester stuk.
De winnaars auto nog beter, in deze delicate taak waren de ingenieurs en technici van Audi Sport, als het gaat om de DTM race versie van de nieuwe Audi A4 te ontwikkelen. Visueel, dit is zeker geslaagd: De nieuwe A4 DTM, op de Autosalon in Genève werd voor het eerst publiekelijk onthuld, besluiten spontaan nog meer dynamiek dan zijn succesvolle voorganger model, met Mattias Ekström vorig jaar de DTM titel won.
De Audi A4 DTM de vierde generatie van de Audi Sport intern project de naam “R14”, maar is ook technologisch vooruitstrevende. Met behulp van de meest geavanceerde berekeningen CFD (Computational Fluid Dynamics) is bijzonder intens in de optimalisatie van het voertuig de cw waarden vloeiend te maken. We hebben afgemaakt wat we al in het voorgaande jaar was begonnen met de R13,legt Audi Motorsport chef Dr Wolfgang Ullrich. Wij zijn ervan overtuigd dat in het kader van het reglement een zeer consistente optimalisatie van de aerodynamica te hebben bereikt.
Tijdens het ongeveer een jaar duur van de ontwikkeling, die begon in maart 2007, werd geproduceerd in Ingolstadt en Neckarsulm een grotendeels nieuwe DTM voertuig, die in veel details van zijn voorganger model verschilt. Groot technologische innovaties op het niveau als quattro, FSI en TDI kan door de beperkende regelgeving niet, zegt Dr Martin molensteen Meier, hoofd van Audi Sport techniek. Het gaat in de DTM en niet aan de consistente interpretatie en uitvoering van de vereiste technologie.
Zij slaagden erin, de focus van het voertuig en het verlagen van de ruimte van een verdere verlaging van het gewicht. Dat geeft de race ingenieurs meer flexibiliteit om de wagen op de race baan meer gevoel te geven, en het gewicht van de distributie. Ook bij grote van de vier liter van ongeveer 460 pk V8 motor van de Audi A4 DTM gevonden de technici hebben ontwikkelingspotentieel. De interne wrijving is nog verder verminderd, de performance was ontplooiing en het koppel is natuurlijk gunstig.
Ongewijzigd is het basisprincipe van het voertuig, die wordt gegeven door het reglement: de A4 DTM is een pure bolides met het silhouet van de nieuwe Audi A4. Het chassis is ontworpen in een hybride ontwerp. Het bestaat uit ongeveer 31 meter van stalen pijp, zoals gebruikt in vliegtuigen. De piloot zit in een carbon fiber cel, de monocoque een Formule 1 auto is vergelijkbaar. Deze combinatie garandeert hoogste stijfheid en veiligheid. Het lichaam is gemaakt van carbon fiber en composiet materiaal is, ondanks alle aerodynamische verfijningen, op het eerste gezicht als een Audi A4 te identificeren. Zorg ervoor dat ook het merk single frame grille en de witte LED’s uit bestaande daglicht het gezicht van de A4 DTM dezelfde onmiskenbare meningsuiting als de serie model.
De belangrijkste onderdelen van de nieuwe DTM voertuig werden onmiddellijk na het einde van het seizoen 2007 DTM getest. Het eerste prototype van de R14 afgesloten haar roll out kort voor Kerstmis in Le Castellet (Frankrijk). Tot zijn race debuut op 13 april op de Hockenheimring, de nieuwe Audi A4 DTM duizenden kilometers testen afgesloten, inclusief duur loop. De nieuwe A4 heeft in een korte tijd al heel veel internationale prijzen gekregen, zei Dr Wolfgang Ullrich. Met de DTM versie willen we dit graag uitbreiden. Wij zijn ervan overtuigd dat de nieuwe Audi A4 een uitstekende basis is voor een succesvolle DTM auto.
Titel verdediger Mattias Ekström, nam zijn nieuwe officiële DTM wagen in Genève in ontvangst, samen met zijn baas toonde hij zich enthousiast met de verwachtingen: “Als de nieuwe A4 DTM is zo snel als het er uit ziet, ik ben tevreden,” zei de Zweed diplomatiek.
Audi A4 DTM (2008)
Technische Daten
Fahrzeugtyp | DTM-Tourenwagen | |
Chassis | Gitterrohrrahmen, CFK-Sicherheitszelle für Fahrer, CFK-Crashelemente vorne und hinten | |
Motor | V8-Saugmotor, 90 Grad Zylinderwinkel, 4 Ventile pro Zylinder, reglementbedingte Luftmengenbegrenzung auf 2 x 28,0 mm | |
Motormanagement | Bosch MS 2.9 | |
Motorschmierung | Trockensumpf | |
Hubraum | 4000 ccm | |
Leistung | ca. 460 PS | |
Drehmoment | über 500 Nm | |
Kraftübertragung | Heckantrieb | |
Kupplung | 3-Scheiben-CFK-Kupplung | |
Getriebe | sequenzielles 6-Gang-Sportgetriebe | |
Differenzial | einstellbares Lamellen-Sperrdifferenzial | |
Antriebswellen | Gleichlauf-Tripode-Verschiebegelenkwellen | |
Lenkung | servounterstützte Zahnstangenlenkung | |
Fahrwerk | Einzelradaufhängung vorne und hinten, Doppelquerlenker-Aufhängung, Pushrod-System mit Feder/Dämpfer-Einheit, einstellbare Gasdruckstoßdämpfer | |
Bremsen | hydraulische Zweikreisbremsanlage, Leichtmetall-Bremssättel, innenbelüftete Kohlefaser-Bremsscheiben vorne und hinten, Bremskraftverteilung vom Fahrer stufenlos einstellbar | |
Felgen | O.Z. Schmiedefelgen aus Aluminium vorne: 10 x 18 Zoll, hinten: 11 x 18 Zoll | |
Reifen | Dunlop SP Sport Maxx, vorne: 265/660-R18, hinten: 280/660-R18 | |
Länge | 4800 mm | |
Breite | 1850 mm | |
Höhe | 1200 mm | |
Mindestgewicht | inkl. Fahrer 1050 kg | |
Tankinhalt | 70 l |