Zoek

Audi’s 3.0TDI ULES


Audi’s 3.0 TDI ULES
Inmiddels rijdt sinds de introductie van de TDI in 1989, de helft van alle Audi’s met een dieselmotor rond. Precies twintig jaar later komt Audi met een revolutionair nieuwe TDI motor de 3.0TDI ULES (Ultra Laag Emissie Systeem).

Audi claimt dan de eerste ‘schoonste’ diesel ter wereld aan te kunnen bieden. De motor is eigenlijk speciaal ontwikkeld vanwege de extreem hoge eisen die er in 50 Amerikaanse staten worden gesteld m.b.t. de uitstoot van ongewenste schadelijke stoffen. Deze motor zal daarom ook als eerste in de VS worden aangeboden in de Q7 zodat de Amerikanen het genoegen kunnen hebben ook in een schone diesel te rijden.

Audi hoopt dat hierdoor de vraag naar diesel auto’s in de VS zal toenemen. Later worden ook de andere Audi modellen van de ULES motor voorzien. Audi heeft deze motor en eigenschappen voor elkaar gekregen door een combinatie van verschillende nieuwe technologieën. O.a. een nieuw common rail systeem met piezo injectoren werd ontwikkeld. Met deze piezo injectoren kan het aantal inspuitingen per cyclus sterk worden verbeterd.
Dit reduceert de uitstoot en verzekerd een geruislozer ontbrandingsproces.

“AdBlue”
De grootste verbetering is bereikt op het gebied van de Nox emissies. AdBlue, een 32,5% Ureum een stikstofhoudende chemische verbinding met molecuul formule (NH2)2COwordt in de DeNox katalysator gespoten. Samen met de hete uitlaatgassen breekt de vloeistof af in ammonia, die dan weer verder gesplist kan worden in stikstof en waterstof. Het systeem vermindert zo de uitstoot van stikstof emissies met 90%.

De AdBlue container wordt gevuld via een aparte vulopening naast de normale tankopening (zie foto). Het extreem efficiënte gebruik van de AdBlue vloeistof zorgt ervoor dat alleen bij de servicebeurten kan worden bijgevuld.

Foto: Audi A5 Audiworld

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen