Zoek

De AudiBlog.nl S3 quattro rijtest


De AudiBlog.nl S3 quattro rijtest.
De Audi S3 quattro met de 2.0TFSI met 265pk uit een viercilinder, verdeeld over de vier wielen van een compacte middenklasser. Dat belooft veel goeds voor de prestaties. Naast de sportieve capaciteiten claimt Audi dat deze auto ook geschikt moet zijn voor de dagelijkse realiteit. In hoeverre dat het geval is hopen wij u ook middels deze test te kunnen melden.

Mocht je niet op de hoogte zijn van het vermogen dat onder de motorkap schuil gaat, dan blijkt toch nog steeds uit veel zaken dat we hier niet met zomaar een hatchback te maken hebben. Natuurlijk spreekt de auto in felle kleuren, maar mocht je deze auto in een minder opvallende kleur bestellen, dan zijn er nog wel een en ander aan uiterlijke kenmerken waarin de S3 afwijkt van de gewone driedeurs A3. Neem alleen al de sportiever gelijnde bumpers en subtiele zijskirts. Het is direct duidelijk dat dit niet standaard is, zonder direct schreeuwerig te zijn. De titaniumkleurige delen onderaan de voor- en achterbumper en op de balk in de single-frame grille geven een chique sportieve touch mee.

Verder zijn het aan de buitenkant ook met name de metaalkleurige elementen die deze bok van de schapen scheidt. De spiegels in aluminum look, maar dat hebben alle top modellen in de S of RS serie. De verticale lamellen van de grille zijn net als de complete omlijsting ervan verchroomd en uiteraard prijkt ook het S3-logo prominent in de grille. De dubbele ovale uitlaat geeft een sportief tintje mee. De 18-inch S3 velgen met herkenbare S3 klauwen op grote schijven erachter maken het sportieve verhaal compleet.

In de S3 zijn net als aan de buitenkant de sportieve ogende elementen wel te vinden, maar ze overheersen niet. Op de stoelen die met zogenaamde Zijdennappa leder zijn omtrokken met basket bal puntjes erin ( heeft meer weg van een golf balletje structuur), wordt je van de zijkanten gesteund door de wangen en lendensteunen. Al zijn deze stoelen absoluut sportief te noemen, alleen al vanwege de heerlijke sportieve zit, je kan ook de kuip stoelen bestellen maar dat is iets moeilijker in te stappen. Maar je zit wel weer stevig erin. Alles is afgewerkt met een chique ogende stiknaad.

Dezelfde afwisseling van structuur en in het oog springende stiknaad is ook op het kleine driespaaks sportstuur aanwezig. Persoonlijk vond ik het een prachtig stuur wat lekker in de hand lag en wat door zijn kleine diameter uitermate geschikt is voor een goede en snelle communicatie met de voor en achterwielen. Achter het stuur prijken duidelijk afleesbare klokken die in het donker mooi helderwit oplichten. De 4 ventilatieroosters bovenop het dashboard zijn omrand met een metaalkleurige ring. De materialen die gebruikt zijn voor het dashboard zijn, zoals verwacht mag worden van een auto van een premium merk, van hoge kwaliteit. Het zijn relatief zachte kunststoffen die overal op de naden perfect zijn afgewerkt. In de middenconsole bevindt zich het DVD navigatiesysteem dat een mooie vormgeving in het scherm gebruikt. Onder de navigatie bevinden zich de knoppen voor de automatische airco in twee zones. Omgeven door een inlegpaneel van geborsteld aluminium (wat ook in de portieren en naast de achterbank terugkomt) staat het kleine versnellingspookje fier overeind. Naast stijlvolle elementen als leer en aluminium bevat deze pook een kleur ring die overeen komt met lakkleur van het exterieur. Ook prijkt het S3 logo op de pook, zoals deze ook terug te vinden is op het stuur, de toerenteller en de instaplijsten van beide portieren.

Wil je achterin plaatsnemen dan zul je bij deze 3-deurs hatchback een voorstoel naar voren moeten klappen met een aparte hendel, easy entry systeem genaamd. Waar dit bij de meeste auto’s gewoon een kwestie van ellebogenwerk is, gaat het met dit systeem vloeiend. De positie achterin is voor 2 volwassen of 3 kleiner personen goed te bemeten. Ook de knieën hebben dan nog ruimte over tot aan de voorstoelen. Verder valt op dat de bank achterin eigenlijk maar heel vlak is. Waar de voorstoelen toch wel een sportieve snit hebben, zou je toch verwachten dat hier enigszins voorgevormde plekken aanwezig zijn, maar niets van dat alles. De koffer is met 281ltr aardig ruim bemeten.

Wanneer dan eindelijk de sleutel om mag, blijkt nog niet direct het ware aard van deze S3. Een relatief bescheiden geluid komt ten gehore wanneer de motor stationair loopt. Toch blijkt even later, wanneer de omstandigheden er geschikt voor zijn, dat er wel degelijk een sportief geluidje in deze Audi schuil gaat. De vierpitter laat zich wat hoger in de toeren nadrukkelijker horen en op een gegeven moment komt ook het oorstrelende geluid van de fluitende turbo om de hoek kijken.

Het laat zich raden dat de motor je bij deze geluiden rap naar illegale snelheden voert. De 100 km/u is in 5,7 seconden behaald, maar daarna houdt het voorlopig nog niet op en je moet jezelf goed onder controle hebben om je roze papiertje niet kwijt te raken. Zowel de sprint vanuit stilstand als de tussensprintjes lijken niks voor te stellen voor de S3, zolang je de motor maar flink toeren laat maken. Laat je de toeren echter niet zo hoog opklimmen, dan ontpopt de S3 zich tot een relatief comfortabele reisauto. De auto is niet onrustig op het gas en kan zich daardoor prima in bijvoorbeeld het stadsverkeer voortbewegen. Ook bij hogere snelheden is prima op een rustige manier te rijden als ook dan maar de toeren laag gehouden worden en dat is prima mogelijk met de handgeschakelde zesbak. Bedenk je toch ineens dat je haast hebt dan is met even terugschakelen de motor ook zo weer ontwaakt en klinkt er direct weer een opzwepend geluid uit het vooronder.

Bij een snelle auto en een handbak hoort natuurlijk een mooi kort pookje en korte verhoudingen in de bak die eraan hangt. Met doeltreffende korte klappen is het accelereren van de auto met schakelen bij te houden. Toch vergt het wel enige gewenning om met name in de lagere versnellingen de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Doordat de turbo zich vooral laat gelden in de hoge toerentallen, kan het opschakelen naar een hogere versnelling en dus weer een lager toerental met name in het begin wat stoterig overkomen. Gedurende de tijd die de bestuurder doorbrengt met de S3 leert hij of zij steeds beter op welk moment en op wat voor manier er bij pittig optrekken het beste opgeschakeld kan worden. Hetzelfde geldt voor het afremmen op de motor. Doordat de overgang naar een lagere versnelling wat heftiger is dan bij de gemiddelde auto, kan je je daarop in het begin nog wel eens verkijken. Opvallend is bij het schakelen wel de koppeling. Die is namelijk heerlijk soepel. Dat klinkt misschien vreemd, maar niet als je gewend bent dat bij de sportievere broeders de koppeling zich over het algemeen zwaar tot zeer zwaar laat bedienen.

Het eerder genoemde kleine stuurtje is mede verantwoordelijk voor het leukste rijden in deze S3. Namelijk het bochtenwerk. Met name slingerende wegen zijn een feest. De directe besturing zorgt ervoor dat je je heel accuraat door de bochten kan manoeuvreren, en neem daarbij de formidabele wegligging en je kunt ver gaan. Héél ver. Mede door de verlaging, het stuggere onderstel en de vierwielaandrijving is het op droog wegdek haast niet te doen om de auto uit balans te krijgen. De S3 ligt werkelijk als een magneet op het wegdek en daardoor is het echt een genot om volop gebruik te maken van deze wegligging in combinatie met de acceleratie.

De S3 is door de mogelijkheid om er ook rustig mee te rijden nog relatief zuinig ook. Het nadeel van veel sportieve auto’s is dat het verbruik ook bij gewoon gebruik nog steeds erg hoog is. Als je bij de S3 even let op hoe je rijdt is een gemiddeld verbruik van 9,1 liter op de 100 km haalbaar, wat toch netjes is voor een dergelijke auto.

Audi gaf aan dat deze S3 ook als dagelijkse auto te gebruiken zou moeten zijn. En daar heeft Audi volgens mij een punt. De S3 heeft echt op het gebied van comfort, praktische bruikbaarheid en verbruik een paar strepen voor op de meeste andere auto’s met deze sprekende cijfers. De bestuurder kan namelijk bij de S3 zelf kiezen op welke manier deze hem wil berijden. En ondanks alle ondersteunende elektronica is het toch fijn om het gevoel te hebben zelf de touwtjes in handen te hebben. Het is een echte sportieve auto, zonder al te grote concessies aan het comfort te moeten doen.

De prijs begint voor deze sportatleet begint bij € 49.530,-
Hieronder wat felle en trendy kleuren.



Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen