Zoek

Veiligheidshamers zinloos zonder instructie

Veiligheidshamers waarmee alle nieuwe in Nederland geleverde auto’s standaard moeten worden uitgerust, werken alleen als ze op de juiste manier worden gebruikt. Zo sneuvelen zijruiten van auto’s pas als ze in een hoek worden aangetikt.

Dat blijkt uit een eerdere praktijktest van het blad Autovisie. Het blad nam de proef op de som en kwam tot een onrustbarende conclusie. Veiligheidshamers werken slechts als ze op de juiste manier worden gebruikt.

Met een veiligheidshamer kunnen ruiten worden ingetikt en kan de veiligheidsgordel met een ingebouwd mes worden doorgesneden. Uit de test blijkt dat moeilijker dan gedacht. Zo sneuvelden de zijruiten zelfs niet als ze meerdere malen met flinke kracht in het midden werden geraakt. “Sla de ruit niet in het midden maar bij de spiegel in, dan knapt hij direct” , aldus het autoblad.

Snijmethode

Ook het in een keer doorsnijden van de gordel leverde problemen op. Dat lukte pas na 8 à 10 seconden, zelfs als de gordel strak stond. “De riem krult namelijk op in de snijschede”, aldus Autovisie. Wat de juiste snijmethode is, van je af of naar je toe, wordt niet duidelijk uit de gebruiksaanwijzing. “Snijd naar jezelf toe, dan krult de riem niet op.”

Daarnaast is belangrijk waar de hamer wordt bevestigd. Alle inzittenden moeten er te allen tijde bij kunnen. Verschillende merken zoals Mazda, Hyundai en Opel leveren standaard een veiligheidshamer bij een nieuwe auto. Volkswagens, Skoda’s, Audi’s en Seats worden met twee veiligheidshamers afgeleverd. Veel importeurs leveren geen instructie bij de standaard geleverde hamer, zo blijkt uit navraag. Uit de test van Autovisie blijkt dat wel noodzakelijk.

Minister Eurlings wil dat alle autofabrikanten hun nieuwe auto’s gaan uitrusten met een veiligheidshamer.

Bron: Telegraaf

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen