Zoek

ALMS: Aanrijdingen verhinderen Audi om te winnen.

De twee Audi R10 TDI prototypes hadden de kans op een één, tweetje in de race op het circuit van Utah (USA).

Na een dramatische finish lukte het Audi toch nog om de zege in de eigen klasse te realiseren.

De start op het circuit Miller Motorsport Park was weer een imposante demonstratie van het vermogen van Audi TDI Power.

Gestart van rij 3 en 4, lukte het Marco Werner en Frank Biela om met behulp van de enorme trekkracht van de V12 TDI, alle auto’s voor hen in te halen, en in de eerste bocht al de 1e en 2e plaats op te eisen.

Ondanks een vroegtijdige geelfase die het veld weer deels dichter bij elkaar bracht, bleven de Audi’s tot aan de helft van de 2.45 uur race aan de leiding. Maar uiteindelijk bleef alleen de klasse overwinning.

Een probleem tijdens het tanken in de tweede pitstop van Marco en Lucas, zorgde voor een vertraging van 25 seconden en het verliezen van de leiding in de race. Lucas Luhr lukte het echter nog wel om dicht bij de leidende Porsche te komen, maar werd geraakt door een langzamere GT2 auto. Dit veroorzaakte een snee in de band rechts achter van de Audi R10 TDI. Lucas spinde hierdoor en verloor zo alle hoop op een zege in het algemene klassement.

Het was dan ook een volslagen verassing dat Lucas ook nog een “stop-and-go” kreeg vanwege ‘een vermijdbaar contact’

Nog geen twee ronden later werd Emanuele Pirro aangereden door een GT auto. Als gevolg daarvan brak de linker achterwielophanging af en moest hij de auto naast het circuit zetten. Op dat ogenblik reed hij op de tweede positie slechts 16 seconden achter de uiteindelijke winnaar.

Ondanks de opgave werden Frank Biela en Emanuele Pirro toch nog als derde in de LM P1 klasse geklasseerd. Luca Luhr en Marco Werner finishten de race als zevende algemeen en scoorden het maximale aantal punten in de klasse LM P1 voor de derde achtereenvolgende maal.

Hiermee breiden zij hun leiding in het Bestuurderskampioenschap gelukkig verder uit.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen