Zoek

Audi A6 facelift motor informatie 3.0TFSI en meer…..

Zoals een ieder al weet onder gaat de Audi A6 een facelift.
Hierbij zullen de motoren aangepast worden.
2.8FSI 190pk, 3.0T FSI 290pk, 2.0TDIe 136pk, 2.0TDI 170pk 3.0TDI 240pk
T is eigenlijk C

De aanvullende „T” bij de topmotorisering van Audi staat normaal voor Turbo, maar dat klopt sinds kort niet meer. Want de mensen uit Ingolstadt verrasten de vakwereld met een mechanische compressor. Die levert een Roots-Compressor van de specialisten Eaton, die samen met de luchtkoeler en de stuureenheden voor de aangezogen lucht, en als een compacte unit geïntegreerd wordt.

Verrassend is dit allemaal omdat uit ervaringen de Turbo tot nu toe de betere werkingsgraad bleek te hebben. Omdat voor de verdichting/aandrijving wordt de energie zowat kosteloos uit de uitlaatgassen gehaald en moet niet zoals bij de mechanische compressor, door de krukas worden aangedreven.

De ontwikkelaars hebben daarom alles in de conceptfase systematisch doorgespit en zowel Compressor- als Biturbo lucht comprimering bekeken.

„Wij hebben op de testbanken enige vooroordelen over de Compressor uit de weg kunnen ruimen” verteld Michael Fitzen, leider van de V6 benzinemotoren ontwikkelingafdeling. Natuurlijk zijn er momenten waarbij de werkingsgraad van de compressor nadelen heeft, het duidelijkst bij lage- en zeer hoge toeren.

Maar dat is nu juist het bereik waarbij de compressor beter is dan de turbo. En vooral met het oog op de markt van de zware auto’s (USA en Azië)is het dynamisch gedrag voor de Audi strategengegeven bijzonder belangrijk.

Een duidelijk argument voor het compressor-concept leverde het totale pakket. Want door de compacte plaatsing van het geheel tussen de twee cilinderbanken, blijven de contouren van de oorspronkelijke atmosferische motor bewaard.

Met twee Turbo’s zou dat nauwelijks mogelijk zijn geweest. Door de plaatsing van de mechanische lader na de hoofdgasklep, konden de ontwikkelaars de efficiency in het deellastbereik verbeteren.

En zo lopen de rotors in de sterk verdichte lucht duidelijk lichter.

Dat meer vermogen tegenover de 3.2 liter zuigermotor niet het doel op zichzelf is, maakt ontwikkelingschef Axel Eiser duidelijk. “Al bij 2.500 toeren/min. bereiken wij met de mechanische lader al het maximale Draaimoment van 420Nm, en het verdere verloop borgt een uitstekende elasticiteit”. Dit voordeel kan met behulp van een aantal langere versnellingen gebruikt worden. Dit soort Dieselachtige versnellingen staan toe dat al bij 1.800 toeren/min. de 100km/u al in de zesde versnelling gereden kan worden.

T” voor topmotorisering.

“Met het verlagen van het toerental, zakt ook het verbruik”, zegt Axel Eiser blij en wijst daarmee op de nieuwe tendens bij motorenontwikkelaars, die de zgn. ‘Downsizing’ (cilinderinhoud verkleining plus lucht compressie) toepassen om daarmee besparingen te realiseren. Bij gelijktijdig verbeterde prestaties en elasticiteit is het ECE-totaalverbruik van de 3.0 TFSI in vergelijk met de 3.2 FSI, naar ca. 9,5 liter/100 km teruggebracht.

Audi heeft daarmee een grote stap gedaan die goed in de huidige tijd van brandstofbesparing past.

En hoewel de “T” niet voor Turbo staat, dan misschien toch wel voor Topmotorisering.

Zie artikel: Motor 3.0TFSI

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen