Audi zet dealers onderdruk

Tijdens een dealerbijeenkomst afgelopen vrijdag hebben Audi-dealers uitleg gekregen over het opzeggen van de aftersales-contracten. Eerder deze maand kondigde de fabrikant de opzegging aan.

Vrijdag is verteld dat de contracten met ingang van 1 juli worden opgezegd. De opzegtermijn bedraagt twee jaar. Audi wil op deze manier de klanttevredenheid verhogen tot hetzelfde peil van premium-concurrenten als Mercedes en BMW.

“Het is niet leuk, maar ik begrijp het wel”, zegt Jacob Stadig, voorzitter van de VW/Audi-dealercouncil. “Ze willen een inhaalslag maken. Ze hebben alle contracten in heel Europa opgezegd om het klanttevredenheidsproces onder druk te zetten en te versnellen.” Voor dealers die Audi-service verlenen geldt dat ze flink moeten investeren. “Deze investeringen zijn bij een lage aftersalesomzet moeilijk terug te verdienen. Ik denk daarom dat de genomen maatregel schaalvergroting teweeg zal brengen.”

Opmerkelijk vindt Stadig de mededeling dat ook in de komende twee jaar er al geëist wordt dat de standards op orde zijn. “In mijn optiek kan de fabrikant niet tegelijkertijd de aftersalescontracten opzeggen en een hogere servicelevel eisen in de opzegperiode. Ik vraag me af hoe een rechter hierover oordeelt.”

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Porsche Cayenne vertrouwt op de expertise van een Formule E wereldkampioen

Met de introductie van de nieuwe Cayenne brengt Porsche niet alleen een nieuwe, volledig elektrische modelserie op de markt. Ook vertaalt Porsche een brok autosporttechnologie

Lees verder »

ABT Audi SQ5

Een mooie upgrade voor je nieuwe Audi Q5 (SQ5) van ABT. Helaas is de SQ5 niet in het assortiment in Nederland. Maar deze mooie Q5,

Lees verder »

Audi vernieuwt myAudi app met digitale AI-assistent en nieuw design

Audi versterkt zijn digitale ecosysteem en lanceert een vernieuwde, nog geavanceerdere versie van de myAudi app. Voorzien van een nieuw, modern design maakt de app

Lees verder »