Zoek

Audi R8R MTM Supercharger 560pk + Video

Een volksbeschaving bij uitstek burgerlijke Audi R8.

Wij denken niet dat we te ver gaan en stellen dat de Audi R8 een bijna perfecte Supercar is. Hij ziet er geweldig uit, met de onnavolgbare proporties van een midden motor sportwagen bekroond met Audi’s handelsmerk styling taal en aandacht voor detail. De afwerking is van top niveau, hij is comfortabel genoeg om elke dag zij kilometers te maken, zonder ooit dat het de bestuurder irriteert. De R8 gedraagt zich in een vergevingsgezinde en goedaardige manier. In feite is ie zo gemaakt voor op de weg dat het gemakkelijk om kan gaan met meer dan de 420pk.

Meer macht? Ja, aub

Dit leidt direct naar de enige klacht die we hebben over de R8, de relatieve gebrek aan macht verheven in de wereld van de Supercars. Toch is de versnelling goed, tot er met de Porsche 911 Carrera S, en zal het doorsnijden van de verheven van 300 km/u  barrière, als nauwelijks erg worden gezien. Maar andere midden motor auto’s als de R8 de Lamborghini Gallardo zuster of de Ferrari F430, zijn beduidend sneller. Zelfs een hoger vermogen, sedans en station wagons, zoals de Mercedes-Benz E63 AMG wagen, kan uit de versnelling van de R8 rijden.

Als er een power probleem is met een Audi, Duits fans weten al lang waar men de oplossing kan vinden: op Roland Mayer’s MTM tuning huis in Wettstetten, Beieren,ligt op slechts een paar kilometer van Audi’s hoofdkwartier in Ingolstadt. Mayer is een voormalige Audi ingenieur die heeft deelgenomen aan de ontwikkeling van de legendarische eerste generatie Quattro. Hij stichtte MTM (Motoren Technik Mayer) in 1990 en heeft een reputatie voor het aanbieden van een breed scala aan tuning opties, herprogrammering van turbo dieselmotoren aan extreme voertuigen zoals de Bimoto, een eerste generatie Audi TT met twee motoren beoordeeld op meer dan 500pk elke. Deze auto heeft gebroken 244 km/u op de testbaan in Papenburg het noorden van Duitsland, en Mayer heeft als doel gesteld zelfs verder dan dat te gaan.

Geef het een beetje meer lucht

Mayer’s cure for the R8: supercharge it. The MTM R8 Supercharged uses an intercooled, twin-screw Lysholm unit bolted onto Audi’s high-revving 4.2-liter FSI V-8. Operating with a maximum boost of 8 psi, it pushes horsepower from 420 horsepower at 7800 rpm to a claimed 560 at 7750. Maximum torque is improved from 317 lb-ft at 4500 rpm to 413 lb-ft at 5500 rpm.

Het chassis en de Quattro vierwiel aandrijving, die de krachtig gunsten verzenden naar de achterwielen, blijven ongewijzigd. Maar MTM biedt 20 inch wielen, een high performance remsysteem, en een aantal aerodynamische verbeteringen, zoals een voor lip en een diffusor. Het ziet er allemaal heel geraffineerd uit, en het had door Audi zelf kunnen worden gedaan. Het interieur is getransformeerd met twee zetels van koolstof, opgevuld met aparte kussens. Zij kijken futuristische en zijn veel comfortabeler dan verwacht.

Aandacht besteden aan deze ene

Het vermogen en koppel impuls volledig wordt getransformeerd in deze R8. Dit witte monster verdwijnt aan de horizon, waardoor rubber strips en een ongelofelijke tapijt van geluid achter de optionele uitlaatsysteem komt.
De MTM R8 Supercharger is nog steeds zeer begaanbaar, zoals het chassis dat gemakkelijk om gaat met de extra krachten. Maar het vraagt meer aandacht. Het is een goede zaak is de R8 komt met het volledige pakket van de chauffeur, hulp en stabiliteit controlesystemen, maar weet dat ze minder rust in de supercharger R8. Het blijft een zeer evenwichtig en wezen vergevingsgezinde auto, maar je krijgt zeker aan de grenzen een stuk sneller.

Misschien zet u de radio uit om naar het motor geluid te luisteren, de compressor en uitlaat geluid is alleen al ondoorgrondelijke ervaring. U bent ook goed geadviseerd te kijken naar de snelheidsmeter veel beter dan in de standaard R8. De 0-100 km/u sprint neemt naar schatting 3,9 seconden ten opzichte van een Audi genoteerde 4,6 seconden voor de standaard R8.

Deze praktische, alledaagse Supercar wordt een serieuze concurrent, uit te lopen met de beste. Op stad en snelweg snelheden, lijkt het vrijwel onmogelijk om te blijven binnen de maximumsnelheid. De gasklep reactie is buitengewoon agressief, en je alleen moeten kijken naar het gaspedaal te maken van de MTM R8 sprong voorwaarts. Op de autosnelweg, de gevreesde Mercedes AMG’s en BMW M auto’s verliezen hun kracht geheel. Druk op de pedaal beneden op 120 km/u, en u krijgt een schop in de rug, niet een goede massage, zoals in de standaard R8. Zeer weinig auto’s hebben wij de indruk meer met hun versnelling, en geen enkel met het geluid you’ll get om te genieten van de MTM R8’s, ze schreeuwen van triomf na het verlaten van de auto’s die men achter u laat.

Wat is ongeveer het pakket wat ze aanbieden?

De drukvulling kit van Hoppen
Volledige MTM uitlaat met zwarte keramische gecoate pijpen.
Twintig inch wielen Bimoto.
Verbeterde remmen.
Areo pakket of carbon zetel.
Een totaal pakket zit men wel snel op de 55.000,- euro denken wij.

Een fabriek alternatief is er binnen kortom: een V10 aangedreven versie van de R8, die we hebben zien testen, deze hebben ruim 525pk en delen de motor architectuur met de Lamborghini Gallardo LP560-4, die heeft nu een uit Audi afkomstig motor. De identificatie van de functie van de V10 versie zal worden enorme dubbele uitlaatpijpen en grotere luchtinlaten, bij de side blade’s in de plaats van het wat vlakkere profiel van de R8 4.2. De fabriek V10 zal de R8 de prestaties overbluffen, geen twijfel mogelijk. En het zal veel meer beschaafde klinken dan de MTM R8 Supercharger.

Meer informatie: MTM

Met dank aan Hans voor de bijdrage.

Luister hier naar de kracht van deze R8R van MTM;

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen