Zoek

Audi A6 2.0TDIe tegen MB 200CDI

Luxe op spaarzame wijze

In de bovenklasse wordt bezuinigd. Maar dan alleen bij het verbruik.
De nieuwe Audi A6 2.0 TDIe heeft genoeg aan 5,3 liter/100km. Kan de Mercedes E200 CDI dat ook? AUTOBILD vergelijkt ze en maakte met beide tegenstanders een zuinigheidstest.

Bespaarmodel, het onderste einde van het dieselaanbod -Man, klinkt dat bescheiden, wat Audi vanwege de nieuwe A6 2.0 TDIe te melden heeft. Niet zo schuchter, jullie daar in Ingolstadt: in deze light-versie past de bovenklasse-limousine toch prima in deze tijd.
Sparen op het allerhoogste niveau, dat betreft al geruime tijd ook de beterverdieners. En zij zijn het die vanaf 16 oktober de nieuwe Audi A6 voor de deur willen hebben staan: met de ge-update en verbeterende cosmetica, meer techniek en -ook dat- sterkere motoren.
Maar de kleinste diesel hebben ze bij Audi zeer zorgvuldig fit gemaakt. De TDIe is niet alleen maar zuinig gemaakt, maar ook op minder ongewenste uitstoot en een fijne loopcultuur getrimd. 5,3 liter diesel per 100km, Euro 5 Norm en zacht snorrende Common Rail inspuiting in plaats van de luide pompverstuiver techniek, dat zijn de belangrijkste punten.

Of dat ook in de praktijk bewezen wordt, zal een eerste vergelijk met het parademodel van de zuinige bovenklasse-diesels aantonen: de eveneens 136pk sterke Mercedes E200 CDI.
Het prijsverschil tussen de basismodellen is (in Duitsland) 3000 euro. Maar van de techniek lekkernijen van de nieuwe A6 mag alleen degene snoepen die behoorlijk extra betaald.
Zichtbaar voorbeeld is de nieuwe dagrijverlichting -het fonkelt tegen optieprijs als horizontale balk onderin de Bi-Xenon koplampen. Achter is bij de Audi A6 altijd de led-verlichting.
Ook in het interieur rijdt Audi -kostenbesparend- tweesporig. Perfecte afwerking en mooie oppervlakten vindt men in elke A6 standaard. Aan het nieuwe MMI-bediensysteem met een mini cursor op de centrale bedienknop, mogen alleen optie betalers zitten. Naast de optieprijs voor het MMI-bediensysteem moet ook nog extra worden betaald voor het noodzakelijke multifunctionele stuurwiel.

Ter vergelijking: bij Mercedes moet voor het Navi topmodel Command -met een kleiner beeldscherm, minder harde schijfgeheugen en mindere functies, al meer dan 3000 euro extra betalen. Genoeg dure theorie, terug naar de basis.

Die bepaalt in de nieuwe Audi A6 de nieuwe viercilinder met Piezo-elementen, en vele moderne diesel tierelantijnen. Van de A4 en A3 kennen wij deze sterke 2.0TDI al -en hij stelt in de grotere broer niet teleur. Dubbel en driedubbel in schuimrubber ingepakt, mompelt hij decent bij stationair toerental, bromt ook bij belasting bescheiden en helemaal zonder dat bij de Mercedes duidelijk aanwezige dieselnagelen. Daarbij loopt de viercilinder zeer vibratiearm. En hij draait pittig toeren.

Hoewel hij op het meetblad minder vermogen te bieden heeft als de 200 CDI, werkt hij alleen in de hogere versnellingen trager dan de 2.2 liter van de Mercedes. Vooral in de 6e versnelling ontbreekt het de A6 aan vermogen. Want het laatste verzet is sterk toerental verlagend afgestemd, en zo moet het snelwegverbruik dalen.
Ter vergelijking: bij 100km/u snort de TDI bij rond 1600 toeren/min. Terwijl de CDI van de E-klasse met 1800 toeren/min. onderweg is.

Bovenop de versnellingsbak verzetten komen nog de andere bespaar trucjes zoals een intelligent accumanagement, een aerodynamische bodembeplating en lichtloopbanden.
Gevolg: 5,3 liter als Normverbruik -dus 1,1 liter minder dan Mercedes voor de 200CDI aangeeft. Let op Audi! Dat kan veranderen. In de herfst brengt Mercedes de nieuwe generatie CDI-viercilinders op de markt. Die zijn schoner en spaarzamer en zullen tevens sterker zijn.
Hierbij komt dat de actuele motor van de E200 CDI sneller is. In getallen:
Topsnelheid 214 km/u tegen 208 km/u. En: 9,9 seconden tegen 10,3 seconden voor de standaardsprint van 0-100km/u. Verder is de A6 helemaal de oude: voor de perfecte stoelen, soevereine rijeigenschappen en het beste plaatsaanbod verdient hij alle lof. Maar het af en toe schrapen van de voorwielen, stoort. Want in vergelijking met de soevereine achterwielaandrijving van de Mercedes, werkt het tractienadeel van de statige A6 als een smet uit een lagere autoklasse. Dat maakt hij echter door ‘voorsprong bij rijplezier’ weer goed. Want de stuurinrichting reageert gewilliger, de Audi werpt zich onbevreesd in de bochten, de schakelingen gebeuren soepeler als in de Mercedes. Bij alle bescheidenheid: zo brengt sparen ook nog plezier.

Bron: Autobild.

2 gedachten over “Audi A6 2.0TDIe tegen MB 200CDI”

  1. Audi A6 (huidige model)is ook uit 2004!!!!!

    Betreft nu enkel een facelift…!

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen