Zoek

Audi A1 Sportback foto shoot

Audi presenteerde afgelopen week op de Parijse Mondial de l’Automobile de Audi A1 Sportback Concept. Hier hebben wij nog een live foto shoot van de A1 gemaakt. Dit studiemodel combineert vijf deuren en een ruim interieur met een krachtige, coupéachtige lijnvoering. De aandrijving wordt verzorgd door een 110 kW/150 pk sterke 1.4 TFSI-motor in combinatie met een 20 kW/27 pk sterke elektromotor. Daarmee gaan hoge prestaties hand in hand met een zeer gunstig brandstofverbruik. Bovendien is emissievrij rijden mogelijk.

Het uiterlijk van de Audi A1 Sportback Concept is het logische en consequente vervolg op dat van de Audi A1 project quattro uit 2007. De Audi A1 Sportback onderscheidt zich echter door een aangescherpte en daardoor krachtiger lijnvoering. Hij heeft een coupéachtige daklijn, met een in de achterruit geïntegreerde tweedelige spoiler. Het profiel van de auto valt op door de lichte wigvorm en wint nog eens aan kracht doordat de voorste en de achterste zijramen (zonder stijl) naadloos op elkaar aansluiten. Zodoende is de B-stijl met glas afgedekt. Andere krachtige stijlelementen zijn de forse wielkasten. Deze verwijzen naar de originele Audi quattro en de huidige Audi RS 6. De koplampen maken gebruik van LED-techniek. In opvallende, compacte units komen alle lichtfuncties samen (grootlicht, dimlicht, dagrijverlichting en richtingaanwijzers). De achterlichtunits vallen eveneens op door hun bijzondere vormgeving en ook zij integreren alle lichtfuncties. De units worden optisch met elkaar verbonden door een transparante ‘strip’. De Audi A1 Sportback Concept is 3,99 meter lang, 1,75 meter breed en 1,40 meter hoog. De wielbasis bedraagt een forse 2,46 meter. Samen met de korte carrosserieoverhangen en de dwars geplaatste motor zorgt dat voor sportieve proporties én een opmerkelijk ruim interieur.

Vorm, functie en sportiviteit

Het interieur van de Audi A1 Sportback Concept is strak, functioneel en ruim. Er zijn vier individuele sportstoelen voor de inzittenden. Deze stoelen zijn licht van gewicht, wat optisch benadrukt wordt door de gaasachtige bekledingsstof. Ook elders in het interieur gaan vorm en functie perfect samen. Zo komt de versnellingspook alleen uit de middenconsole tevoorschijn als de bestuurder via het Audi drive select de Dynamic-modus heeft geselecteerd. De bediening van Audi drive select en de start/stopknop van de aandrijving zijn ook in de middensconsole ondergebracht. De gebruikte materialen zijn van de hoogste kwaliteit. De kleurstelling met witte en rode accenten geeft het interieur een extra sportief tintje.

De twee generatie Audi mobile device, MMI verder ontwikkeld

De Audi mobile device is in de Audi A1 Sportback quattro van de tweede generatie. Dat betekent dat de bestuurder hem nu ook in combinatie met een ‘normale’ mobiele telefoon kan gebruiken. Die telefoon biedt dan alle navigatie-, muziek- en video-functies waarvoor zijn eigenaar hem heeft uitgekozen, maar door speciale Audi-software te downloaden is hij ook geschikt als ‘toegangspas’ voor de auto en kunnen er diverse functies van de auto mee worden bediend. De Audi mobile device van de Audi A1 Sportback Concept communiceert via een WLAN-verbinding met de auto. Zo is bijvoorbeeld op afstand te checken of de deuren zijn afgesloten. Bovendien is het mogelijk om thuis de routeplanning voor te bereiden of muzikale voorkeuren in het sound system in te stellen. Diverse mobiele telefoons van verschillende merken zijn nu al te koppelen aan het Audi mobile device.
Ook het MMI-syteem is verder ontwikkeld. Rondom de centrale toets voor de menustructuur zijn nu vier zogeheten ‘hardkeys’ aangebracht. Hiermee zijn de functies navigatie, telefoon, autobediening en multimedia met één druk op de knop oproepbaar. Vier verlichte ‘softkeys’ vergemakkelijken de bediening in de verschillende menu’s. Alle informatie wordt weergegeven via een groot en overzichtelijk scherm. Opvallende kleuren, duidelijke pictogrammen en 3D-weergave zorgen voor een snelle en intuïtieve bediening.

Sportief en efficiënt

De Audi A1 Sportback Concept beschikt over een geavanceerde, direct ingespoten 1,4-liter turbomotor. Deze is afgeleid van de 1.4 TFSI die in de Audi A3 wordt geleverd. In het studiemodel levert deze motor echter 110 kW/150 pk en een koppel van 240 Nm (tussen 1.600-4.000 t/min.). De 1.4 TFSI drijft via een S tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling de voorwielen aan. Tussen de benzinemotor en de transmissie is een 20 kW/27 pk sterke elektromotor geplaatst. Deze kan twee functies vervullen. Om te beginnen kan hij de verbrandingsmotor met extra (trek)kracht ondersteunen. Het koppel van de elektromotor bedraagt 150 Nm, wat het totaal op 390 Nm brengt. De elektromotor kan echter ook alléén ingezet worden. Ook dan worden de voorwielen aangedreven. De elektromotor wordt gevoed door een pakket compacte en krachtige lithium-ion batterijen, die ten behoeve van een optimale gewichtsverdeling achterin de auto zijn onderbracht. Deze accu’s worden geladen door de stekker in het stopcontact te steken. Tijdens het rijden worden ze gevoed door de energie die vrijkomt bij het afremmen. Ook een start/stopsysteem zorgt voor extra efficiency. Dat alles vertaalt zich in een zeer gunstig brandstofverbruik. De Audi A1 Sportback Concept verbruikt slechts 3,9 l/100 km; de CO2-uitstoot bedraagt gemiddeld 92 g/km. De topsnelheid bedraagt 200 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt slechts 7,9 seconden. Als de Audi A1 Sportback Concept voor korte afstanden uitsluitend gebruik maakt van de elektromotor, rijdt hij emissievrij.

Efficiency en dynamiek op afroep

De Audi A1 Sportback Concept beschikt standaard over Audi drive select. Hiermee zijn de aandrijf-, de schakel-, en de onderstelkarakteristiek door de bestuurder te kiezen. De efficiency-modus is daarbij de standaardinstelling. Dit past perfect bij een ontspannen rijstijl en leidt tot een zo gunstig mogelijk verbruik. Uitsluitend in deze modus kan de Audi A1 Sportback Concept volledig ‘elektrisch rijden’. Alleen als de batterijcapaciteit onder de 20% komt, wordt de verbrandingsmotor weer ingeschakeld. Bij volledig opgeladen accu’s en afstanden tot 50 kilometer wordt in de efficiency-modus in principe uitsluitend met elektrische aandrijving gereden. Aangezien het navigatiesysteem hoogteverschillen op de route ‘herkent’ wordt het energiegebruik (en het terugwinnen van energie bij afdalingen) automatisch ingecalculeerd. In de sport-stand laat de Audi A1 Sportback concept zijn sportieve gezicht zien. Dan wordt de elektromotor gebruikt voor extra power en de Audi magnetic ride-schokdempers zorgen dan voor een extra stevige onderstelafstemming.

Hoogwaardig onderstel

De dynamiek van de Audi A1 Sportback Concept zit ook ingebouwd in zijn onderstel. Vóór heeft hij een McPherson-ophanging en achter een onafhankelijke multilink-ophanging. Het door het ESP gestuurde sperdifferentieel zorgt voor nog meer (stuur)precisie, extra stabiliteit en tractie. De 18 inch velgen dragen daar ook aan bij en dat geldt tevens voor de energiezuinige elektromechanische stuurinrichting. Deze regelt de mate van bekrachtiging aan de hand van de rijsnelheid. Audi magnetic ride zorgt ervoor dat de dempingskarakteristiek van de Audi A1 Sportback Concept zich automatisch aanpast aan de omstandigheden. De schokdempers beschikken daartoe over een vloeistof die door een magnetisch veld is te beïnvloeden. Hierdoor is het mogelijk de demping te variëren van comfortabel tot sportief. Via Audi drive select kan de bestuurder bovendien de instelling van zijn/haar voorkeur kiezen.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen