2008 beste jaar ooit voor Audi [Persbericht]


Records in verkopen, omzet en winst 2008 beste jaar ooit voor Audi AG
• Voor het eerst meer dan een miljoen (totaal 1.003.469) Audi’s wereldwijd verkocht
• Recordomzet in 2008 van bijna 34,2 miljard euro
• Nettowinst 30,4 procent omhoog
• Eerste maanden 2009: groter marktaandeel op de belangrijkste markten

De wereldwijde kredietcrisis krijgt nagenoeg geen vat op autoproducent Audi AG. Dat blijkt uit de onlangs in Ingolstadt gepresenteerde jaarcijfers. Audi sloot 2008 af met de beste omzet-, winst-, productie- en verkoopcijfers ooit. Het is het dertiende jaar op rij met een groei van het aantal verkochte nieuwe auto’s: in 2008 kwam het totaal uit op 1.003.469 Audi’s – een stijging van 4,1 procent.


Rupert Stadler, voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG: ‘2008 was het succesvolste jaar in de geschiedenis van Audi. In de afgelopen jaren hebben we de productiviteit stelselmatig verhoogd. Dit resultaat maakt het voor ons makkelijker om effectief op de huidige crisis te reageren.’ De resultaten in 2009 tonen dat al aan, want in de eerste twee maanden is Audi’s marktaandeel in enkele belangrijke markten, waaronder West-Europa, gestegen naar 4,9 procent. Dat was in dezelfde periode vorig jaar 4 procent.

Financieel gezond

Audi AG noteerde het afgelopen jaar klinkende cijfers en versterkte zijn liquiditeitspositie aanzienlijk. De investeringen in nieuwe producten worden dan ook onverkort gehandhaafd. Het concern ziet geen enkele reden om het uitgestippelde groeiscenario tot en met 2015 bij te stellen. Zoals Stadler bij de presentatie van de jaarcijfers aangaf: ‘De vooruitzichten zijn goed. We gaan ervan uit dat we ook in 2009 zwarte cijfers blijven schrijven.’

De nettowinst, de winst na belastingen, is over het fiscale jaar 2008 uitgekomen op ruim € 2,2 miljard, een stijging van 30,4 procent. De winst voor belasting bedroeg ruim € 3,1 miljard, een resultaat dat Audi in het honderdjarige bestaan nooit eerder heeft behaald.
De omzet kwam eveneens uit op een record: € 34,2 miljard (+ 1,7 procent). Een belangrijke graadmeter voor de gezondheid van het bedrijf is de liquiditeit, die bij Audi in 2008 met 18,2 procent is toegenomen tot € 9,3 miljard.

Meest winstgevend

Het bedrijfsrendement steeg naar 19,8 procent en dat was het jaar daarvoor 18,6 procent. Zo mogelijk nog belangrijker in deze tijd is de stijging van het bedrijfsresultaat van 8,7 naar 9,3 procent. ‘Een prima cijfer, waarmee Audi AG een van de meest winstgevende ondernemingen is in de automotive-industrie. Dat is van belang in een jaar waarin de gevolgen van de kredietcrisis al goed merkbaar waren’, aldus Axel Strotbek, die als lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk is voor de financiële gang van zaken.

De sterk verkopende nieuwe Audi A4 speelt een hoofdrol in de gunstige resultaten. Ook de Audi A3, de Audi A6 en de Audi Q5 hebben flink bijgedragen aan de omzet en de winst in 2008. Thuismarkt Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk behoorden tot de beter scorende landen in West-Europa. In Oost-Europa is een verkoopgroei geboekt van 18,4 procent en in China zijn er 17 procent meer Audi’s verkocht dan in 2007. Zelfs in de Verenigde Staten, waar de autoverkopen zwaar onder druk staan, heeft Audi een gunstig jaar achter de rug. De verkopen daalden weliswaar 6,1 procent, maar het marktaandeel in het premiumsegment groeide juist tot 7,1 procent
Investeringen

Audi AG investeert rond de € 2 miljard per jaar in de ontwikkeling van nieuwe producten, volgens een scenario dat is uitgezet tot en met 2015. In die periode groeit het aantal modellen van 28 naar 40. Stadler: ‘We houden vast aan dat scenario, vooral omdat dat de beste garantie is voor goede verkoopresultaten. De introductie van een nieuw premiummodel in de compacte klasse – de Audi A1 – in 2010 is in dat opzicht heel belangrijk en datzelfde geldt voor de nieuwe Audi Q3.’

Toegewijde en hooggekwalificeerde medewerkers vormen daarbij de beste garantie voor succes. ‘Daarom voeren wij, in tegenstelling tot enkele van onze concurrenten, in 2009 geen personeelsstop in. Sterker nog: in het eerste kwartaal trekken we 150 nieuwe experts aan voor productontwikkeling’, aldus Stadler, die spreekt van een anticyclische benadering waarvan in de toekomst de revenuen worden verwacht.
Het totaal aantal medewerkers bij Audi AG bedraagt 57.533. Over 2008 keert Audi een winstdeel uit van gemiddeld € 5.300,- per medewerker. De beslissing daartoe is genomen om de toewijding van de medewerkers in deze moeilijke tijden extra te prikkelen.

Speedboot

Stadler: ‘Ook Audi AG is nu begonnen aan een van de moeilijkste jaren in zijn bestaan. Elke maand, elke week, zelfs elke dag houden we de markt scherp in de gaten. We spelen flexibel in op veranderingen om voorraadvorming te voorkomen. In vergelijking met enkele concurrenten met soms wel meer dan 100.000 medewerkers kunnen we sneller reageren als dat nodig is. Zie ons als een speedboot die sneller kan optrekken en van richting veranderen dan andere, grotere schepen. Daarin zit onze kracht.’

Uitwisseling van mankracht tussen de fabrieken en de mogelijkheid om productielijnen te switchen van het ene naar het andere model hebben in het verleden al bewezen dat Audi snel en flexibel op veranderingen kan inspelen. Indien nodig worden tijdelijke medewerkers ingeschakeld, maar voorop staat volgens Stadler: ‘Gedwongen ontslagen zijn niet aan de orde tot 2011.’

Nieuwe dieselgeneratie

De schijnwerpers zijn dit en volgende jaren bij Audi AG volop gericht op nieuwe technologie voor brandstofbesparing, zoals een brandstofbesparend start-/stopsysteem en een nieuwe generatie dieselmotoren. Die beantwoorden met hun emissiewaarden aan de emissie-eisen die pas in 2014 van kracht worden (Euro6). De eerste van deze generatie diesels verschijnt nog dit jaar in de Audi Q7. Het is de 3.0 TDI ‘clean diesel’, waarbij Audi niet alleen een roetfilter toegepast maar ook een systeem dat de emissie van stikstofoxide met 90 procent vermindert.
Het start-/stopsysteem debuteert dit jaar in de nieuwe Audi A5 Cabriolet en komt aansluitend beschikbaar voor de Audi A4 en Audi A3. Verder gaat Audi door met het ontwikkelen van lichtere auto’s, onder meer door de voortgaande toepassing van aluminium constructies.

Stadler: ‘Wij verwachten dat deze ontwikkelingen op dit moment de beste bijdrage leveren aan verbeterde efficiency en duurzaamheid van onze producten. Vooral in dieseltechniek zit nog veel potentieel.’

Bron: Audi Nederland

Gerelateerde artikelen

Eén miljoenste Porsche Macan uit Leipzig rolt van de band

De Porsche fabriek in Leipzig heeft deze week zijn één miljoenste Macan geproduceerd. Sinds 2013 rolt de Porsche Macan in Leipzig van de productielijn en

Lees verder »

Audi Charge & Drive: speeddaten met de nieuwste Audi modellen tijdens het snelladen

Audi lanceert met ‘Audi Charge & Drive’ deze week de ultieme wachtverzachter voor automobilisten die hun auto laden bij diverse vestigingen van Fastned. In plaats

Lees verder »

Nieuwe Porsche Taycan en Cayenne Black Edition: sportief, stijlvol en extra hoogwaardig in uitrusting

Porsche introduceert stijlvolle nieuwe Black Edition uitvoeringen voor de Taycan en Cayenne. Deze speciale modellen hebben niet alleen een exclusief uiterlijk en interieur met fraaie

Lees verder »