Zoek

Een ritje met de Audi R8 5.2 V10 en Jacky Ickx

Een ritje met de Audi R8 5.2 V10 en Jacky Ickx.

De V10 is op het hoogste punt van stuwende kracht, en drukt mijn helm tegen de hoofdsteun als de naald bij 8700 t/min de rode toerentellermarkering raakt, de in race trim uitgevoerde R8 jaagt over het rechte eind, het geluid van hitsige uitlaattonen weerkaatst van het koolstofvezel dashboard als een machinegeweer dat in een ramenfabriek wordt gebruikt.


Voor ons -niet echt ver van ons vandaan- doemt een scherpe links bocht op. Normaal gesproken zou ik nu al iets doen, maar mijn benen bewegen niet. Ook mijn handen niet, in feite, liggen zij in mijn schoot, waar zij al een aantal minuten zijn.
0,5 seconden voor de klap. Jacky Ickx remt kalm, soepel, gekraak van een snelle terugschakeling, en in een oogwenk maken we vaart naar de apex en zijn weer op het rechte stuk. Ja, ik zei “Jacky Ickx.”
Zesvoudig winnaar van de 24u van Le Mans. Winnaar van acht F1 races, voormalig Ferrari F1 fabrieksrijder, en tweemaal 2e in het World Driving Championship. Tevens winnaar van de Parijs-Dakar rally in 1983.
Dit is geen droom. Ik ben klaar wakker, en doe niets. Jacky Ickx is aan het stuur.

Op het circuit van Ascari heeft Audi Jacky Ickx hoogstpersoonlijk meegebracht om een paar ronden in de speciaal geprepareerde R8 “race taxi” te rijden. Hoewel gebaseerd op de standaard R8 5.2 en aangedreven door een onveranderde V10-motor, is de auto aangepast met een race uitlaatsysteem, keramische remmen, raceonderstel, Dunlop race slicks, een rolkooi, koolstofvezel interieurdelen, en een koolstofvezel achter Diffusor en een achtervleugel.

Jacky, nu 64 jaar, is gestopt met professioneel racen, maar hij heeft de racekwaliteiten nog niet verleerd zo blijkt. Hij trapt het pedaal in en aan het einde van de pitsstraat wordt het plankgas. We razen en heuveltje af op weg naar bocht 1. Een tipje op de remmen, gebalanceerd gas geven als Jacky instuurt, dan weer volgas als wij de apex raken en verder scheuren naar het eerste lange rechte eind.

Een blik door het raam toont een maalstroom van vervormt asfalt, gras en bomen, maar binnenin is Ickx als een model van Zen. Hij heeft het stuur vast met de toppen van zijn vingers en stuurt soepel de bochten in. Ickx is helemaal in, hij gaat er voor, maar is koel en zelfverzekerd als een trapeze artiest die salto’s maakt als hij van staaf naar staaf vliegt. Ik weet zeker dat ik ook een grijns op zijn gezicht zag.

Ongehinderd door een straatlegale uitlaat, en met minder massa voort te bewegen, de V10 in de speciale R8 blèrt nadrukkelijk en met meer kracht dan de straatversie. We schieten op topsnelheid tussen geplaatste kegels door die een snelheid remmend effect zouden moeten hebben, en dan worden we met volle kracht door de gordels opgevangen als Jacky vanaf 175 km/u naar 0 afremt. Dat ging sneller dan ik ‘potverdorie’ kon zeggen! Dan volgt er nog een heftige links-rechts door een bocht en Jacky aait het gaspedaal als we de pitstraat weer in rijden.
“Nee, ik deed geen ontwikkelingswerk voor Audi R8, “zegt Jacky met een glimlach als we nog even napraten in de auto. “Maar Audi liet mij met de auto rijden toen hij klaar was, en ik zei, “Jullie hebben goed werk geleverd!”
De R8 is zo gemakkelijk te rijden en heeft een zeer goed stuurgedrag. De V10 is als een racemotor. Het maakt zo gemakkelijk- en hoge toeren. Een fantastische auto. Ik heb het naar mijn zin gehad vandaag.”

Via: ZATZY

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen