AudiBlog.nl

Charles Zwolsman: “24 hrs van Le Mans betekent voor mij 2268 keer op de remmen.”

lms-spa09-14-cz-002lq

De Lelystadse coureur Charles Zwolsman is klaar voor zijn volgende race op 13 en 14 juni a.s. Dat dit de beroemde 24 hrs van Le Mans is voelt voor Charles toch wel anders aan. “Ik benader de race als elke andere. Maar ik denk dat als ik eenmaal daar ben en de week voorbij gaat het toch echt wel anders gaat voelen.” Is het Kolles Team en de Audi R10 klaar voor 24 uur autosport op topniveau? “Wij hebben ons zo goed mogelijk voorbereid maar het blijft voor de meesten van het team een nieuwe ervaring. Voor mij geldt hetzelfde, ik heb er in ieder geval heel veel zin in.”

170 coureurs aan de start

Aan deze race doen veel Nederlanders mee. Dat betekent dat er veel top coureurs in Nederland zijn. Je moet toch wel wat kunnen presteren voor deze wedstrijd. “Nederland heeft altijd wel wat sterke coureurs. In Le Mans komen ongeveer 170 coureurs aan de start, dus het zou gek zijn als er geen Nederlanders aan de start zouden staan. Hopelijk zijn we succesvol! Wij hebben niet extra getest met de Kolles Audi R10. Met de vrije trainingen die wij daar nog krijgen zullen wij het moeten doen. Gelukkig zijn deze langer dan anders en hebben we nog tijd om wat aanpassingen te maken.”

In de nacht rijden, is dat zoveel anders dan overdag

“Vooral de rempunten waar je jezelf op ingesteld hebt zijn vaak anders omdat je niet zo ver naast de baan kunt kijken. Dus dat is best even wennen. Bij de test die we in het donker gedaan hebben merkte ik ook dat de tijd die je ogen nodig hebben om te wennen aan het donker iets te lang is. Ik ben van plan bij de race zelf al even 5 minuten in het donker te gaan staan/zitten voordat ik aan mijn stint begin. Waardoor m’n ogen alvast gewend zijn en ik niet met boven de 300 km/h langzaam mijn zicht terugkrijg. Ik heb eigenlijk geen voorkeur wanneer ik in de auto stap. Trouwens de engineers bespreken en beslissen wie er op welk moment in de Audi R10 gaat rijden.” Waar slaap je tussen de stints. “Ik heb begrepen dat we boven de pits een ruimte hebben waar we een paar uurtjes kunnen rusten tussen de stints door.”

lms-spa09-14-cz-003lq

Per definitie wint niet de snelste auto op Le Mans

Je schat de betrouwbaarheid van de Kolles Audi R10 hoog in. Kan dit bepalend zijn voor de eindscore ten opzichte van de snellere Audi R15, Peugeot en zeker niet te vergeten de A. Martins. “Het is in het verleden wel gebleken dat niet per definitie de snelste wint in Le Mans. Normaal gesproken wens je de competitie geen pech toe maar in het endurance racen hoort dit erbij en hoop ik dat wij het langer uithouden zonder problemen dan de rest.” Het verhaal doet de ronde dat het rijden als het ochtend gloren gaat komen het moeilijkst is. “Dat zal ik gaan merken. Ik denk dat het moeilijk is omdat je te maken zal hebben met een laagstaande zon.”

Hoeveel keer denk je de bochten in te remmen in die 24 uur

“Er worden ongeveer zo’n 380 ronden gereden door 3 coureurs. Dus ik zal er zo’n 126 rijden. Met ongeveer 18 keer remmen per ronde maakt dat 2.268 keer!” Reserve race schoenen bij je. “Haha, nee die schoenen gaan het wel uithouden hoor. Het team rekent op allerlei kleine problemen. Daarvoor zullen er ten alle tijden banden en andere onderdelen klaar staan om bij problemen het zo snel mogelijk op te lossen.” Hoeveel banden gaan er doorheen denk je. “In de race hoop ik zo’n 48 (12 setjes). Minder banden betekent namelijk minder tijd in de pits.”

De verlichting bij nacht is zo mooi als een verfkwast over het asfalt

Publiek en fans zullen er in enorme aantallen zijn. Wat voor sfeer geeft dit aan deze wedstrijd. “Dat geeft toch weer een extra dimensie aan de race. De race heeft zijn geschiedenis. Het is natuurlijk fantastisch om te zien hoe populair deze ene race is en dat ik daar deel van uit kan maken.” Wat is volgens jou het kenmerk van de 24 hrs van Le Mans. “Als ik aan Le Mans denk zie ik de beelden van auto’s racend in de nacht waarvan de verlichting zo mooi als een soort verfkwast over het asfalt wordt uitgesmeerd.” Wat is de sterkste kant van Charles bij het endurance racen. “Wel even afkloppen…., maar dat is de auto heel houden en vooral constant zijn.”

Ik heb het reuze naar mijn zin in de Kolles Audi R10

Nog heimwee naar de Champcars. “Ik heb daar een heel leuke tijd gehad dus het zou zeker geen straf zijn om daar weer te rijden. Maar ik heb het hier nu ook uitstekend naar mijn zin.”

Bron: Charles Zwolsman Racing Media Services

Image credit: Marcel ten Caat / Planetlemans


Gerelateerd nieuws