AudiBlog.nl

Le Mans Series 2009 Algarve Portugal Review Charles Zwolsman “Wij komen steeds dichterbij.”

qandaspa

Zwolsman kijkt nu niet echt met tevredenheid terug naar de afgelopen race in Portugal. Dat was flink balen met de crash van je teammaat met de Kolles Audi R10 nummer 14. “Ja, dit was wel het dieptepunt van het jaar.” Een 8ste trainingstijd en 2 plaatsen achter de nr. 15 auto van Albers is toch niet verkeerd? “Wij hadden ook nog verkeer in onze snelle ronde. Dus over de snelheid van de auto maak ik me niet al te veel zorgen.” De start ging toch perfect met de beide Kolles Audi’s als aan een touwtje over het circuit? “Wij kwamen redelijk goed weg en eigenlijk was er nog niks aan de hand” Was het een race incident of had het voorkomen kunnen worden? “Het was allemaal een beetje ongelukkig. Hij zat op het vuile gedeelte en de boel blokkeerde. Dat hij dan ook nog onze teamgenoot meeneemt is dubbel pech.”

Bodywork en koppeling kapot

Plm. 1 uur in de pitsbox is heel lang, was het een grote schade. “Onze auto had schade aan het bodywork. Toen hij gerepareerd was kwamen wij er achter dat ook de koppeling kapot was en het duurde even voordat deze ook gerepareerd was. Hiermee verloren we een uur.” Je bent een professioneel coureur, maar wat ging er door je heen na de crash van je teammaat? “Ik dacht, dat was het voor vandaag wat betreft een goed resultaat. Daarna rij je toch de race uit.” Hoe reageerde het team bij het zien van de botsing? “De stemming was daarna niet goed, iedereen baalde verschrikkelijk.”

Ik hou de boel wel in de gaten

Als er na zo’n crash gewerkt wordt aan de auto, wat doe jij dan in de tussentijd. Blijf je bij de auto om te kijken wat de monteurs allemaal doen? “Ik ben dan wel gewoon in pitsstraat te vinden, veel kan je niet doen. Maar ik hou de boel wel in de gaten. Niet dat ze mijn expertise nodig hebben, maar met meer ogen heb je kans dat je meer ziet.”

Wij komen steeds dichterbij

Ik krijg toch de indruk dat jullie auto’s sneller geworden zijn. Er is volgens mij veel vooruitgang geboekt na de 24 hrs van Le Mans. “Wij testen weinig en we hebben niet veel races, dus verbeteren wij ons iets langzamer dan dat we willen. Maar er is zeker vooruitgang te zien. Ik denk dat we echt voor een podiumplek hadden kunnen vechten deze race.” Tussen de rondetijden van de Pescarolo en de Kolles Audi R10 zitten nu nog maar enkele tienden van seconden. “Wij komen steeds dichterbij en wij krijgen de auto steeds beter onder controle.” Zijn tienden van seconden lastiger om er af te krijgen dan enkele seconden? “De laatste paar tienden zijn altijd het lastigst. Maar gelukkig hoef je niet perse de absolute snelste te zijn om de race te winnen.” Met andere woorden het team van Kolles boekt flinke vooruitgang. “Absoluut.”

De laatste bocht was het leukst

In de duisternis was er geen enkel oriëntatie punt langs het circuit, was dat lastig? “De eerste paar ronden is dat best lastig. Zelfs nadat m’n ogen gewend waren, waren er nog een paar bochten waar het moeilijk zien was.” Hoe heb je het circuit ervaren. Vooral bocht 9 met de beruchte afdaling en dan hard naar links. “Die was volgas! Ik vond het wel een gaaf circuit. Wel al heel hobbelig voor een nieuw circuit, maar de layout was leuk. De laatste bocht vond ik het leukst, blind en een klein beetje van het gas. Mooi.” Sommige coureurs vinden dit circuit op dit moment het mooiste wat er is. “Dat weet ik niet. Ik vond hem erg mooi maar ik denk toch dat Spa nog steeds mijn favoriet is.” Zaten er trouwens nog Nederlanders onder het publiek? “Ik kwam er nog wel een paar tegen in de paddock. Maar het was jammer genoeg niet zoals in de 24hrs van Le Mans.”

Volgens de rondetijden is een podiumplek mogelijk

Het is nu toch wel erg moeilijk om met nog twee wedstrijden te gaan de Kolles Audi R10 in de top vijf van het klassement te krijgen. Of zie jij nog mogelijkheden? “Het klassement wordt inderdaad moeilijk, maar ik vind dat we zeker voor een podiumplek moeten gaan in de aankomende races. Ik zou echt teleurgesteld zijn als dat niet lukt. Als ik de rondetijden bekijk die ik in de race reed, moet dat mogelijk zijn.” Ben je de race op Algarve snel vergeten? “Ja voor het grootste gedeelte wel. We hebben de auto weer wat verbeterd en ik voel me goed in de auto. En dat neem ik mee naar de volgende race.”

De Mercedes bocht is een mooie inhaalmogelijkheid

Hierna volgt op 23 augustus a.s. de LMS race op de Nurburgring in Duitsland. Zie jij de Mercedes bocht als lastig of juist een mogelijkheid om de auto er langs te zetten. Meestal gebeuren daar toch bij de start en de eerste paar ronden de meeste botsingen. “Mooie inhaalmogelijkheid. Ik vind het altijd leuk daar te rijden en ik denk dat we een goede kans maken een goed resultaat te halen.”

Tot slot, hoe is het op je website www.charleszwolsman.com heb je veel hits. “Dat gaat redelijk goed. Ik vind het leuk dat er mensen interesse tonen. Ik hoop dat het er steeds meer worden.”

Bron: Charles Zwolsman Racing Media Services

Website: www.charleszwolsman.com

Image credit: Marcel ten Caat / Planetlemans


Gerelateerd nieuws