Zoek

Dit is de nieuwe Audi A8 live

A8 1

Hier is is ie dan.
De Nieuwe Audi A8 The Art of Progress.

Audi’s fonkelnieuwe A8, de derde generatie sinds 1994, beschermt de inzittenden nog beter tegen klappen van buitenaf dan het huidige type. De Duitse autobouwer lanceert op de superluxe limousine onder meer een systeem dat waarschuwt voor een dreigende aanrijding. En niet alleen wanneer een botsing vóór dreigt, maar ook wanneer de auto aan de achterkant geraakt lijkt te gaan worden.

A8

Audi noemt het systeem op de A8 ‘Pre Sense’. Het waarschuwt in eerste instantie met een geluidssignaal voor een mogelijke aanrijding. Mocht de bestuurder niet reageren op het dreigende gevaar, dan voert de wagen automatisch een noodstop uit. Wanner de nieuwe A8 door een ander voertuig van achteren wordt genaderd en de systemen signaleren een kop-staartbotsing, dan zorgt de elektronica ervoor voor dat de inzittenden strakker in de gordels worden getrokken.Portierramen en eventueel aanwezig schuifdak sluiten zich daarvoor al automatisch, wat de kans op letsel eveneens kleiner maakt.
A8 2

De nieuwe Audi A8 staat vanaf april in de showroom. Het coupé-achtig gelijnde model is geheel nieuw ontwikkeld en heeft een lengte gekregen van maar liefst 5,4 meter. Breedte en hoogte komen achtereenvolgens tot 1,95 en 1,46 meter. De wielbasis ligt op net geen drie meter, 2,99 meter om precies te zijn.

Het design is fonkelnieuw, waarbij de stijl zoals die werd ingezet met de A5 in deze A8 weer duidelijk is geëvolueerd. Als eerste type binnen de Audi-familie krijgt het topmodel een aangepaste ‘Single Frame’ grille, met scherpere hoeken dan tot dusverre. De Duitsers presenteerden die grille al op het studiemodel Sportback Concept, die begin dit jaar op de autoshow in Detroit werd getoond. Audi zet de A8 afhankelijk van uitvoering en eventueel optiepakket op 17 tot 21 inch grote wielen. De bagageruimte meet 510 liter, voldoende voor vier golftassen, zo beweert de fabrikant.

Het motorenaanbod is bij de verkoopstart beperkt tot twee achtcilinders, in casu een benzine- en een dieselblok. Allebei met een inhoud van 4,2 liter en directe inspuiting. De benzineversie is goed voor 372 pk en genereert een koppel van 445 Nm bij slechts 3.500 tpm. Het vermogen ligt daarmee 22 pk hoger dan bij de huidige V8. Bovendien is het verbruik volgens fabrieksopgave gemiddeld 13% lager. De achtpitter (0-100 km/h in 5,7 seconden, 250 km/h top) slurpt gemiddeld 9,5 l/100 km uit de tank.

De achtcilinder TDI-dieselmotor levert een vermogen en koppel van achtereenvolgens 350 pk en 800 Nm, waarmee de zelfontbrander in staat is de sprint 0-100 km/h in 5,5 seconden te realiseren. De top ligt ook daarbij op 250 km/h. In vergelijking met de bestaande V8 TDI-krachtbron consumeert de motor 19% minder brandstof, 7,6 l/100 km gemiddeld om exact te zijn.

In de loop van 2010 breidt Audi het motorenaanbod uit met twee 3.0 V6 TDI-motoren van 204 en 250 pk. Laatstgenoemde configuratie beschikt over een stop/start-systeem en voorwielaandrijving. De V8-types, waaraan een automatische transmissie met acht verzetten is gekoppeld, hebben het Quattro-aandrijfsysteem, waarbij 60% van de trekkracht naar de achterwielen gaat. Later komen er ook nog een viercilinder turbomotor en de A8 W12. De S8 van de toekomst ruilt zijn V10-benzinemotor in voor een V8 Turbo.

De prijslijst start voorlopig bij €113.900 voor de 4.2 FSI V8. De 4.2 V8 TDI staat in de showroom voor €117.500. De meerprijs van de Pro Line- en Pro Line Plus-pakketeen bedraagt achtereenvolgens 11.900 en 18.500 euro. De A8 beschikt, afhankelijk van de uitvoering, onder meer over een verbeterd MMI-systeem, luchtvering, elektrisch te bedienen stoelen, adaptieve cruise control met stop-functie, dode hoeksignalering, night vision en luchtvering. De prijzen van de goedkopere uitvoeringen zijn nog niet bekend.

De korte A8 bijt het spits af. Een variant met lange wielbasis volgt in een later stadium. De productie van het huidige type loopt binnenkort ten einde. De huidige Lang-versie wordt nog tot en met juni gebouwd. De belangrijkste markt voor het topmodel is China, waar de Duitsers alleen de lange A8 aanbieden.

 

Bron: Telegraaf

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen