Zoek

Audi maakt prijs RS 5 bekend: €112.500,- [Persbericht]

Audi maakt prijs RS 5 bekend: €112.500,-

• Audi RS 5 nu te bestellen, levering start in juni

• Elegante coupé met hoog prestatiepotentieel dankzij 4,2-liter V8

• Nieuw tussendifferentieel voor optimale krachtoverbrenging

De Audi RS 5, die op de autotentoonstelling van Genève zijn publieksdebuut beleefde, is vanaf heden te bestellen voor prijzen vanaf € 112.500, -. De spectaculaire coupé beschikt over een 331 kW (450 pk) sterke 4,2-liter V8, die in combinatie met een zeventraps S tronic-transmissie voor hoge prestaties zorgt en daarbij zeer efficiënt met brandstof om gaat. Een nieuw ontwikkeld tussendifferentieel draagt bij aan een optimale krachtoverbrenging op de vier aangedreven wielen. Daarbij valt de Audi RS 5 ook op door een extra sportief uiterlijk en een bijzonder hoogwaardige standaarduitrusting.

De direct ingespoten 4,2-liter V8-motor van de Audi RS 5 is nauw verwant aan de krachtbron van de veelgeprezen Audi R8. in de praktijk valt de V8 vooral op door zijn gretigheid – het gemak waarmee hij toeren maakt is indrukwekkend. Het maximale vermogen van 331 kW (450 pk) komt vrij bij 8.250 t/min. Dat vertaalt zich ook in prestaties van uitzonderlijk niveau. Mede dankzij de razendsnel schakelende zeventraps S tronic-transmissie (standaard) neemt de sprint van 0-100 km/h slechts 4,6 seconden in beslag. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Op speciaal verzoek kan de topsnelheid worden afgeregeld op 280 km/h. Ondanks het hoge prestatiepotentieel blijft het gemiddelde verbruik van de Audi RS 5 beperkt tot 10,8 l/100 km. Dit komt mede op het conto van de standaard toepassing van recuperatie (het omzetten in elektriciteit van de energie die vrijkomt bij het remmen), de lage interne weerstand van de motor en de zeer efficiënte oliepomp.

Compact en efficiënt tussendifferentieel

Zoals elk RS-model van Audi, heeft ook de Audi RS 5 quattro vierwielaandrijving. De Audi RS 5 is het eerste quattro-model dat gebruik maakt van het zogenaamde kroonwieldifferentieel, een compact en licht zelfsperrend tussendifferentieel dat zich kenmerkt door een zeer precieze werking. Dankzij dit differentieel kan tot 70% van de aandrijfkracht naar de voorwielen worden overgebracht en tot 85% naar de achterwielen – dit gebeurt volautomatisch op basis van informatie van diverse sensoren (ESP, ABS etc.). Onder normale omstandigheden gaat 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen. De basisopzet is daarmee zeer sportief. Een sportdifferentieel achter is optioneel.

Sportief: van uiterlijk tot uitrusting

De nieuwe Audi RS 5 is duidelijk herkenbaar als sportief topmodel. Hij valt onder meer op door zijn brede spatborden, de 19 inch lichtmetalen wielen (20 inch is optioneel), het verlaagde onderstel, de ovalen uitlaatpijpen en de extra (grote) koelluchtopeningen en de automatisch tevoorschijn komende achterspoiler (vanaf 120 km/h). Ook de Xenon plus koplampen en de LED-dagrijverlichting benadrukken het hightech karakter van de auto nog eens.

De standaarduitrusting is sportief en compleet. De Audi RS 5 beschikt bijvoorbeeld altijd over een Audi sound system, MMI navigatie, telefoonvoorbereiding, metallic lak, een driespaaks multifunctioneel sportstuur, pedalen en voetsteun in aluminium look, supersportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en leder/alcantara bekleding, Audi parking system plus, diefstalarm (SCM goedgekeurd), voorbereiding voor het voertuigvolgsysteem en een automatisch dimmende binnenspiegel. Om de Audi RS 5 verder te personaliseren, zijn verschillende speciaal voor dit model ontwikkelde opties beschikbaar. Bovendien is de Audi RS 5 leverbaar in diverse speciale kleuren.

De consumentenprijs voor de Audi RS 5 bedraagt € 112.500,- inclusief bpm en btw. Bestellingen kunnen vanaf heden worden geplaatst – de levering start in juni.

Bron: Audi Nederland

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen