AudiBlog.nl

Nieuwe, efficiëntere motoren en achttraps automatische transmissie voor Audi Q7 [Persbericht]

• Nieuwe V6-benzinemotoren met supercharger
• Tweede generatie 3.0 TDI: 19% zuiniger dan zijn voorganger
• Nieuwe achttraps automatische transmissie en Recuperatie standaard op V6- en V8-modellen

Audi presenteert het nieuwe motorengamma voor de Audi Q7. Nieuw in de ‘line-up’ zijn twee direct ingespoten V6-motoren met supercharger en de tweede generatie van de veelgeroemde 3.0 TDI-krachtbron. Deze motoren zijn krachtiger en zuiniger dan hun voorgangers. De efficiency van de nieuwe motoren krijgt nog eens een extra impuls door de nieuwe achttraps automatische transmissie en Recuperatie – het systeem dat de energie die vrijkomt bij het afremmen omzet in elektriciteit.

Nieuw in het Audi Q7-gamma is de direct ingespoten drieliter V6-benzinemotor met supercharger en twee intercoolers. Deze TFSI-krachtbron laat zien waar Audi’s downsizing-strategie voor staat: het vervangen van motorinhoud door superchargertechnologie. Er zijn twee vermogensvarianten van de nieuwe krachtbron beschikbaar. De 3.0 V6 TFSI (200 kW/272 pk en 400 Nm) komt in de plaats de 3,6-liter V6 FSI. Met de nieuwe 3.0 TFSI is de Audi Q7 goed voor een topsnelheid van 222 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 7,9 s. Het gemiddelde verbruik bedraagt 10,7 l/100 km – een winst van 12% (1,4 l/100 km) ten opzichte van de 3.6 FSI. De Audi Q7 3.0 TFSI met 245 kW (333 pk) en 440 Nm komt in plaats van de uitvoering met de 4.2 FSI V8. De krachtigste Audi 3.0 TFSI haalt een topsnelheid van 243 km/h en sprint in 6,9 seconden van 0-100 km/h. Het gemiddelde verbruik van de nieuwe uitvoering bedraagt 10,7 l/100 km. Daarmee is hij 2,0 l/100 km of 16% zuiniger dan zijn voorganger met V8-krachtbron. De twee nieuwe 3.0 TFSI-motoren danken hun lagere verbruikscijfers onder meer aan de standaard toepassing van Recuperatie.

Nieuwe 3.0 TDI: 7,4 l/100 km

De Audi Q7 is nu ook leverbaar met een 3.0 TDI-krachtbron van de tweede generatie. Deze motor heeft een totaalgewicht van 198 kg en is daarmee 20 kg lichter dan zijn voorganger. Bovendien valt hij op door zijn geringe interne weerstand. De nieuwe 3.0 TDI beschikt bovendien over een Start-Stop-systeem, Recuperatie en een nieuwe, extreem snel reagerende turbo. Het common rail injectiesysteem werkt met inspuitdrukken tot 2.000 bar. De combinatie van dit alles leidt tot een vermogen van 176 kW (240 pk) en een indrukwekkend koppel van 550 Nm (tussen 1.750 en 2.250 tpm). Dat vertaalt zich weer in een topsnelheid van 215 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 7,9 seconden. Maar de belangrijkste vooruitgang is geboekt op het gebied van het brandstofverbruik. De nieuwe Audi Q7 3.0 TDI is goed voor een gemiddelde van 7,4 l/100 km – een winst van 19% ten opzichte van zijn voorganger (9,1 l/100 km).

Van 3.0 TDI clean diesel tot V12 TDI

De Audi Q7 is ook leverbaar met de 3.0 TDI clean diesel-krachtbron. Door een uitgebreid pakket maatregelen, waaronder de inzet van een DeNOx-katalysator, voldoet deze 176 kW (240 pk) sterke motor nu al aan de Euro 6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt. De krachtige (250 kW/ 340 pk) Audi Q7 4.2 TDI beschikt nu ook over een inspuitsysteem dat werkt met druk tot 2.000 bar. Ook bij deze motor is de interne weerstand verminderd. Daardoor daalt het gemiddelde verbruik ten opzichte van zijn voorganger van 9,9 tot 9,2 l/100 km. De Audi Q7 V 12 TDI quattro is en blijft de krachtigste SUV ter wereld. Zijn 6,0-liter V12 TDI-krachtbron is goed voor een vermogen van 368 kW (500 pk) en een koppel van maar liefst 1.000 Nm. Daarmee is de Audi Q7 V 12 TDI goed voor prestaties van sportwagenniveau zoals een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een sprint van 0-100 in slechts 5,5 seconden. Dit alles in combinatie met een gemiddeld verbruik van 11,3 l/100 km.

Nieuwe achttraps automatische transmissie

Alle Audi Q7-modellen met de (nieuwe) V6- en V8-motoren beschikken voortaan standaard over een nieuwe achttraps automatische tiptronic-transmissie. Door de acht overbrengingen wordt het toerenverval bij overschakelen sterk beperkt, waardoor de motor altijd in het optimale toerengebied draait. Mede hierdoor zorgt deze nieuwe transmissie voor een verbruiksvermindering van 5%. De efficiency van deze transmissie wordt verder verbeterd door de koppelomvormer, de koppeling met het Start-Stop-systeem (3.0 TDI) en de ‘intelligente’ oliekoeler.

De nieuwe achttraps transmissie biedt de berijder keuze uit twee programma’s. Bij ‘D’ ligt de nadruk op comfort en efficiency, terwijl ‘S’ de geschikte modus is voor een sportievere rijstijl. Daarbij beschikt deze transmissie over een handschakelmogelijkheid. De bestuurder kiest de gewenste versnelling dan door middel van ‘paddles’ aan het stuur. Onder normale omstandigheden verdeelt de nieuwe versnellingsbak de aandrijfkracht in een verhouding van 40-60 naar respectievelijk de vóór- en de achterwielen. Deze verdeling is echter variabel. Bij bijvoorbeeld offroad-gebruik kan door tussenkomst van het centrale differentieel maximaal 65% van de aandrijfkracht naar voren worden ‘gestuurd’ of maximaal 85% naar achteren.

Met behoud van het goede

De komst van nieuwe motoren en de achttraps tiptronic-transmissie versterkt het krachtige en veelzijdige karakter van de Audi Q7 nog eens. Uiteraard behoudt de Audi Q7 zijn goede eigenschappen zoals een markant uiterlijk, en een ruim en veelzijdig interieur waarin 27 zitconfiguraties mogelijk zijn en waarbij de bagageruimte kan variëren van 775 to maar liefst 2.035 liter. Daarbij biedt de Audi Q7 een veilig en sportief weggedrag (adaptieve luchtvering is standaard voor de Audi Q7 4.2 TDI en V12 TDI) en een zeer omvangrijke standaarduitrusting plus volop individualiseringsmogelijkheden op het gebied van onder meer multimedia. Ook de modernste assistentiesystemen zoals een adaptieve cruise control en lane assist zijn beschikbaar.

De Audi Q7 met nieuwe motoren en de achttraps tiptronic-transmissie wordt in juli op de Nederlandse markt verwacht. De prijsstelling is nog niet bekend.

Bron: Audi Nederland


Gerelateerd nieuws