Zoals de A5 thuishoort tussen de A4 en de A6 en een coupé is, daar moeten we de nieuwe A7 plaatsen tussen de A6 en de A8 en is een zogenaamde Sportback. Zeg maar een coupé met een grote achterklep die de immense laadruimte goed bereikbaar maakt. Zoals de kop boven dit artikel al aangeeft: de A7 is niet alleen maar mooi, maar ook praktisch. Hij biedt zeer comfortabel plaats aan vier personen en een flinke bak bagage. Die worden dan op een stijlvolle, elegante, ja bijna gracieuze wijze vervoerd.
Audi wordt tegenwoordig zonder aarzeling en voorbehoud tot de premiummerken gerekend. Dat was pakweg tien jaar geleden nog niet zo vanzelfsprekend. Dus is de positie ten opzichte van de concurrenten (BMW en Mercedes) zeer overzichtelijk. Eigenlijk heeft de A7 maar twee tegenstrevers en dat is de onlangs grondig gewijzigde Mercedes CLS en de BMW 5 GT. Die hebben stuk voor stuk hun eigen sterke kanten. Ook ontlopen ze elkaar qua prijs niet zoveel.
De basisprijs van de door ons gereden A7 3.0 TDI bedraagt 73.385 euro. Met Pro Line plus, Metallic lak, sportonderstel, inleg van geborsteld aluminium en nog wat andere zaken komt de prijs uit op 95.036 euro. Pro Line plus kost 11.200 euro en dan heeft de A7 MMi navigatie plus, vierzone airco, parkeerhulp met achteruitrijcamera (niet op onze testauto), diefstalalarm, BOSE Surround Sound, leren Milano bekleding, verwarmde voorstoelen met elektrisch verstelbare ledensteun, ambienteverlichting en telefoonvoorbereiding.
Als er wel eens kritiek wordt geleverd op Audi, dan is het meestal over het feit dat de auto’s nogal braaf zijn. Dit kan over de A7 beslist niet gezegd worden. Bij het zien van deze vierdeurs coupé moet het water je in de mond lopen. Wat een grandeur, wat een gratie en wat een elegantie. Zijn langgerekte profiel (de A7 is op goed 3 centimeter na, 5 meter lang) leent zich uitstekend om de vloeiende lijnen volledig tot hun recht te laten komen. Persoonlijk moet ik wennen aan de achterkant, die ik wel wat abrupt vind eindigen. Het is een detail. Zoals de spoiler die boven de 130 km/uur uit de achterklep naar boven komt ook een detail is. De vormgeving van de LED dagrijverlichting geeft de A7 zijn eigen signatuur. Zoals altijd is de afwerking onberispelijk.
Top
Er mag dan plaats genoeg zijn voor drie, maar op de achterbank vinden we maar twee veiligheidsgordels, dus één persoon moet dan zonder gordel om zitten en is voor de wet in overtreding. Overigens is de ruimte achterin ook voor mij met mijn 1,90 meter lengte groot genoeg om comfortabel te kunnen zitten. Voorin zit je helemaal als een vorst in stevige, veel steungevende stoelen die ook nog eens verwarmd zijn. De afwerking is absoluut top. Prachtig leer, fraai geborsteld aluminium, een groot, goed afleesbaar kleurenscherm, alle luxe aan boord. Met de A7 rijden is eersteklas reizen. En je kunt dan ook nog eens veel bagage meenemen. De inhoud van de laadruimte is minimaal 535 liter en maximaal bijna 1.400 liter.
B-label
De keren dat we met een Audi met de 3.0 TDI-motor hebben gereden zijn niet meer op de vingers van twee handen te tellen. Het is dan ook een oude bekende. De 3.0 TDI levert 180 kW/245 pk en een maximum koppel van 500 Nm dat tussen de 1.500 en 3.250 toeren constant blijft. Koppel deze motor aan de zeventraps S tronic met dubbele koppeling en je hebt een geweldige combinatie. Heerlijk soepel, genoeg power (top 250 km/uur en sprint van 0 naar 100 km/uur in 6,5 seconden), al merk je wel dat de A7 met een gewicht van 1.860 kilo niet een van de lichtste is. De motor moet er net iets even harder aan trekken. Hij doet dat overigens in betrekkelijke rust en het brandstofverbruik valt alleszins mee. Wij kwamen uit op 1 op 13,9 en dat is keurig. De A7 3.0 TDI heeft een B-label.
Genot
Standaard is de A7 (uitgezonderd de 3.0 TDI van 150 kW) quattro vierwielaandrijving, dus brengt zijn aandrijfkrachten op een veilige manier op de weg. Ook zonder winterbanden heb je voelbaar meer grip dan wanneer alleen achterwielaandrijving aanwezig zou zijn geweest. Rijden met de A7 is een groot genot. Hij is uitermate comfortabel, zonder dat dit ten koste gaat van zijn sportieve aspiraties. Ver boven de 200 km/uur zit je nog ontspannen achter het stuur, ook met de gedachte dat er voortdurend over je veiligheid gewaakt wordt door middel van ABS, ESP en aandrijfslipregeling (ASR). De remmen laten een zeer betrouwbare indruk achter.
Conclusie
De Audi A7 is een topauto. Hij is elegant, gracieus, harmonieus, luxueus, kortom fabuleus. En hij is ook nog eens heel praktisch. Met z’n vieren heb je royaal de ruimte en dan kan er nog een hoop bagage mee. Tel daar de spreekwoordelijke Audi afwerking bij op en je hebt een auto die begerig maakt.
Van: WebRegio
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest