De Mercedes-Benz CLS was in 2004 een trendsetter. Ogenschijnlijk een sportieve coupé en toch een handige vierdeurs auto: daar had de concurrentie óók wel trek in. Dus volgden onder meer Porsche (Panamera) en zelfs Aston Martin (Rapide). Audi kon niet achterblijven. De A7 Sportback is zojuist in de showrooms gearriveerd.
Aan de voorkant oogt hij heel voorspelbaar als een echte Audi. Het is vooral de brede, ogenschijnlijk ‘gespierde’ kont, die van de A7 een opvallende verschijning maakt. Zijn prijslijst begint bij 63.990 euro voor de 2.8 FSI Quattro. Voor deze test viel de keuze op de 3.0 TDI. Die is er zowel met als zonder Quattro-vierwielaandrijving. De 3.0 TDI Quattro heeft een basisprijs van 73.385 euro. Deze auto is dus niet goedkoop.
Touchpad
Technisch is de A7 Sportback gebaseerd op de Audi A6. Maar hij erfde ook het een en ander van zijn grote broer, het topmodel A8. Zoals het unieke touchpad: een cijfer of letter schrijf je simpelweg met je vinger op het vlakje in de middenconsole. Heel handig voor het invoeren van een adres in de navigatie of het bellen van een telefoonnummer. Het geavanceerde karakter van deze auto blijkt alleen al uit de manier waarop het grote beeldscherm fluisterstil uit het dashboard tevoorschijn komt.
De A7 biedt vier volwassenen voldoende zitruimte. Met vijf wordt het lastig, want de tunnel in de vloer voor de achterbank is onhandig groot. De bagageruimte is gigantisch. De achterklep is loodzwaar, maar laat zich elektrisch bedienen.
Beresterk
De 3.0 TDI dieselmotor (energielabel B) is beresterk. Hij helpt deze Audi in 6,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km per uur en bezorgt hem een top van 250 km per uur. De A7 Sportback heeft verder een prima onderstel, dat adequaat reageert op oneffenheden in de weg. Wel voel je het gewicht van deze kolos van 1900 kilo bij flink remmen. De vele kilo’s laten zich ook gelden in het verbruik. Volgens fabrieksopgave is dat 16,7, maar tijdens deze test was het 1 op 13. (NIEK SCHENK)
EINDCIJFER 8,0
Het stoere, sportieve karakter van de Audi A7 Sportback is succesvol gecombineerd met eigenschappen die hem goed geschikt maken voor dagelijks gebruik. Dat bijna alle versies over 4×4 beschikken, maakt deze auto extra aantrekkelijk.
Plus
Dynamische rij-eigenschappen.
Onverwacht gebruiksgemak.
Bijna alle versies met 4×4.
Min
Hoge prijs.
Tegenvallend gewicht.
Slechts vierpersoons.
Via: AD Autotest
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest
Reacties zijn gesloten.