AudiBlog.nl

De nieuwe Audi A6 Avant vanaf € 49.980 + prijzen

De nieuwe Audi A6 Avant

• Zevende generatie Audi A6 Avant: ruimte en veelzijdigheid ten top

• Relatief laag gewicht in combinatie met efficiënte aandrijflijnen

• Voortrekkersrol op het gebied van assistentiesystemen en multimedia

Audi introduceert de nieuwe Audi A6 Avant. De zevende generatie van de extra ruime en veelzijdige Audi A6 valt op door zijn relatief lage gewicht, zijn efficiënte aandrijflijnen, het progressieve design en de beschikbaarheid van de nieuwste assistentie- en multimediasystemen. De Audi A6 Avant komt in september op de markt.

Het vooruitstrevende karakter van de nieuwe Audi A6 Avant komt al in het design tot uiting. Het nieuwe model is 4,93 meter lang, 1,87 meter breed en slechts 1,46 meter hoog. De lage daklijn is een bepalende factor als het gaat om de dynamische proporties. Details als LED-technologie voor zowel de koplampen als de achterlichten benadrukken het hightech karakter nog eens. De wielbasis van de nieuwe Audi A6 Avant bedraagt maar liefst 2,91 meter. Hierdoor hebben de achterpassagiers nog meer bewegingsvrijheid dan in de toch al ruime voorganger.

Alle ruimte

Ook het bagagecompartiment van de nieuwe Audi A6 Avant biedt volop ruimte. Met de achterbank in normale positie bedraagt het volume al 565 liter. Door de achterbank in zijn geheel neer te klappen, wordt het laadvolume vergroot tot 1.680 liter. Als optie is een elektrisch bediende achterklep met bewegingssensor leverbaar. Een simpele beweging met de voet volstaat om de achterklep te laten openen. Het maximale aanhangergewicht bedraagt 2.100 kg.

Lichtgewicht

Ten opzichte van zijn voorganger, is de nieuwe Audi A6 Avant tot wel 70 kilo lichter. Dit komt door een consequente lichtgewicht bouwwijze. De carrosserie van de nieuwe Audi A6 Avant bestaat voor zo’n 20% uit aluminium. Mede daardoor weegt De Audi A6 Avant 2.0 TDI bijvoorbeeld slechts 1.640 kg. De innovatieve constructie van de carrosserie heeft ook andere voordelen. Zo is het akoestische comfort zeer goed, terwijl de hoge mate van stijfheid van dit koetswerk bovendien de basis vormt voor de goede rij- en comforteigenschappen.

Zes motoren

De nieuwe Audi A6 Avant is leverbaar met keus uit zes direct ingespoten motoren. Ten opzichte van het voorgaande model, is het gemiddelde verbruik tot wel 18% gedaald. Dit komt vooral doordat alle modellen standaard zijn voorzien van een start-stopsysteem, recuperatie en intelligent warmtemanagement. De viercilinder 2.0 TDI met een vermogen van 130 kW (177 pk) staat aan de basis van het gamma. Deze krachtbron is met een gemiddeld verbruik van slechts 5,0 l/100 km (CO2: 132 g/km) een toonbeeld van efficiency. De 2.8 FSI V6 met variabele kleptiming (Audi valvelift system) heeft een vermogen van 150 kW/204 pk. De 3.0 TFSI met supercharger (220 kW (300 pk) is de sterkste benzinemotor binnen de reeks. De 3.0 TDI V6-dieselmotor is er in drie vermogensvarianten: 150 kW (204 pk), 180 kW (245 pk) en vanaf oktober als twinturbo versie met 230 kW (313 pk). Deze krachtigste uitvoering is goed voor een sprint van 0-100 km/h in maar 5,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/h. Afhankelijk van de gekozen motor wordt de Audi A6 Avant geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak, de traploze multitronic-transmissie of de sportieve S tronic-transmissie met dubbele koppeling.

quattro

Evenals de limousine-uitvoering, is de Audi A6 Avant leverbaar met de nieuwste generatie quattro permanente vierwielaandrijving. Dit maakt ten behoeve van maximale dynamiek en stabiliteit gebruik van een kroonwieldifferentieel en torque vectoring. Een sportdifferentieel is optioneel voor alle quattro-versies. Het onderstel is hoogwaardig met onder meer een multilink achteras. En diverse aluminium onderdelen. Alle modellen met voorwielaandrijving zijn uitgevoerd met een ESP met elektronisch limited slip-differentieel.

Assistentie voor comfort en veiligheid

De nieuwe Audi A6 Avant is leverbaar met de meest moderne assistentiesystemen. Deze leveren een belangrijke bijdrage aan het hoge comfort- en veiligheidsniveau. Veel van deze systemen werken nauw samen met de MMI navigatie plus. De adaptieve verlichting past de lichtopbrengst en –intensiteit bijvoorbeeld aan op basis van navigatiedata. Ook de versnellingsbak en de adaptieve cruise control (met stop & go-functie) maken gebruik van de navigatiegegevens. Andere interessante opties zijn active lane assist en een parkeerassistent met een camera die het gebied achter de auto zichtbaar maakt.

Multimedia-voortrekkersrol

Ook op multimediagebied vervult de Audi A6 Avant een voortrekkersrol. Hij is bijvoorbeeld leverbaar met MMI touch en er is keus uit diverse audiosystemen waaronder het Bang & Olufsen Advanced Sound System. Onder de verzamelnaam Audi connect biedt de Audi A6 Avant ook toegang tot online diensten, bijvoorbeeld van Google. De auto is daartoe uit te rusten met een UMTS-module. Deze zorgt er ook voor dat de auto kan fungeren als (rijdende) WiFi hotspot.

De nieuwe Audi A6 Avant wordt in september van dit jaar op de Nederlandse markt verwacht. De vanafprijzen zijn:

Audi A6 Avant 2.0 TDI (130 kW/177 pk) 6-bak: € 49.980

Audi A6 Avant 2.8 FSI (150 kW/204 pk) 6-bak: € 51.800

Audi A6 Avant 3.0 TFSI quattro (220 kW/300 pk) S-tronic: € 68.200

Audi A6 Avant 3.0 TDI (150 kW/204 pk) 6-bak: € 57.800

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro (180 kW/245 pk) S-tronic: € 67.800

Audi Nederland


Gerelateerd nieuws