Audi A5 veranderingen 2012

De Audi A5 gaat veranderen met een lichte facelift.
Op de IAA in Frankfurt staan ze paraat de Coupe, Cabriolet en de Sportback.
De S5 krijgt de 3.0TFSI motor erin met 333 pk.

De S5 Coupé kreeg bij zijn marktintroductie in 2007 een achtcilindermotor onder de kap. Een 4,2 liter groot blok met een vermogen van 354 pk. Voldoende om de sprint 0-100 km/h in 5,1 tellen af te ronden. De topsnelheid werd echter elektronisch afgeregeld, en wel op het voorspelbare 250 km/h. Nog geen anderhalf jaar later presenteerde Audi de open uitvoering. Deze S5 Cabriolet had een andere motor in het vooronder. Audi koos voor een zéscilinder. Weliswaar voorzien van een kompressor, waardoor de zespitter nog altijd 333 pk op de vier aangedreven wielen kon loslaten. Door het fractioneel lagere vermogen en het hogere wagengewicht moest de open vierzitter 0,5 tellen inleveren op de sprint 0-100 km/h. De topsnelheid? Natuurlijk afgeregeld op 250 km/h.

CO2-UITSTOOT

Audi liet in eerste instantie weten dat een geblazen zespitter beter bij het karakter van de Cabriolet past dan een V8-motor. Voor de Coupé geldt het tegenovergestelde, claimt de fabrikant. Dat de V8 plaats zou maken voor een V6 met luchtversneller was na het zien van de verbruikscijfer logisch. Twee cilinders minder betekent (op papier) een daling van 30 g/km aan CO2-uitstoot.

FACELIFT

De S5 en de A5-types krijgen vanaf september een gerestyled front, waarbij de nadruk ligt op lichtgewijzigde lichtunits en een hoekigere grille. De RS5 behoudt zijn achtcilinder.

Bron: AutoVisie

Gerelateerde artikelen