Historische overwinning: Audi behaalt eerste zege met hybride-auto in Le Mans

 

Audi heeft opnieuw voor een technologische mijlpaal in de autosport gezorgd: tijdens de 80e editie van de 24 Uur van Le Mans ging voor het eerst in de historie de overwinning naar een auto met dieselhybride-aandrijving, de Audi R18 e-tron quattro. In de auto met het startnummer 1 herhaalden de Fransman Benoît Treluyer, de Duitser André Lotterer en de Zwitser Marcel Fässler hun Le Mans-overwinning van vorig jaar.Bij de jubileumeditie waren de circa 200.000 toeschouwers getuige van een race met de voor Le Mans typische dramatiek en incidenten, plus een indrukwekkende demonstratie van de ‘Voorsprong door techniek’: de vier Audi R18’s, ingezet door het Audi Sport Team Joest, waren de snelste en betrouwbaarste auto’s en beëindigden de race na 24 uren op de plaatsen één, twee, drie en vijf. Nut van perfecte voorbereiding

“Met deze overwinning in de belangrijkste lange-afstandsrace ter wereld hebben onze ingenieurs hun hoge technische niveau op een zeer indrukwekkende manier bewezen”, zei Audi’s-bestuursvoorzitter Rupert Stadler, die bij de race in Le Mans aanwezig was. “Met de e-tron quattro in combinatie met een ultra-lichtgewicht constructie hebben we een volledig nieuwe technologie aan de start gebracht en daarmee direct gewonnen, wat zeker in Le Mans bepaald niet vanzelfsprekend is. Ook dit weekeinde hebben we weer gezien, wat er bij deze race allemaal kan gebeuren en hoe belangrijk een perfecte voorbereiding is.”Vierwielaandrijving van de toekomst

Alle vier de Audi’s R18 waren kandidaten voor de in totaal elfde overwinning van Audi tijdens de 24 Uur van Le Mans. Na 24 uur stelden Fässler, Lotterer en Treluyer met een afstand van 378 ronden (5.151,762 km) de overwinning veilig. Dindo Capello (I), Tom Kristensen (DK) en Allan McNish (GB) zorgden met hun tweede plaats voor een dubbelzege met de vierwielaandrijving van de toekomst, waarbij de gebruikelijke aandrijving op doordachte wijze met een elektrisch aangedreven as gecombineerd wordt. Deze techniek, waarbij de cardanas wordt vervangen door een stroomkabel, wordt door Audi ook al getest voor toepassing in de serieproductie.Voor de vierde keer een drievoudige Audi-zege

Le Mans-debutant Marco Bonanomi (I), Oliver Jarvis (GB) en Mike Rockenfeller (D) completeerden met de best geklasseerde conventioneel aangedreven Audi R18 ultra de vierde drievoudige overwinning voor Audi bij de 24 Uur van Le Mans na de jaren 2000, 2002 en 2010. Romain Dumas (F), Loïc Duval (F) en Marc Gené (E) werden met de tweede R18 ultra op de vijfde plaats geklasseerd.Ultra-lichte technologie doorstaat uithoudingsproef

Achterin alle vier de Audi’s R18 lag de nieuwste variant van de in 2011 voor het eerst in Le Mans gebruikte compacte V6-TDI-motor met enkelvoudige turbocompressor met variabele turbine-geometrie (VTG). Ook de nieuwe ultra-lichte versnellingsbak met een behuizing van koolstofvezel, een noviteit voor een Le Mans-sportwagen, doorstond de uithoudingsproef in Le Mans in alle vier de auto’s zonder problemen. Net als de quattro-vierwielaandrijving is de ultra-lichtgewicht constructie een van de aspecten waarin Audi in het bijzonder uitblinkt.Ook Nederlandse technici leveren bijdrage

De beide Audi’s R18 e-tron quattro zijn perfecte voorbeelden van de beide genoemde technologieën, en ze waren bij de 80e editie van de 24 Uur van Le Mans vanaf het begin de hoofdrolspelers. Nadat de voornaamste concurrenten voortijdig waren uitgevallen, waren de beide R18 e-tron quattro’s gedurende de hele nacht en de zondagochtend in een spannend duel om de leiding verwikkeld, waarbij de koppositie meerdere malen wisselde en de beide sportwagens met diesel-hybride-techniek vaak niet meer dan enkele seconden van elkaar reden. Alle vier de Audi’s verloren door verschillende incidenten in de loop van de race tijd, maar de stevigheid van de auto’s en de inzet van de technici van het Audi Sport Team Joest, waaronder ook een aantal Nederlandse teamleden, zorgden ervoor dat de auto’s toch aan de finish kwamen.Audi aan de leiding


Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich zei na afloop: “Dat was een race zoals je hem alleen in Le Mans meemaakt. Een groot compliment voor het hele team van Audi Sport, dat een jaar lang extreem hard voor dit succes heeft gewerkt. De ontwikkeling van een hybride-auto die snel en tegelijkertijd betrouwbaar genoeg is om het 24 uur lang vol te houden, was een zeer grote uitdaging. Dat we net zoals in 2011 met de TFSI-motor en in 2006 met de TDI gelijk de eerste keer in Le Mans weer hebben gewonnen, bewijst simpelweg hoeveel technische kennis en kunde er bij Audi in huis is. Vandaag is een grote dag voor Audi Sport, voor Audi en de e-tron quattro.” Met de overwinning in Le Mans vergroot Audi zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het WK voor lange-afstandsraces. Dindo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish staan na Le Mans op de eerste plaats in het rijdersklassement.

 

Audi Nederland

 

Gerelateerde artikelen