Kopers nieuwe auto’s zetten Porsche 911 op de eerste plaats

Het Amerikaanse marktonderzoeksbureau J.D. Power and Associates kent in zijn nieuwste onderzoek opnieuw een eervolle positie toe aan Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG: in het marktonderzoek ‘Initial Quality Study’ bereikte de Porsche 911 – de icoon van de onderneming in Stuttgart – de eerste plaats.

 

 

Daarmee won de Porsche 911 de J.D. Power Award als auto met de hoogste klanttevredenheid in het segment van de luxe sportauto’s. Tegelijk is de 911 door het uitermate geringe aantal klachten de beste auto in het gehele onderzoek – een erkenning met een massief gouden randje.

 

Nog meer ereplaatsen

De Porsche Panamera eindigde als derde in het premiumsegment en de sportieve Cayenne werd zesde. Op de ranglijst voor merken kwam Porsche op de tweede plaats, uit een totaal van 34 internationale autofabrikanten binnen het onderzoek.

Uit de gegevens van het onderzoek hebben de Amerikaanse marktonderzoekers ook een ranglijst van individuele fabrieken samengesteld. De Porsche-fabriek in Stuttgart neemt op die lijst de tweede plaats van de Europese fabrieken in en de fabriek in Leipzig de zesde.

 

228 criteria

De ‘Initial Quality Study’ is gebaseerd op vraaggesprekken met 75.000 Amerikaanse autokopers. Die hebben aangegeven hoe tevreden ze zijn met hun nieuwe auto in de eerste drie maanden na aankoop. In totaal zijn 230 auto’s uit modeljaar 2012 geanalyseerd. De vragen waren gericht op 228 criteria in diverse categorieën, zoals ‘rijbeleving’ en ‘motor en versnellingsbak’.

 

 

Porsche Nederland

 

Gerelateerde artikelen