AudiBlog.nl

Van nul tot 1.000.000: zeven generaties Porsche 911 – meer kracht, efficiëncy en nog meer rijplezier

In Stuttgart-Zuffenhausen is deze maand de miljoenste Porsche 911 van de band gelopen. De 911 is en blijft het strategisch meest belangrijke model binnen de modellenrange van Porsche. Hij draagt sterk bij aan Porsche’s positie als een van de meest winstgevende autofabrikanten ter wereld. De 911 was altijd modern, maar nooit fashionable; precies zoals dat bij een iconische sportwagen past. Deze week dagelijks een terugblik op vijf decennia en zeven generaties 911 evolutie. De huidige en zevende generatie biedt met de 991 meer kracht, efficiëncy en nog meer rijplezier.


De 991 belichaamt de grootste technologische sprong in de geschiedenis van de ‘Elfer’. Al generaties lang is de 911 de benchmark in zijn klasse, en in 2011 legt Porsche de lat qua prestaties en efficiëntie nog een stuk hoger. Een geheel nieuw chassis met een gewijzigde wielbasis, een grotere spoorbreedte die bredere banden herbergt en een ergonomisch doorontwikkeld interieur zorgen voor nog meer sportiviteit en comfort. De 991 zit boordevol Porsche Intelligent Performance: hij verbruikt minder terwijl hij toch meer vermogen levert. In het basismodel Carrera is het blok verkleind tot 3.4-liter terwijl hij toch vijf pk meer heeft dan de 997 Mk II. Door in het chassis samengestelde constructies van staal en aluminium te gebruiken realiseert Porsche een aanzienlijke gewichtsbesparing. Ook nieuw: Porsche Dynamic Chassis Control en de handgeschakelde zevenversnellingsbak. De 991 valt ook veel lof ten deel voor de vormgeving. De zevende generatie is onmiskenbaar een 911 en zet nieuwe standaards in automotive design.

Innovatieve dakconstructie
Porsche zet in 2013 de nieuwe Targa in de markt als aanvulling op het 911 gamma. Porsche combineert voor het eerst het klassieke 911 Targa idee van Butzi Porsche met een uiterst moderne dakconstructie. Net als het origineel uit 1966 heeft ook het nieuwe model de kenmerkende brede beugel op de plek van de B-stijl, een beweegbaar dakpaneel boven de voorstoelen en een om de hoeken doorlopende achterruit, waarbij de C-stijlen ontbreken. Maar anders dan het dak van de klassieke Targa modellen is het dak nu met een knopdruk te openen. Het dakpaneel glijdt dan volledig automatisch achter de achterzittingen weg.

Best in class
Porsche introduceert in 2015 de nieuwste, huidige generatie 911 en bouwt daarmee zijn positie als ‘best in class’ voor wat betreft prestaties en efficiëntie verder uit. De nieuwe 991 is voorzien van state-of-the-art turbotechniek. Porsche heeft al meer dan veertig jaar turbo-ervaring, zowel voor straat- als circuitauto’s. Dat betaalt zich uit in de nieuwe 911 Carrera-modellen. De nieuwe 3.0-liter boxermotor met bi-turbo levert 370 pk (272 kW) in de 911 Carrera en 420 pk (309 kW) in de 911 Carrera S. Ondanks dat het vermogen voor beide versies met liefst 20 pk is toegenomen, zijn de motoren bijna twaalf procent zuiniger. Van buiten is het design aangescherpt, maar de nieuwe 991 blijft onmiskenbaar een kind van de oer 911 uit 1963. Van binnen valt het nieuwe Porsche Communication Management op waarmee de 911 Carrera-modellen standaard worden geleverd. Maar de nieuwe 991 legt de lat vooral weer hoger op het gebied van prestaties: ​​door het toegenomen vermogen, het doorontwikkelde PASM onderstel en de optionele actieve achterasbesturing zet de 911 op de Nürburgring-Nordschleife een tijd neer van 7:30 minuten. Tien seconden sneller dan zijn voorganger en met nog meer voorsprong op de concurrentie.

>> Aantal geproduceerde voertuigen tot eind modeljaar 2016: 152.659

Meer weten over de andere genereraties Porsche 911? Lees hier meer over oer-Elfer, de succesvolle G serie, de eerste 911 met vierwielaandrijving en de introductie van de bi-turbo en overstap van lucht- naar watergekoeld en individuele diversiteit van de 997.

 


Gerelateerd nieuws