Porsche Museum toont voor het allereerst zijn oudste 911

Het Porsche Museum in Stuttgart heeft drie jaar gewerkt aan de restauratie van zijn oudste 911. De klassieke sportwagen is van 14 december 2017 tot en met 8 april 2018 het middelpunt van de tentoonstelling ‘911 (901 No. 57) – A legend takes off’. Toen de rode coupé in oktober 1964 als een van de allereerste productie-exemplaren werd gebouwd, ging de 911 nog door het leven als 901. Het Porsche Museum vond de zeldzame auto bijna vijftig jaar later en voegde hem toe aan zijn collectie.


Porsche ontwikkelde de opvolger van de 356 onder de typeaanduiding 901. In de herfst van 1964, slechts een paar weken na de productiestart, moest Porsche de naam echter alweer veranderen wegens een copyrightclaim van een andere fabrikant. Alle auto’s die daarvoor waren gebouwd als 901 werden uiteindelijk verkocht als 911. Het Porsche Museum heeft vijftig jaar lang geen van die bijzondere exemplaren in zijn bezit gehad.

Cameraploeg vindt verborgen schat

In 2014 stuitte een cameraploeg van een Duits antiekprogramma in een schuur op twee 911’s uit de jaren zestig. Nadat de televisiemakers contact hadden opgenomen met het Porsche Museum, bleek dat een van de twee auto’s een zeldzame 901 was (chassisnummer 300.057). Het Porsche Museum besloot om beide 911’s te kopen en kwam daarmee in het bezit van een belangrijke aanvulling op zijn collectie.

Uitgebreide restauratie met alleen originele onderdelen

De oude 911 was nog nooit gerestaureerd. Dat gaf de specialisten van het Porsche Museum de gelegenheid om de roestige sportwagen terug te brengen in een zo origineel mogelijke staat. In totaal heeft het restauratieproces drie jaar geduurd. Vrijwel alles – de carrosserie, de motor, de versnellingsbak, de elektronica, het interieur – werd gerepareerd met originele onderdelen van Porsches uit dezelfde periode. Het Porsche Museum heeft zo veel mogelijk geprobeerd om onderdelen te repareren in plaats van te vervangen. Dat is ook waarom het zo lang heeft geduurd om chassisnummer 300.057 weer tot leven te wekken.

Gerelateerde artikelen

Revolut wordt titelsponsor van het toekomstige Audi F1 Team

Het toekomstige Audi F1 Team en Revolut, een wereldwijd opererend fintechbedrijf met meer dan 60 miljoen klanten, gaan een meerjarige samenwerking aan. Vanaf het Formule

Lees verder »

Dubbel Nederlands podiumsucces in Porsche Mobil 1 Supercup op Spa-Francorchamps

Voor de zeven Nederlandse deelnemers in de Porsche Mobil 1 Supercup is het optreden op het Circuit de Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen een halve

Lees verder »

Meesterwerken van Porsche Exclusive Manufaktur: van vroege klantverzoeken tot unieke exemplaren

Bijna geen enkel automerk staat zo voor persoonlijke vrijheid en individualiteit als Porsche. Al in de jaren 1950 waren er de eerste klantwensen die de

Lees verder »