Audi en Hyundai plannen samenwerking voor brandstofceltechnologie

  • Uitwisseling van patenten voor snellere, efficiëntere ontwikkeling
  • Kostenvoordelen dragen bij aan doorbraak brandstofceltechnologie
  • Audi’s eerste brandstofcelmodel begin komend decennium in productie

Audi en Hyundai zetten samen vaart achter de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. De bedrijven zijn van plan om patenten uit te wisselen en elkaar toegang te geven tot niet-concurrentiegevoelige componenten. Het doel van de samenwerking is om brandstofceltechnologie sneller en (kosten)efficiënter productierijp te maken. Ook streven de twee partners naar een verdere samenwerking bij de ontwikkeling van deze duurzame technologie.

Door de grote actieradius en de korte tijd die nodig is voor het tanken, is brandstofceltechnologie een interessant alternatief voor elektrische aandrijving met batterijen. Dit geldt vooral voor grote modellen waarbij de gewichtsvoordelen van brandstofceltechnologie zich ook vertalen in pluspunten voor het ontwerp. Naast de verdere ontwikkeling van de technologie zelf, zijn ook de duurzame productie van waterstof en de opzet van een dekkende infrastructuur sleutelfactoren voor het succes van auto’s met brandstofceltechnologie.

Sportieve SUV: Audi’s eerste model met brandstofcel

Binnen de Volkswagen Group is Audi verantwoordelijk voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Momenteel werkt Audi aan de zesde generatie in het Fuel Cell Competence Center in Neckarsulm. Aan het begin van het komende decennium introduceert Audi zijn eerste brandstofcelmodel: een grote, sportieve SUV die in beperkte aantallen wordt geproduceerd. De SUV combineert topklasse-comfort met een zeer ruime actieradius. De samenwerking met Hyundai is echter al gericht op een volgende ontwikkelingsfase. Daarmee kan een bredere markt worden bediend.

Een toekomsttechnologie met historie

Audi werkt al bijna 20 jaar aan brandstofceltechnologie. Het eerste testvoertuig was de A2H2 uit 2004, gevolgd door de Q5 HFC in 2008. Bij de A7 Sportback h-tron quattro deed de aanduiding ‘h-tron’ voor modellen met brandstofcel zijn intrede (h staat voor hydrogen – waterstof). Het meest recente studiemodel is de h-tron concept uit 2016

Gerelateerde artikelen

Audi Driving Experience 2026 Trade the routine for the racetrack. Get behind the wheel and discover what power and precision feels like with the Audi Driving

Lees verder »

Waarom ligt de motor van de Porsche 911 achterin?

Al meer dan 60 jaar doet Porsche de dingen op zijn eigen manier met de 911. De lay-out met de motor achterin was een technische

Lees verder »

‘Audi Revolut F1 Team’: de officiële naam van Audi’s Formule 1-team

Het Audi Revolut F1 Team heeft zijn officiële naam en logo onthuld. Daarbij kondigde het team de datum en locatie aan voor de officiële teamlancering,

Lees verder »