AudiBlog.nl

Porsche Mission E

Met de baanbrekende Taycan – die in 2019 zijn debuut maakt – loopt Porsche voorop op het gebied van elektrische mobiliteit. Hij heeft een volledig nieuwe aandrijflijn, maar toch rijdt hij en voelt hij als een echte Porsche.

De Taycan moet nog even geheim blijven, maar toch rijdt de eerste elektrische Porsche al rond op de openbare weg. Hij wordt onder meer getest in extreem hete en koude klimaten. Zo heeft Porsche zestig medewerkers en eenentwintig gecamoufleerde prototypes naar het westen van Zuid-Afrika gestuurd, waar de temperatuur iedere dag op ongeveer 40 graden uitkomt. In die hitte hebben de auto’s zo’n 40.000 kilometer afgelegd. Als de Taycan eind 2019 op de markt komt, zullen prototypes al miljoenen testkilometers hebben gemaakt. Porsches elektrische sportwagen moet immers altijd en overal topprestaties kunnen leveren.

Hoeveel prototypes zijn er?

In de Porsche-fabriek in Zuffenhausen is een speciale afdeling verantwoordelijk voor de productie van de Taycan-prototypes. Er werken ongeveer veertig mensen. Hoeveel prototypes hebben ze gebouwd? Dat is geheim, maar het aantal loopt in de drie cijfers. Daarbij worden in Zuffenhausen ook voorbereidingen getroffen voor de serieproductie van de Taycan. De medewerkers van de prototypeafdeling testen en perfectioneren bijvoorbeeld assemblageapparatuur en logistieke processen. Ook leiden ze hun collega’s van de assemblageafdeling op.

Actieradius van ruim 500 kilometer

De Porsche Taycan is 600 pk (440 kW) sterk, accelereert in minder dan 3,5 seconden van stilstand naar 100 km/h en haalt een actieradius van meer dan 500 kilometer. Hij is uitgerust met een elektrisch systeem dat werkt met een spanning van 800 Volt. Tijdens zijn ontwikkeling liep Porsche tegen een aantal uitdagingen aan. Want hoe creëer je elektrische auto die bruikbaar is, efficiënt, sportief en ook snel? Hoe compenseer je voor het gewicht van de batterijen? En hoe laat je een elektrische auto aanvoelen als een echte Porsche?

Intelligent performance

Porsche-technici in Weissach ontwikkelden daarvoor een concept dat ze ‘intelligent performance’ noemden. Voor de aandrijving kozen ze voor twee zogeheten PSM-motoren, zoals die ook werden gebruikt in de Le Mans-winnende 919 Hybrid. PSM-elektromotoren draaien altijd – ook als er geen aandrijving nodig is – en hoeven dus niet telkens gestart te worden. Ze zijn sterk, efficiënt, compact, licht en produceren relatief weinig hitte. De batterijen van de Taycan konden daardoor kleiner en dus lichter worden gehouden. Daarbij heeft Porsche een slim koelsysteem toegepast. Sensoren houden in real time bij op welk punt in de aandrijflijn koeling nodig is. Een computer stuurt direct koelwater naar die plek als het nodig is.

Drie belangrijke aspecten

Bij de ontwikkeling van een batterij voor een elektrische auto zijn drie aspecten belangrijk: het gewicht, de temperatuur en de beschikbaarheid van grondstoffen. In theorie is het niet heel moeilijk om een elektrische auto met een actieradius van meer dan 500 kilometer te ontwikkelen. Het enige wat er nodig is, is een grote batterij. Maar grote batterijen zijn zwaar. Bovendien moet een batterij op een temperatuur tussen 20 en 40 graden Celsius worden gehouden, zowel tijdens het rijden als het opladen, want dan werkt hij optimaal.

Dunnere kabels

Porsche kiest ervoor om geen zware batterij in de Taycan te monteren, maar juist te gaan voor extreem snel laden. Het model heeft een 800 Volt-batterij die binnen vijftien minuten weer vol genoeg is voor een actieradius van 400 kilometer. Een ander voordeel van het 800 Volt-systeem is dat de elektrische kabels een stuk dunner konden worden, wat weer gewicht bespaard. Porsche ontwikkelde voor de Taycan een slim oplaadsysteem en een efficiënte warmtewisselaar, die de batterij snel op zijn ideale werktemperatuur kan krijgen en hem koelt als er plotseling veel kracht wordt gevraagd.

Hoe komen we tot één netwerk?

Bij een brandstofauto is tanken simpel: je stapt uit, opent de tankdop, gooit er benzine of diesel in, betaalt en rijdt weg. Helaas werkt het bij elektrische voertuigen nog niet zo efficiënt. Er is zeker al een uitgebreid netwerk aan laadstations, maar de meeste bieden niet meer dan 50 kW, waarmee het ongeveer een uur duurt om een auto voldoende op te laden voor een actieradius van 250 kilometer. De vraag is dus: Hoe kunnen we sneller opladen? En ook: Hoe kunnen we tot één universeel laadnetwerk komen?

Vierhonderd snellaadstations

Porsche maakt onderdeel uit van de joint venture Ionity, waar ook de BMW Group, Daimler AG, de Ford Motor Company en de Volkswagen Group bij betrokken zijn. Samen werken de fabrikanten aan een snellaadnetwerk langs alle belangrijke Europese verkeersaders. Tegen 2020 moeten er zo’n vierhonderd snellaadstations operationeel zijn. Ze zijn ongeveer 100 tot 150 kilometer uit elkaar geplaatst, bieden plaats aan meerdere auto’s tegelijk en werken met 350 kW-laders. Afrekenen gaat geheel automatisch. Porsche Engineering werkt daarbij aan een modulair systeem voor supersnelle laadstations, dat zowel geschikt is voor een enkele laadpaal in het buitengebied als voor een heel park aan snelladers langs de snelweg.


Gerelateerd nieuws