Nieuwe Cup-racer van Porsche klaar voor de start

De nieuwe Porsche 911 GT3 Cup voor de Porsche Mobil 1 Supercup en de Carrera Cup rijdt in het geheim zijn laatste testronden. De nieuwe racer is gebaseerd op de huidige 911 – de 992 – en is zo goed als klaar voor het seizoen 2021. De zevende generatie heeft indrukwekkende voorvaderen. Sinds het eerste model in 1990 heeft Porsche 4.251 exemplaren van de succesvolle Cup-racer gebouwd. Alleen al van zijn voorganger reden in Zuffenhausen 1.410 exemplaren van de productielijn: 673 stuks van de 991 Mk1 en 737 stuks van de 991 Mk2 die Porsche in 2017 introduceerde. Op 12 december geeft Porsche meer details van de nieuwe cup-racer vrij.

De ontwikkeling van de nieuwe 911 GT3 Cup startte medio 2018 met het definiëren van het concept: hoe moet de nieuwe raceauto eruit zien en wat moet hij kunnen? Wat kan er worden verbeterd en wat zijn de verwachtingen van de klantenteams? “De nauwe samenwerking met de raceteams en de Cup-organisaties heeft zijn vruchten afgeworpen,” aldus productmanager Christoph Werner. “We luisteren altijd goed naar de ingenieurs en monteurs, coureurs en teambazen en kijken wat ze goed vinden aan de huidige 911 GT3 Cup en wat er wat hen betreft nog verbeterd kan worden. Op die manier krijgen we een goed beeld van de meningen en verzamelen we veel informatie om de juiste prioriteiten te kunnen stellen voor een nieuw model. Dat geldt overigens ook gedurende de levensduur van een racer, bijvoorbeeld bij langeafstandsraces of club sport events.”

Nieuw projectteam

Een druk jaar en een paar honderd nieuw ontworpen onderdelen later stond de TC01 – de ‘Test Car 01’ – halverwege 2019 op z’n wielen. “Nadat de eerste body en alle componenten waren klaargemaakt in ons Motorsport Center in Flacht, hebben we de racer met het hele projectteam in een recordtijd van slechts tien dagen afgebouwd,” vertelt projectmanager Jan Feldmann. “Dat toonde aan dat het projectteam – dat in 2018 is geformeerd – perfect werkt.”

Kippenvel

Terwijl het eerste prototype in de eigen windtunnel verder werd verfijnd, maakte de tweede racer zijn eerste kilometers op de testbaan in het ontwikkelingscentrum van Weissach. “Eigenlijk moest de auto maar een paar kilometer rijden om zijn functionaliteit te testen,” herinnert Feldmann zich. “Het resultaat was dertig snelle ronden met coureur Klaus Bachler achter het stuur. De eerste keer dat hij ons op volle snelheid passeerde, hadden we allemaal kippenvel. We wisten gelijk dat het goed zat.”

Na nog vier dagen testen in Weissach ging de TC01 op Europese tour: de Duitse Lausitzring werd gevolgd door tests op het hogesnelheidscircuit van Monza en op andere internationale circuits. “Voor ons was het belangrijk om zoveel mogelijk te leren over hoe de auto zich zou gedragen op de verschillende circuits,” legt de Nederlandse technisch manager Martijn Meijs uit. “Die ervaringen zijn vervolgens in de laatste ontwikkelingsfase verwerkt.”

Enorme stap voorwaarts

Medio 2020, na enkele duizenden kilometers op het circuit, kreeg de TC01 een opvolger: de eerste pre-serieauto uit Zuffenhausen. “Hij liep samen met gewone 911’s van de band in Stuttgart-Zuffenhausen en kwam grotendeels overeen met de uiteindelijke racewagen,” aldus Feldmann. De hoofdtaak van deze testauto was voornamelijk het rijden van lange afstanden, die onder andere plaatsvonden op het Grand Prix-circuit van de Nürburgring. Naast de Oostenrijkse Bachler kwamen hier ook zijn Duitse collega’s Marco Holzer, Nordschleife-recordcoureur Lars Kern, Michael Ammermüller als drievoudig Porsche Mobil 1 Supercup-kampioen en Porsche-merkambassadeur Jörg Bergmeister in actie. Meijs: “De coureurs gaven ons allemaal nauwkeurige feedback. Wij ingenieurs ervaren de auto vooral door wat zij zeggen.” Vooral de feedback van Bergmeister maakte het projectteam blij. “Qua prestaties heeft de nieuwe 911 GT3 Cup een enorme stap voorwaarts gemaakt – de rondetijden laten dat ook zien,” aldus de circuitveteraan. “De GT3 Cup is op alle vlakken nog beter geworden – van de motor en het chassis, de aerodynamica en remmen tot de elektronica en ergonomie.”

Na het voltooien van alle ontwikkelingstests en vele uren op testbanken, reisde het team in oktober af naar de Motorsport Arena Oschersleben voor de laatste shakedown. Het projectteam controleerde in Oschersleben ook hoe de teams met de nieuwe Cup-auto omgingen. “Het idee was om net te doen of er een ​​compleet raceweekend werd gereden, vanuit het perspectief van onze klanten. De teams gebruikten de auto zoals zij dat normaal ook zouden doen – inclusief uitgelokte problemen, verkeerde bediening en schades,” legt Christoph Werner uit. “Daardoor merkten we weer kleine verbeterpunten op. We hebben er alles aan gedaan om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de lancering van de nieuwe 911 GT3 Cup.”

Gerelateerde artikelen

Hartkamer

Elke Porsche heeft dezelfde oorsprong: het ontwikkelingscentrum in Weissach, een stadje onder de rook van Stuttgart. Of het nu gaat om sportwagens voor op de

Lees verder »