De beul: Audi Q7 V12 TDI

Audi Q7 V12 TDI: de top-diesel SUV

Audi biedt nu ook de Q7 met een V12 dieselmotor aan. De top-Q7, volgens Audi “de sterkste Diesel SUV van de wereld” zal in het 4e kwartaal richting dealers rollen, de serieversie is echter al op de Autosalon van Parijs te zien.
Technisch biedt de Audi Q7 V12 TDI het al bekende omdat de ‘conceptstudie’ eerder op de Autosalon in Parijs en de Detroit Motorshow te zien was. Onder de motorkap werkt een 6 liter grote V12-Turbodiesel, die 500 pk en een maximaal koppel van 1000Nm ter beschikking heeft. In 5,5 seconden schiet dit aggregaat de SUV naar de 100km/u, bij 250 wordt er echter elektronisch afgeregeld.
Navenant is ook de dorst van de V12: 11,3liter/100km geeft Audi aan, de CO2-uitstoot wordt aangegeven met 299 gram/km.

De krachtvloed naar alle vier de wielen gebeurt met een aan het hoge koppel aangepaste 6- traps Tiptronic. Hiermee kan de bestuurder zoals gebruikelijk met de hand- per schakelpaddels aan het stuur of met de pook schakelen.
De krachtverdeling gebeurt in de verhouding 40:60 op de voor- respectievelijk achterwielen.

Luchtvering, 20 inch wielen, sport reminstallatie

Het onderstel van de V12 houdt contact met de straat met de standaard aanwezige sportief afgestelde luchtvering, die met elektronische dempers en een dynamische rolstabilisering is uitgerust en zich in 3 standen laat instellen. Ook kan de bodemvrijheid in vijf standen gevarieerd worden.
Voor een adequate vertraging zorgt een met koolstofvezel versterkte keramische reminstallatie met 20 inch grote geventileerde remschijven, die zich achter de 20 inch grote lichtmetalen wielen in 10-spaak-design, verbergen. Als alternatief zijn ook 21 inch wielen beschikbaar in drie verschillende designs.

Optisch toont de Audi Q7 V12 quattro zich van zijn krachtige kant. Aan de voorkant met een zeer grote grill met verticale chromen strips, dagrijlichten, carter- onderkant bescherming en Bi-Xenon koplampen. Zo laat hij zien wie wil inhalen. De wielkasten werden voor met 26 mm en achter met 30 mm verbreedt.
Naast de indrukwekkende wielen trekt ook het zijaanzicht aandacht. Vooral de afdekstrips aan de deuren. De kont komt met donker gekleurde achterlicht units en de nieuw gevormde achterbumper presenteert twee grote ovale uitlaateinden. De edelstalen bodembescherming sluit de V12 TDI verder af.

Panoramadak als optie

Voor de passagiers houdt de binnenkant van de Audi vier en zeven stoelen paraat. Afhankelijk van het aantal stoelen is een laadruimte van maximaal 2035 liter beschikbaar. Tevens beschikbaar instaplijsten van aluminium, velours matten, afdekkingen van koolstofvezel en een schakelkeuze hendel in aluminium optiek. Verwarmde lederen stoelen en een lichtpakket voor het interieur horen net zo goed tot de standaarduitrusting als het lederen sportstuur een zwarte binnenhemel, inklapbare buitenspiegels, DVD-Navigatiesysyteem, soundsysteem en bandenspanningcontrole.
Tegen extra euro’s levert Audi een Adaptive Cruisecontrol, een Side Assist en Lane assist en een parkeerhulp met camera achter. Verder staat nog het panoramadak op de optielijst.

En hier de video.

Gerelateerde artikelen

Sportiviteit krijgt een nieuwe lading in de volledig elektrische Porsche Macan GTS

Met de Macan GTS voegt Porsche een nieuw topmodel toe aan zijn volledig elektrische SUV-gamma. Deze versie is duidelijk de sportiefste van de reeks, met

Lees verder »

Audi Concept C: voorbode van een nieuwe, toekomstige elektrische sportwagen

Met de Audi Concept C introduceerde Audi afgelopen maand meer dan enkel een vingeroefening voor de nieuwe designtaal van het merk. De Concept C is

Lees verder »

Kampioenen in de Porsche Carrera Cup Benelux: “Prachtig om dit met Porsche te doen”

Bij Porsche zit autosport in het DNA en ook voor veel Nederlandse coureurs is Porsche een belangrijke factor in hun racecarrière. Het autosportseizoen 2025 nadert

Lees verder »