Zoek

Audi met schoonste dieseltechnologie


Audi neemt binnenkort na de zomer vakantie de schoonste dieseltechnologie van dit moment in serieproductie. Daarbij maakt het gebruik van krachtige TDI-motoren, die door een modulair pakket van innovatieve features uitermate lage emissiecijfers voor zich laten noteren. Op het moment dat deze motoren in productie gaan voldoen ze niet alleen aan de Euro 4 emissie-eisen, maar ook aan de Euro 5 norm, die pas veel later van kracht wordt. Ook het aantal e-modellen wordt uitgebreid.



Audi loopt al jaren voorop als het gaat om innovatieve dieseltechnieken. Zo zijn er sinds 1989 al 4,5 miljoen TDI-modellen afgeleverd en bovendien was Audi het eerste merk dat met een dieselaangedreven auto de loodzware 24 uur van Le Mans won. In juni van dit jaar won de Audi R10 TDI deze race voor de tweede keer. Overigens won Audi voor dit ‘dieseltijdperk’ al vijf keer met de R8, die was voorzien van TFSI-techniek (directe benzine-inspuiting in combinatie met een turbo). Niet alleen in de racerij, maar ook bij seriemodellen staat de afkorting TDI voor een combinatie van hoge prestaties in combinatie met een zeer laag brandstofverbruik. Kracht in combinatie met lage emissies. Het potentieel van de meest recente generatie TDI-motoren wordt nu onderstreept door een verder geoptimaliseerd verbrandingsproces (het gebruik van zwavelvrije diesel is een voorwaarde) en de toepassing van een pakket maatregelen waardoor de emissies worden geminimaliseerd. Bovendien hebben deze maatregelen geen negatieve invloed op de prestaties. Modellen die met deze technologie zijn uitgerust, kunnen nu al voldoen aan de extreem strenge Amerikaanse BIN 5 emissie-eisen, maar ook aan de strengst mogelijke eisen die in de nabije toekomst in Europa van kracht kunnen worden (Euro 6 vanaf 2014). De eerste motor die begin 2008 verschijnt, is de drieliter V6 TDI voor de Audi A5. In dit model levert deze TDI een topvermogen van 176 kW/240 pk en een koppel van maar liefst 500 Nm. Later in 2008 is deze motor ook beschikbaar voor de Q7. De ultraschone dieseltechnologie komt daarna snel in andere modellijnen/vermogensklasses beschikbaar.

Het maatregelenpakket. Om de extreem lage emissiecijfers te bereiken, worden de TDI-motoren op alle fronten aangepast en verder verbeterd. Zo krijgen ze het nieuwe piëzoelectric common-rail systeem dat met een inspuitdruk van 2.000 bar (A5: 1.800 bar) werkt. Ook worden de motoren voorzien van een zeer efficiënt uitlaatgas-recirculatiesysteem en een turbo waarvan de werking is geoptimaliseerd. Een echte primeur is de toepassing van verbrandingskamersensoren. Deze zorgen ervoor dat de verbranding onder alle omstandigheden zo goed en (dus) zo schoon mogelijk verloopt. Een van de belangrijkste maatregelen is de mogelijkheid tot toepassing van een systeem dat de uitstoot van NOx (stikstofoxide) tot 90% vermindert. Dit systeem werkt met het biologisch afbreekbare additief AdBlue. Dit wordt in minimale hoeveelheden ingespoten in de zogenaamde DeNOx-katalysator. Daarvoor worden de uitlaatgassen nog door twee aparte tweeweg-katalysatoren geleid, maar ook door het elektronisch gestuurde Dieselpartikelfilter (DPF). Afhankelijk van het model en/of de markt waarvoor de auto in kwestie bestemd is, kunnen deze componenten gezamenlijk of afzonderlijk worden ingezet. Alle technische voorzieningen, die helpen de emissies te verminderen, gaan een autoleven lang mee. Groot wereldwijd brandstofbesparingspotentieel. Dankzij hun minimale emissies, kunnen de geavanceerde nieuwe TDI-modellen van Audi overal ter wereld worden ingezet, zelfs in Californië waar de strengste eisen op dat gebied ter wereld gelden. Afgezet tegen het gemiddelde verbruik van benzinemotoren die in de Verenigde Staten van Amerika worden toegepast, kan TDI-techniek een brandstofbesparing van maar liefst 35% bewerkstelligen. Zodoende kan dieseltechnologie een grotere bijdrage leveren aan het verminderen van de consumptie van fossiele brandstoffen en de uitstoot van schadelijke gassen dan welke andere op dit moment beschikbare aandrijfvorm ook. De zeer schone dieseltechnologie is vanaf de tweede helft van 2008 beschikbaar in Amerika en Europa. De vermindering van C02-emissies. Afgezien van de optimalisering van de TDI-motoren, werkt Audi ook op andere fronten aan de vermindering van de C02-uitstoot. De direct ingespoten turbobenzinemotoren (TFSI) vervullen daarbij een belangrijke rol. Net als de TDI-motoren zijn de TFSI-motoren krachtig en zuinig. Bovendien worden ze in de nabije toekomst voorzien van een innovatief ‘power management systeem’. De bij het remmen en uitrollen vrijkomende kinetische energie wordt opgeslagen en komt weer beschikbaar als elektrische energie. Bovendien is een start-stop-systeem in ontwikkeling waarbij de inzittenden geen concessies hoeven te doen aan het comfort. Alternatieve brandstoffen. Alternatieve brandstoffen worden wereldwijd steeds belangrijker. Aardgas wordt in toenemende mate gebruikt omdat het voordelig is, maar ook omdat bij de verbranding ervan relatief weinig CO2 vrijkomt. Op basis van TFSI-techniek heeft Audi een concept voor het gebruik van CNG (Compressed Natural Gas) ontwikkeld. De TFSI-motor behoudt ook bij het gebruik van CNG al zijn goede eigenschappen terwijl tevens een 20% lagere CO2-uitstoot wordt gerealiseerd. Het gebruik van CNG gaat niet ten koste van het rijplezier en dankzij de ingenieuze plaatsing van de tanks blijft het interieur van de auto veelzijdig als altijd. Audi heeft ook het ethanol drive system in ontwikkeling. Daarbij kunnen brandstoffen die tot 85% uit ethanol bestaan worden gebruikt. Ook hierbij worden geen concessie aan comfort of dynamiek gedaan. De CO2-uitstoot van dit tweedegeneratie bio-ethanol-systeem is 75% lager dan die van een conventionele brandstof op oliebasis. De invloed van de bestuurder. Audi draagt technische oplossingen aan voor de vermindering van verbruik en emissies (Voorsprong door techniek!), maar de bestuurder van een auto is ook in hoge mate verantwoordelijk voor het brandstofverbruik. Een lichte verandering van rijstijl en zonder daarbij veel aan snelheid en dynamiek in te leveren, kan al goed zijn voor een besparing van 30%. Bewustzijn en aandacht zijn in dit opzicht de beslissende factoren. Daarom levert Audi ook systemen die de bestuurder helpen zijn /haar rijstijl aan te passen zoals een schakelindicator. Deze is nu al standaard op de A5 en alle e-modellen. Efficiency via een druk op de knop. In de onlangs onthulde Cross Coupe quattro debuteerde een systeem waarbij de bestuurder via een druk op de knop de efficiencymodus kan selecteren. Hierbij schakelen motor en versnellingsbak over op een zuinige ‘stand’ en wordt het energiegebruik van grootverbruikers als airco en andere comfortsystemen beperkt. Ook de cruise control stelt zich in op een minimaal verbruik. Ook nog preciezere weggegevens voor navigatiesystemen zorgen voor een optimale en dus economische routebepaling. Het inschakelen van de efficiencymodus is een bewuste keuze, die gepaard gaat met lichte concessies op het gebied van prestaties en comfort. Dankzij de schone dieseltechniek en de geïntegreerde efficiencystrategie behouden Audi’s hun sportieve karakter met het daaraan gekoppelde rijplezier terwijl de emissies sterk blijven afnemen.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen