Zoek

Audi A3 1.9TDIe, versus Prius


Audi A3 1.9TDIe versus de Prius.
Het groene rijden wordt steeds belangrijker. In de media en vanuit de politiek komen steeds meer geluiden dat we nu echt wat aan het milieu moeten gaan doen. Als voorbeeld van zuinigheid wordt vaak de Toyota Prius als enige milieuvriendelijke automobiel genoemd. De Prius heeft een super ingewikkelde en dure hybride aandrijflijn. Een zeer mooi high tech product dat is zeker. Het nadeel is echter dat deze auto aan het eind van zijn levensduur zeer moeilijk afbreekbaar en recycle-baar is. Dat klinkt al een stuk minder zuinig. Daarnaast komt er bij het maken van dit voertuig ook nog eens heel veel Co2 vrij. Dus zuinig? is dan de vraag. Ik heb net gereden met de nieuwe Audi A3 1.9TDIe. Deze is ontwikkeld om te voldoen aan de voorgestelde 2012 EU de CO2-uitstoot.


De Audi A3 1.9TDIe in het kort:
– 4 cilinder dieselmotor met directe pompverstuiverinspuiting en uitlaatgasturbo                     77kw/105pk, 250nm bij 1900 toeren
– lage rolweerstand Continental 205/55 R16 banden
– voorwielaandrijving
– Handgeschakelde 5 versnellingsbak
– gewicht 1280kg
– tank inhoud 55ltr
– Topsnelheid 194km/u
– gemiddeld verbruik 4,5 per L/100km
– Co2 gemiddeld 119gr
– Emissienorm EU4.
– 0-100km/h sprint over 11.5sec

Met slechts 105pk is de 1,9 TDIe de minst krachtige van de drie turbodiesel motoren die worden aangeboden in de Audi A3. De andere 2 diesel motoren zijn de 2,0-liter versies met 140pk en 170pk.
Op papier is de A3 1,9 TDIe met de prestaties bescheiden, maar met een topsnelheid van 194 km/u en de sprint van 0-100km/h in 11.5sec is de kleine Audi A3 een genot om mee te rijden. Een veel leukere en belonende economisch auto dan de antiseptische Prius.

Het geheim is de kleine diesel het koppel – 250nm op slechts 1900 t/min – plus een slim regelafstand instellen van de verhoudingen in de soepel schakelende vijf bak transmissie, de grote stuurgroep, en een flexibel chassis. De relatief hoge gearing betekent ook dat de A3 moeiteloos op gang komt op de snelweg op een ontspannen 120km/h, de motor draait dan net 2200t/min. Op een snelweg van 130km afstand met een gemiddelde snelheid van 120km/h – en nog 42.4mg fijnstof.

Bij de Prius ligt onder de motorkap twee motoren. De eerste is een 1.5 liter benzinemotor afkomstig uit de Yaris. Deze levert een vermogen van 78 pk bij 5.000 tpm. De tweede is een elektromotor welke een maximaal vermogen van 68 pk levert tussen 1.200 en 1.540 tpm. Het maximale koppel van de elektromotor is met 400 nm behoorlijk veel en is direct beschikbaar! Hij is wel zijwind gevoelig, wat de A3 niet is. Waar wij natuurlijk erg benieuwd naar waren is het verbruik. In de testperiode hebben wij een gemiddeld verbruik gehaald van 6,1 liter op 100 km (1 op 16,3). Ook hebben we een paar honderd kilometer heel bewust gereden waarbij we op een verbruik kwamen van 5,4 liter op 100 km (1 op 18,5). Dit is niet het verbruik wat Toyota opgeeft (4,3 liter op 100 km).

De Prius is een auto die het beste werkt stil in het verkeer, wanneer het gas door de motor uitgeschakeld wordt. Het is niet zo efficiënt als de Audi in bijna alle andere functioneren, vooral snelweg ritten, en het is bij lange na niet zo leuk om in te rijden. Dus, Toyota hybride of Audi diesel? Als u wilt rijden en echt plezier wil beleven betekent dat men de Audi A3 1.9TDIe moet nemen. Beter rijden lekkerder mooier en last but not least een Audi.

Lees meer technische gegevens over de Audi A3 1.9TDIe in onze rubriek A3.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen