Lezers rijtest Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition

Vandaag rijden we de A3 Sportback in Ambition uitvoering en met Audi’s kleinste motor van dit moment, de 1.4 TFSI met 92kW/125pk deze is dwars voorin onder de motorkap geplaatst.


De kleur Phantomzwart Pareleffect, staat hem zeer goed.

Op de Audi aflopende denk je al snel ‘een kleine A4 Avant’ wat op zich geen negatief iets is. De Sportback heeft de bekende ‘5 arm design’ Ambition wielen in de maat 17 inch. De kofferbak is lekker rechthoekig zodat je hem maximaal kan vullen. Klap je de achterbankleuning neer, is er toch best veel ruimte om een behoorlijke vracht te verstouwen.

Op de achterbank zit je best goed en de beenruimte is nagenoeg vergelijkbaar met die van het model A4 dat t/m 2007 gebouwd is.

De achterbank is in 2 ongelijke delen neerklapbaar, iets wat ik zelf als zeer praktisch ervaar. Van achter naar de A3 Sportback kijkende is hij toch duidelijk smaller dan je zou verwachten.

Instappen, de stoelen zitten goed hoewel het geen sportstoelen zijn.
Gelukkig is er in deze Audi een midden armsteun besteld, maar dat is een persoonlijk iets. De bekleding is echter iets donkerder als op de foto wordt weergegeven.

Het zilver in de bekledingstof doet een beetje vrolijk aan. Echter de aluminiumlook decorlijsten zijn al wat beschadigd doordat mogelijk de veiligheidsgordel koppeling, na het losmaken van de gordel, terugschiet en langs de decorlijst ketst. Jammer..

Uiteraard kost het geen enkele moeite om in deze Audi ook de juiste zitpositie te vinden.
Even het handschoenkastje open, netjes weggewerkt is daar een i-Pod aansluiting aanwezig. Er blijft echter niet veel bruikbare ruimte over in het al niet ruim bemeten kastje.

Starten, loopt hij eigenlijk wel? Een blik op de toerenteller bevestigt dat de motor loopt. Ik zie dat hij net geen 700t/min maakt maar dat merk ik überhaupt niets van. Geen vibraties of trillingen merkbaar.

We gaan rijden, ondanks de kleine inhoud van de motor valt 1.4 echt niet tegen. Ja, het is geen sportief motortje maar onder gemotoriseerd is de Sportback helemaal niet. Hij rijdt lekker vlot in de stad en op de buitenweg en doet zijn werk dan ook op zachte toon.

Ik vind hem zelfs een veelzijdige motor. Zeer gecultiveerd gedrag met alleen bij hoge toerentallen laat hij duidelijk merken dat hij aan het werk is. Wil je vlot rijden of wil je ontspannen cruisen, geen probleem!

Even checken, bij 80 draait hij ca. 1.900t/min en bij 100 zo’n 2.300t/min. Verbruik (volgens het BIS) een nette 1:20 bij deze snelheden.
En ja hoor, ook bij deze Audi komt de verkeersinformatie gewoon door als de radio op Mute staat.

Voor wat betreft het weggedrag valt op te merken dat de banden c.q. de wielophangingen de toestand van het wegdek wel erg goed lezen en doorgeven aan de bestuurder. Je voelt echt alles maar het is absoluut niet zo dat het stuur uit je handen slaat. Eigenlijk merk je het alleen maar ik kan mij voorstellen dat men het storend vind.

Ik denk ook dat als je wat meer rust en comfort in de wagen wilt hebben, je beter het Ambition onderstel niet bij moet bestellen.

Al met al is dit toch een heel fijne Audi met een praktische kofferbakruimte, daarbij stelt de binnenruimte ook niet teleur.

En als je niet het uiterste er van vergt, een fijne motor die niet echt veel verbruikt.

deze testrit werd mede mogelijk gemaakt door:

Autohaus Helmich voor Audiservice & goedkopere Audi onderdelen als in Nederland.
Verzending ervan geen probleem!

Voor vragen: audi@helmich-emmerich.de
website: http://www.helmich-emmerich.de/audi2003/

Gerelateerde artikelen

Audi Charge & Drive: speeddaten met de nieuwste Audi modellen tijdens het snelladen

Audi lanceert met ‘Audi Charge & Drive’ deze week de ultieme wachtverzachter voor automobilisten die hun auto laden bij diverse vestigingen van Fastned. In plaats

Lees verder »

Nieuwe Porsche Taycan en Cayenne Black Edition: sportief, stijlvol en extra hoogwaardig in uitrusting

Porsche introduceert stijlvolle nieuwe Black Edition uitvoeringen voor de Taycan en Cayenne. Deze speciale modellen hebben niet alleen een exclusief uiterlijk en interieur met fraaie

Lees verder »

Audi introduceert Q4 45 e-tron S edition Competition

Audi voegt een extra sportieve uitvoering toe aan de Q4 e-tron line-up: de Q4 45 e-tron S edition Competition. Deze nieuwe variant combineert de rijke

Lees verder »