Zoek

LMS Monza: podium maar ook teleurstelling

Na 1.000 kilometer en 173 ronden op het zeer snelle circuit van Monza, eindigden Mike Rockenfeller en André Premat (Audi R10 #2) op de tweede plaats op het podium.

 

Het zag er eerst naar uit dat Audi de overwinning zou claimen maar als gevolg van een ‘twijfelachtige’ botsing veroorzaakt door de op de tweede plaats rijdende Peugeot van Pedro Lamy, beschadigde het linker achterwiel van de Audi en werd tevens een lekke band veroorzaakt.

Pedro Lamy had n.l. een ‘stop and go’ penalty van de raceleiding gekregen omdat hij had ingehaald onder geel.

André Premat moest noodgedwongen de pits in om zijn wiel te laten vervangen en dat kostte natuurlijk meer tijd dan de stop and go van Lamy.

Deze ‘aanrijding’ veroorzaakte veel discussie (was het opzet?) en Audi Sportchef Wolfgang Ullrich ging even een moment door het lint.

Ook de #1 Audi R10 van Allan McNish en Dindo Capello had het zwaar te voorduren.

Nog maar net 20 minuten in de race en net na de SC-fase, kwam de R10 met Dindo Capello in botsing.

“Het was op het rechte eind voor de Parabolica. Daar waren 3 auto’s voor mij, ik haalde er één van en toen vertraagde de auto voor mij onverwachts, ik stuurde naar rechts want anders zou ik er vol op ingereden zijn. Helaas was Vanina Ickx daar en wij raakten elkaar slechts minimaal.

Mijn R10 ging zowat op zijn kant en raakte op het gras voordat hij bijna gelanceerd werd. Het was een van de grootste klappen die ik heb ervaren”

De schade aan de R10 was aanzienlijk, maar bleef beperkt tot snel repareerbare onderdelen

De Audi R10 had nu geen achterbody meer en de achterwielophanging, versnellingsbak en aandrijfas hadden zoveel schade dat die vervangen moesten worden. Ook de neus van de R10 moest vervangen worden.

De #1 Audi R10 van McNish/Capello had veel tijd nodig om gerepareerd te worden en verspeelde daarmee 9 ronden (ca. 14 minuten) maar Dindo en Alan vochten zich dapper naar voren vanaf hun 42e positie in de race, naar de vijfde plaats tegen het einde van de race. Echter als gevolg van een lekke band vielen ze terug naar toch een zeer verdienstelijke 6e plaats met 7 ronden achterstand.

Mike Rockenfeller (24) en Alexandre Premat (26) gaan nu aan de leiding in het bestuurders klassement van de European Le Mans Series.

Videolink: LeMans1000km

Volgende race: 11 mei 2008 op het circuit van Spa-Francorchamps

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen