Audi neemt hernieuwd de leiding

Audi neemt hernieuwd de leiding.

Audi heeft de leiding in het constructeurs kampioenschap van de European Le Mans Series genomen tijdens de 1.000 kilometerrace op het Circuit Spa/Francorchamps. De twee Audi jongelingen Alexandre Premat en Mike Rockenfeller in hun Audi R10 TDI finishten de derde race opnieuw op de tweede plaats. En dus gaan zij met hetzelfde aantal punten als de Peugeot coureurs Marc Gene en Nicolas Minassian naar de volgende race op hun ‘thuiscircuit’ de Nürburgring op 15, 16 en 17 August.

Tijdens mooi weer en zomerse temperaturen waren de toeschouwers in de Belgische Ardennen getuige van een nieuw gevecht tussen de diesel sportwagens van Audi en Peugeot. Een mogelijke eerste overwinning met een Audi R10 TDI in de Le Mans Series werd verhinderd door twee aanrijdingen van de Audi die vanaf de eerste startrij was vertrokken.

Al in de beginfase van de race tijdens het gevecht om de tweede plaats, was er al ‘contact’ tussen Allan McNish en de aanvallende Peugeot van Nicolas Minassian. Door dit contact brak er iets af aan het linker achterwiel van de Audi R10 TDI. De ongeplande pitstop kostte een minuur extra tijd (excl. In-en uitrijden pitstraat).

Dankzij de goede rondetijden en een zeer goede strategie van het Audi Sport Team Joest, was de Audi van Alan en Dindo weer binnen slagafstand van de leidende Peugeot toen Alexander Wurz in de tweede Peugeot aan het begin van het derde uur, botste met een GT2 voertuig en toen doorschoot en de achterkant van Capello’s Audi ramde. De noodzakelijke reparatie koste deze Audi 3 ronden en daardoor viel hij terug naar de twaalfde positie. Nogmaals drie minuten werden verloren door de #1 Audi omdat er en stop & go straf van drie minuten werd uitgedeeld omdat een rood licht aan het einde van de pitstraat werd genegeerd.

Capello en McNish hebben het vuur uit de sloffen gereden en kwamen zo toch nog op een verdienstelijke vierde plaats, zodoende bijdragende aan het door Audi heroveren van de leiding in het Constructeurskampioenschap van de Le Mans Series. Audi staat nu één punt voor op titelverdediger Peugeot.

De race van de tweede Audi R10 TDI verliep zonder grote incidenten. Alexandre Premat en Mike Rockenfeller in hun derde race van de Le Mans Series, veroverden opnieuw voor de derde keer de tweede plaatst en stonden dus voor de derde keer op het podium.

Quotes na de race op Spa-Francorchamps

Alexandre Premat (Audi R10 TDI #2): “Ik vind dat we tevreden mogen zijn met het resultaat. Audi heeft de leiding in het Constructeurskampioenschap. ‘Rocky’ en ik hebben hetzelfde aantal punten als de Peugeotrijders. De race was echt zwaar en Peugeot was weer zeer snel, maar langzaam waren wij zeker niet. Wij zijn voor de derde keer gestart vanaf de vierde positie en finishten ook voor de derde keer als tweede. Dit podium resultaat geeft mij veel vertrouwen voor de Le Mans 24h race.”

Mike Rockenfeller (Audi R10 TDI #2): “Wij hebben gedaan wat er van ons werd verwacht en wat wij van plan waren: de Audi veilig over de finish krijgen. En voor wat betreft onze snelheid, hebben wij het best goed gedaan in de race. Alex en ik voelen ons steeds meer vertrouwd met de R10 TDI en het gaat steeds beter. Nu zijn wij voor de derde keer op de tweede plaats geëindigd. Ik wil dan ook Alex en het hele team bedanken. Ik ben echt tevreden hoe het zo gaat hoewel ik een eindzege toch wel prefereer.”

Dindo Capello (Audi R10 TDI #1): ” Toen ik van achteren werd geraakt wist ik niet eens wat er eigenlijk gebeurde. Het was een grote klap en daarna zag ik de Peugeot. Maar ik weet nog steeds niet precies wat er is gebeurd. En ik heb het rode licht niet gezien na de pitstop. Ik geloof echt dat het geluk ons nu toelacht in de volgende race.. Wij hebben een auto die om de overwinning kan strijden. In elke LMS race is er iets onverwachts gebeurd en we zullen moeten herstellen. Wij hebben getoond dat onze snelheid goed genoeg is om voor de overwinning te strijden. Maar op het ogenblik lukt het maar niet om op het podium te komen.”

Allan McNish (Audi R10 TDI #1): “Lamy accelereerde bij de startronde al voor de laatste bocht en overtrad daarmee elke regel die ons voorafgaande aan de race was opgelegd. Dus ik ben zeer verbaasd dat de organisatie de start door lieten gaan en Peugeot geen straf oplegden. Ik was in staat om met beide Peugeots te vechten toen ik op de tweede positie lag, totdat ik werd opgehouden bij Eau Rouge en Minassian buitenom van mij weg kon rijden naar Les Combes. Ik was  aan de binnenkant in het remgedeelte en stuurde naar binnen, daardoor werd mijn linker achterband lek gereden – hij verontschuldigde zich na de race -. Wij herstelden ons goed tot Dindo’s onfortuinlijke ongeluk met de andere Peugeot, wat een reparatie in de pits garage noodzakelijk maakte. Tot op heden is door dit soort gevallen elk raceresultaat nadelig beïnvloed. Maar wij wisten ons toch nog goed naar voren te vechten en zo op een verdienstelijke vierde plats te eindigen.”

Credit: Audi

 

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Audi Q3 maakt indruk vanaf € 52.990*

De Audi Q3 is al meer dan tien jaar een vaste waarde in het premium compacte SUV-segment. Met de nieuwste generatie zet Audi opnieuw de

Lees verder »

Stel je nieuwe Audi Q3 alvast samen

Hij is komende week te bestellen, de nieuwe Audi Q3 SUV e-hybrid.De nieuwe Audi Q3 e-hybrid. Boordevol nieuwe features. Overtuigt met zijn flexibele plug-in hybride-aandrijflijn

Lees verder »

Alles over de accutechnologie van de elektrische Porsche Macan en Taycan

Een Porsche levert ultieme prestaties – ongeacht de aandrijflijn. Voor een hoge vermogensafgifte en snelle laadtijden beschikken de elektrische Macan en Taycan over accu’s die

Lees verder »