‘Tanken’ via stopcontact

Nog even en automobilisten kunnen ’tanken’ via een stekker in het stopcontact. Volgens energiebedrijf Essent staat elektrisch autorijden op het punt van doorbreken en rijden in 2025 zo’n 1,8 miljoen auto’s in Nederland op stroom.

Essent ontwikkelde een slim netwerk dat het opladen van elektrische auto’s in principe overal in Nederland mogelijk maakt.

Het energiebedrijf maakte dat dinsdag tijdens een presentatie op het TT Circuit in Assen bekend. Het speciale netwerk, het zogenoemde MSG-netwerk (Mobile Smart Grid), is gewoon via de huidige stopcontacten en de huidige elektriciteitsnetten toegankelijk. Het slimme van het systeem is dat het bij elk stopcontact de identiteit van de afnemer herkent. Wanneer in een willekeurig stopcontact in Nederland de accu van een elektrische wagen is opgeladen, krijgt de afnemer vanzelf de rekening op de mat.

Schadelijke stoffen

Volgens Essent en samenwerkende partijen United Momentum Group, Electric Cars Europe en InnoSys Engineering brengt dit concept elektrisch rijden in Nederland in een stroomversnelling. Het grote voordeel van elektrische auto’s is dat ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Essent zelf neemt volgend jaar de eerste elektrische auto’s in gebruik. Het gaat om enkele honderden bedrijfs- en personenauto’s.

Voor het snelladen van de accu komen er oplaadstations langs snelwegen, waarmee een geheel lege accu in tien minuten weer vol stroom zit. Opladen thuis duurt langer. Eenmaal aan de lader kan via een ingebouwde computer in het voertuig worden geregeld hoe lang en onder welk tarief de auto moet worden opgeladen. Zo kan het laden op een later tijdstip gestart worden. “Bijvoorbeeld ’s nachts, aangezien het tarief van nachtstroom lager is”, legt een Essent-woordvoerder uit.

Afspraken

Het concept is niet gebonden aan Essent. Volgens de woordvoerder is het systeem simpel te installeren op netwerken van andere energieleveranciers. Met hen zijn echter nog geen afspraken gemaakt. “We bieden een standaard aan en hopen dat de markt hierop inspeelt”, aldus de zegsman. Als dat gebeurt, zullen autoproducenten in 2010 voor het eerst tot massaproductie overgaan, zo verwacht Essent. Onder meer Volkswagen, Volvo en Daihatsu houden zich bezig met het ontwikkelen van elektrische wagens. De huidige modellen kunnen 300 á 500 kilometer rijden op een lading.

Het rijden op elektriciteit biedt ook de mogelijkheid energie van wind en zon op te slaan in de accu’s. “Energie moet normaal gesproken meteen worden gebruikt omdat je het niet kunt opslaan”, aldus de woordvoerder. “Maar met de nieuwe generatie accu’s kan dat wel. Dat biedt een enorm potentieel aan opslagcapaciteit.”

De kosten zullen in vergelijking met benzine, diesel of hybride aanzienlijk lager uitvallen, stelt Essent. Er is geen aanschafbelasting (BPM) verschuldigd en geen wegenbelasting. Op een kilowattuur, ter waarde van 20 eurocent, kan acht kilometer gereden worden. Ter vergelijking: een liter diesel kost 1,40 euro en is goed voor 16 kilometer. In aanschaf gaan de elektrisch aangedreven voertuigen in de prijscategorie van kleine middenklassers vallen.

Bron: Telegraaf

Gerelateerde artikelen

Audi Q6 e-tron vernieuwd, rijker uitgerust en aantrekkelijker geprijsd

Audi heeft de Q6 e-tron voor het nieuwe modeljaar op tal van fronten vernieuwd, met geavanceerde technologie, nieuwe functies en nog meer kracht voor de

Lees verder »

Visit Qatar welcomed by the future Audi F1 Team as a new principal partner

The future Audi F1 Team has announced that Visit Qatar will become a principal partner upon the team’s entry into the FIA Formula 1 World

Lees verder »

Updates for five Audi model series: more emotion, comfort, and features in store

Audi models based on the Premium Platform Electric (PPE) and Premium Platform Combustion (PPC) will receive a comprehensive hardware and software update at the start

Lees verder »