Het maakt niet uit hoeveel Lamborghini zijn auto’s verbeterd het maakt niet uit hoeveel gewicht ze besparen of hoeveel vermogen ze toe kunnen voegen, hoeveel versnellingen er in de bak zitten of hoeveel ophangingverbeteringen er zijn gedaan je rijdt niet in de machine uit Sant’Agata. Je beleeft ze!
Zelfs de rijken in Las Vegas, waar de zelfingenomenheid vibreert als de neon verlichting langs de bekende ‘Strip’, de nieuwe Gallardo LP560-4 is een uitroepteken. Zijn lage slanke body, met Reventón-achtige puntige snuit en snorkelloze voor en achterzijde, laat monden openvallen en oogst liefkozende fluitjes van de bewonderaars. Vrouwen vallen flauw. Coyote’s huilen. Vier tandeloze locals in een krakkemikkige pickup, willen wel een stoplicht sprintje tegen ons maken. Iedereen lijkt geïmponeerd.
Dat is zo, totdat een blauwharige passagier in een Chrysler 300C expres een zak met McDonald’s rommel op de Las Vegas Boulevard gooit een beetje vreemde reactie nadat wij even een duimpje omlaag toonden.
“Je wordt nooit gelukkig, zelfs niet met een dergelijke auto!” schreeuwde zij ons toe.
Sommige mensen weten niet wat stijl is, zelfs niet als zij het zien. Inderdaad, rijdt maar eens een poosje in een Lambo rond en men schat je daarna in als een Italiaanse bon vivant.
Een tikje op het gaspedaal en ‘klik’ de motor is wakker. Een nieuwe 5.2 liter V10 heeft brandstofinspuiting en produceert 560 pk bij 8.000 t/min. Dat is 40 meer dan in de Gallardo die hij vervangt en 29 meer dan de Superleggera Special Edition van vorig jaar.
Overigens staat LP voor de in lengte richting geplaatste motor; de 4 staat voor Lambo’s standaard vierwielaandrijving.
Lamborghini R&D director Maurizio Reggiani verteld dat deze motor niet een verbeterde Audi 5.2-liter V10 motor is. Lamborghini heeft met Bosch samengewerkt om deze directe inspuiting te ontwikkelen om aan een maximaal toerental van 8.500 t/min. en een compressieverhouding van 12.5:1 te komen.
Lamborghini is bijzonder trots dat het de CO2 emissie en brandstofverbruik met 18% terug heft weten te brengen.
Meer pk’s en verbeterde efficiency maken indruk op papier, maar de extra trekkracht van de motor is meer voor de hand liggend, 540Nm al bij 6.500 t/min en de piek is er 2.250 t/min later.
Lamborghini’s nieuwe enkelvoudig geometrisch inlaatspruitstuk zorgt voor een meer lineair verloop van de trekkracht, zodat inhalen op de snelweg een simpel iets wordt, zelfs bij 100km/u en in de hoogste versnelling.
De fabriekscijfers van de LP560 geven aan dat de sprint 0-100km/u in 3,7 seconden te realiseren is. Dat geloven we graag en dat is 0,3 seconde sneller dan de auto van vorig jaar en 0,1 seconde sneller dan de Superleggera. Van 0-200km/u doet de LP560 er nog geen 12 seconden over. Als topsnelheid wordt aangeven 323km/u, dat is 8 km/u sneller dan het model van vorig jaar.
Als het mogelijk is, voelt het zelfs sneller aan als afgaande op de cijfers, die mogelijk nog iets aan de behoudende kant zijn.
Maar één ding is zeker, deze acceleratie is reproduceerbaar en reëel dankzij het nieuwe “power”-launchcontrol systeem in auto’s met een semi- automatische versnellingsbak. Druk op wat knoppen, linker voet op de rem, ingetrapt houden. Gaspedaal intrappen en het rempedaal loslaten, en de Gallardo schiet weg in een computer gecontroleerd wolkje bandenrook.
Hoewel dit een efficiënt werkend iets is, de ervaring is minder dramatisch als verwacht en daarom iets minder bevredigend.
Voor 201.000 USD biedt de PL560-4 meer dan een gemenere V10 motor. Gewicht is afgeschaafd van de versnellingsbak, remmen, voorste aandrijfassen en het huis van het voor differentieel. Dit levert een gewicht reductie op van ca. 20 kilogram.
“Vermogen is één van de belangrijkste dingen die onze klanten willen” aldus Reggiani, maar vermogen t.o.v. gewichtratio is pas echt belangrijk.
De handling van de auto is verbeterd, toen ingenieurs een meer efficiënte achter Diffusor monteerden die 30% meer downforce genereert. Er is ook voor een nieuwe wielophanging gekozen met rubber in stalen bussen, een nieuw remsysteem met betere ventilatie, lichtere remklauwen en grotere remschijven achter.
Bij elkaar is de ‘setup’ een mix die het rijden op de Las Vegas Motor Speedway, tot een schijnvertoning maakt bij hoge snelheden tests. Bij pacecar snelheden van ‘slechts’ 200 km/u, rijdt de Gallardo als een lichtspoorkogel over de schuine delen (banking) van het ovale circuit.
Remmende voor een pijnlijk langzame bocht naar het kronkelige binnenveld
toont aan dat de optionele koolstofvezel remschijven, gewenning en een gevoelig voetje vereisen om soepel af te kunnen remmen.
De remmen zijn gevoelig en bijterig en zorgen voor een abrupt verschuiven van het voertuiggewicht juist als soepel afremmen gevraagd is.
De LP560-4 is echt een uitdagende auto die goed te rijden is met ervaring.
Uit de bochten accelererend maakt de auto een lekker grommend geluid dat een huilen wordt als je de motor in de hogere toerentallen jaagt. De wielophanging laat je ook niet ongewis over de toestand van de weg onder het rubber.
De LP560-4 is een auto waar je enorm veel rijplezier, bewondering én afgunst mee kunt scoren.
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest