Autofabrikanten moeten meer rekening houden met de ‘botsvriendelijkheid’ van grote auto’s. De zogenoemde SUV’s moeten lichter worden, meldt de ANWB donderdag na een crashtest. Bovendien zou in de voorkant van de auto een constructie moeten komen waarmee kleine auto’s veilig kunnen worden opgevangen bij een botsing.
De ANWB onderzocht wat er gebeurt als een auto van 2,5 ton, zoals de Audi Q7, botst met een wagentje van één ton, zoals de Fiat 500. De inzittenden van de Fiat, een volgens de verkeersbond zeer veilige auto, hebben bij deze ongelijke botsing een ‘onacceptabel’ hoog risico op levensbedreigend letsel. De bestuurder en passagiers van de Audi daarentegen zouden nergens last van hebben.
Het probleem is volgens de bond dat de harde, zware Audi veel meer botsenergie heeft en nauwelijks meegeeft. De Fiat krijgt daardoor vrijwel de hele klap van de botsing te verwerken, met alle gevolgen van dien. Als bij het ontwerp van de Audi meer rekening was gehouden met een eventuele botsing met een kleine auto, waren de inzittenden van de Fiat er beter van afgekomen, zegt de ANWB.
Hier de Video;
Bron:Trouw
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest