APR R8 Racer

1 oktober 2006.
Audi Tuners van over de wereld beginnen met plannen om deze nu al legendarische auto te verbeteren. APR, LLC, is gestationeerd in Auburn, Alabama (Verenigde Staten).


Hier komt de oorsprong vandaan voor de APR R8 racer.

Als premium tuner van Audi motoren, was het onvermijdelijk dat APR ‘upgrades’ zou ontwikkelen. Maar het project kwam pas echt van de grond toen Michelin, al sinds jaren samenwerkende met APR, de firma benaderde om een R8 voor promotie doeleinden te modificeren en tentoon te stellen op de Las Vegas SEMA show in 2007.

APR is al jaren betrokken bij het testen van ‘high performance’ Michelin banden, dus de samenwerking was eigenlijk vanzelfsprekend voor beide partijen.

APR ontving de Audi R8 van een dealer uit Atlanta en hadden nog slechts 6 weken tijd om de Audi R8 te inspecteren, veranderen en definitief showklaar te maken.

Grafische ontwerpers namen de eerste stap en bekeken het bestaande design van de R8 en lieten hun fantasie er op los over hoe zij hem er straks uit wilden laten zien. O.a. met behulp van het zgn. CAD designprogramma werd het e.e.a veranderd en ook andere digitale technieken werden gebruikt om de veranderingen te kunnen visualiseren.

De elektronica specialisten van APR moesten ook aan de slag met de ontsteking, brandstoftoevoer en vermogenskrommen.

Ondertussen was weer een ander team bezig dat de achterkant van de Audi R8 compleet demonteerde om het high performance binnenleven goed te kunnen bekijken en tekenden een set buizen om het gehele uitlaatsysteem te vervangen.

Daarna ging de auto naar Costa Mesa, Californië, waar de eerste van de hardware upgrades werd aangebracht: een set High Performance Brembo reminstallaties.

Brembo technici waren van mening dat er al genoeg remvermogen in de standaard Audi R8 remmerij zat, maar stemden in met het vervangen van al de vier remschijven door grotere voor betere warmteopname en verdrijving. Deze onderdelen bevatten de door Brembo gepatenteerde van de McLaren F1 straatversie bekende componenten die de ring scheiden van het huis en er voor zorgen dat ook bij het remmen bij lage snelheden, geen onaangename geluiden te horen zijn.

De nieuwe remmerij werd opgesloten in een set 20″ SDS LXR aluminium velgen die weer worden verpakt in Michelin Pilot Sport 2 rubber dat o.a. speciaal ontwikkeld is voor gebruik onder een Porsche.

Definitieve assemblage gebeurde weer in Auburn, waar ook de uitlaat werd gemonteerd, het prototype van de aerodynamische hulpmiddelen aan de auto werden vastgemaakt en de elektronica werd aangepast met twee van de drie geplande software programma’s.

Het bijzondere lakwerk is verderop in Oxford, Alabama door Hughes Paint and Body aangebracht.

De aerodynamische hulpmiddelen bestaan o.a. uit een aan de bumper vastgemaakte front splitter van geborsteld aluminium en een achterspoiler dat enige vergelijking vertoond met de zich aan de snelheid aanpassende fabrieks spoiler.

Er is ook een upgrade gemaakt voor de luchtinlaten in de ‘sideblades’ die nog eens de agressieve look van de Audi R8 versterken en bovendien zorgen voor extra luchttoevoer naar de motor. Ook het verdere traject dat de lucht aflegt tot aan de motor is ruimer gemaakt en zorgt ervoor dat bij toenemende snelheid, er steeds meer lucht naar de motor kan stromen.

De ontwikkeling van een nieuw uitlaatsysteem was een bijzonder moeilijk iets. Daar de 4.2 FSI V8 uitlaat al van zich eigenlijk het beste klinkt. Dit verfijnde geluid is een typisch Audi geluid en stemt de gemiddelde bezitter tevreden, hoewel het een beetje aan de gereserveerde kant is als sommige potentiële kopers eigenlijk wensen.

Om het meer overtuigend te maken en de Audi R8 daarmee van een meer exotisch geluid te voorzien, is er bijna net zoveel tijd besteed aan het creëren van het geluid als aan de andere veranderingen aan de Audi R8.

Het resultaat van het geheel is een fascinerende combinatie van beter ademhalen en een meer agressieve toon bij hogere snelheden met de door APR in de uitlaat geïntegreerde kleppen die een meer variabel volume geven en een aanhoudend brullen vanaf 3500 t/min. Het geluid in het algemeen is slechts een fractie luider als het om de gemeten decibels gaat, maar wordt waargenomen als een gillende hoog gecomprimeerde V8 van de vroegere F1 motoren.

De uitlaat eindstukken zijn uniek gevormd om de ‘af fabriek’ openingen maximaal op te vullen.

De software is dusdanig aangepast dat de Audi R8, 91- en 93 octaan benzine kan tanken. APR zegt de vermogenskrommen te hebben geoptimeerd en het brandstofverbruik te verlagen bij gebruik van 91 octaan benzine. Bij het gebruik van 93 octaan benzine, is er een vermogensplus van 10 tot 15 pk.

Bij gebruik van 100 octaan benzine is er een spectaculaire vermogenswinst voorspeld van 50 of meer pk.

Bezoek europeancarweb.com voor de laatste informatie over deze Audi R8.

Met dank aan AudiBlog Hans.

Gerelateerde artikelen

Audi Charge & Drive: speeddaten met de nieuwste Audi modellen tijdens het snelladen

Audi lanceert met ‘Audi Charge & Drive’ deze week de ultieme wachtverzachter voor automobilisten die hun auto laden bij diverse vestigingen van Fastned. In plaats

Lees verder »

Nieuwe Porsche Taycan en Cayenne Black Edition: sportief, stijlvol en extra hoogwaardig in uitrusting

Porsche introduceert stijlvolle nieuwe Black Edition uitvoeringen voor de Taycan en Cayenne. Deze speciale modellen hebben niet alleen een exclusief uiterlijk en interieur met fraaie

Lees verder »

Audi introduceert Q4 45 e-tron S edition Competition

Audi voegt een extra sportieve uitvoering toe aan de Q4 e-tron line-up: de Q4 45 e-tron S edition Competition. Deze nieuwe variant combineert de rijke

Lees verder »