Tot de komst van een nieuwe generatie RS4 zorgt de S4 voor het sportieve spektakel binnen de Audi A4-familie. De Duitsers presenteren het topmodel op de autoshow in Parijs (4-19 oktober). Importeur Pon zal de auto pas in het tweede kwartaal van 2009 uitleveren.
De S4 heeft weer een zescilinder onder de kap. Had de vorige editie een atmosferische achtcilinder in het vooronder, de editie dáárvoor werd aangedreven door een 2.7 V6 met dubbele turbo. Het vermogen steeg door de komst van de twee extra cilinders destijds van 265 pk tot 344 pk. Het nieuwste exemplaar beschikt over een 3,0 liter zescilinder (2.995 cc), voorzien van een supercharger en directe inspuiting. Het blok is goed voor 333 pk, het koppel overtreft de 410 Nm van de vorige generatie ruimschoots: 440 Nm is voorhanden vanaf 2.500 tpm en pas bij 4.850 tpm neemt de trekkracht af. De sedan snelt in 5,1 (was 5,6) tellen van stilstand naar 100 km/h, de Avant is slechts 0,1 tel langzamer. Voor de acceleratie 80-120 km/h geeft Audi een tijd op van 4,4 seconden wanneer in de vierde versnelling wordt gereden. De (elektronisch begrensde) topsnelheid bedraagt 250 km/h haalbaar. Audi zegt voor een zescilinder te hebben gekozen vanwege onder andere het lagere verbruik van de krachtbron. Consumeert de S4 4.2 V8 gemiddeld 13,3 l/100 km (321 g/km CO2), de zespitter belooft 9,7 l/100 km tot zich te nemen.
S Tronic
Audi koppelt de zespitter aan een handgeschakelde zesbak, maar als alternatief komt de S Tronic-transmissie met dubbele koppeling beschikbaar. De bak kent zeven verzetten en laat zich handmatig middels schakelflippers of tikken tegen de pook of vol-automatisch van versnelling wisselen.
QuattroSport
Op technisch vlak geeft Audi de sportsedan en -Avant natuurlijk permanente Quattro-vierwielaandrijving mee. De trekkracht wordt verdeeld tussen voor- en achteras vain de verhouding 40:60. Nieuw is een actief QuattroSport achterdifferentieel, dat overigens op de accessoirelijst staat. Met de voorziening krijgt in een bocht het buitenste wiel binnen 100 milliseconden de meeste trekkracht toegespeeld. Audi zegt dat daardoor de wegligging niet alleen verbeterd, maar onder- en overstuur verder worden tegengegaan. Audi monteert drive select. Het systeem wijzigt de gaspedaalrespons, schakelmomenten en de bekrachtiging van de besturing. De bestuurder kan middels een drukknop kiezen uit de modus Comfort, Auto of Dynamic. In het optioneel aanwezige MMI kan tevens een vierde keuze worden aangemaakt. De bestuurder dient de setting zelf te programmeren.
Het onderstel van de S4 bestaat uit onder andere stuggere dempers en een 20 mm afgenomen bodemvrijheid. Voor het schoeisel is gekozen voor 18 inch lichtmetalen wielen, die optioneel vervangen kunnen worden door 19 inch grote exemplaren. De ontwerpen van de wielen zijn specifiek voor de S4.
Het sportmodel wijkt op tal van punten af van de A4-reeks. De aluminium buitenspiegelkappen ontbreken niet, een spoiler achter, dorpelverbreders, en een uitlaatsysteem met vier eindstukken evenmin. Binnenin monteert Audi een stuurwiel met afgeplatte onderzijde, de nodige S4-emblemen en sportstoelen en naar wens sierlijsten op het dashboard, middenconsole en deuren in zwart, geborsteld aluminium, carbon fibre, edelstaal of hout.
tekst Autotelegraaf.nl
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest