De familie racecombi ABT RS6

De familie racecombi700pk in een combi – daar stapt de familie in en voelt zich als kleine ‘Schumi’s’ in race overalls. De Abt RS6 Avant lukt de spagaat tussen patatzaak en het circuit, tussen alledaags en “je hebt ze niet allemaal op een rijtje!”

Charlotte en Lukas glimlachen zoals alleen kinderen kunnen glimlachen, omdat ze weten: zo meteen is het zover. Klamme handen worden aan de raceoveralls afgeveegd, hun blikken flitsen in het rond zoals muizen in een kooi.

Daar de Autobahn.
De Abt RS6 Avant schiet zo snel naar de 180, als men nodig heeft om deze zin te lezen. “Jiippieeeh” krijst het achterin. Die twee hebben kerst, kermis en achtbaan alles in één, alleen mama Bianca op de bijrijderstoel rolt met haar ogen. “Spoor je eigenlijk wel?” Okay, okay, deze auto is de waanzin ten top.
In dubbele betekenis eigenlijk. 700ok sterk, tot 340 km/u snel – in het pak van een Jan Normaal combi steekt een sporter die aan de verboden middelen is. Terwijl anderen spaarzaam 10 liter/100km rijden, jaagt deze kogel er van de duurste benzinesoort, afhankelijk van het gebruik van de voet op het gaspedaal, er tussen de 15 en 20 liter doorheen.

Met rijkelijk Understatement verbergt de Abt zijn brachiale kracht

Met de Abt oogst men geen milieu-engel, eerder de middelvinger bij ouderavond. Of men als provincie-Schumi of als de aardige vader van Charlotte door het leven gaat. Ligt alleen aan de bestuurder, of nog beter: aan zijn rechtervoet.
De Abt RS6 kan -in het bijzonder in het maagdelijk wit- zo onopvallend door alledag glippen, dat Understatement bijna in zelfkastijding eindigt.
Zijn 10 cilinder boemelt bij stationair toerental naar de ijssalon, het sportonderstel -een maal op ‘Comfort’ ingesteld – draagt de familie als op een kleine wolk. De kofferruimte transporteert in het weekend de nieuwe tuinbank. Charlotte en Lukas hangen en beetje achterin, en als in het stop-and-go verkeer de gemonteerde keramische remmen niet zo nerveus piepen- zou niemand de Audi nakijken met de pakezel TDI-image. De RS6 Avant verbindt perfecte alledaagsheid met het vermogen van een sporter,

Het interieur van de Abt RS6 Avant toont racesport atmosfeer

Af en toe zou je voor de Abt willen gaan staan, met de armen wenken of met de vingers naar hem wijzen: “kijk hier, hier staat eigenlijk een raceauto, ook al ziet hij er niet naar uit.”
Hierin steekt namelijk de tweede, andere gestoordheid: men stapt in, neemt ongegeneerd plaats in de perfect passende zetel en voelt zich, alsof iedereen in de auto met een vingerknip een race overall krijgt aangetrokken. Bianca voor, ‘knip’, de kinderen achterin ‘knip’ en natuurlijk de bestuurder ‘knip’ totdat het er uit ziet als op de foto’s
U denkt dit is mateloos overdreven? Absoluut niet!
De verandering begint al bij de kuipstoelen, waarvan de zijwangen per elektromotor optimaal aan het lichaam kunnen worden aangepast. Zo moet een stoel passen. Achter het stuur, dat men ruw leder de handen verwent, zijn links en rechts de schakelpaddels. Hier voelt Lukas zich weer een spelend klein jongetje.
De V10 start met een luid grommen, maar dat was het dan ook. Als wij in een tunnel de ramen laten zakken, om het geluid van de motor te kunnen horen, zegt Lukas slechts “hèh??” Geen V8-gedonder, alleen maar een onspectaculair ruisen. Vervelende geluiden als tegenstelling voor de ongelooflijke kracht, want de vijf liter met twee Turbo’s trekt je mondhoeken alleen al; door de gigantische versnelling naar achteren.
Lachen bezorgt hier de fysiek. De gemeten 4,4 sec. naar de 100 liggen op het niveau van de top Ferrari 599 GTB. Wie nu geen “Jippie!!” roept, is het kind in hem vergeten. Jammer..

De quattro-aandrijving, die 60% van de kracht naar de achteras stuurt, brengt de pk’s stil en effectief op de straat, daar knippert geen waarschuwingslampje en gillen geen banden. Tot 250km/u is deze krachtpatser alleen nog maar aan het joggen, op de Autobahn zijn diesels slecht speelkameraadjes.

Genialiteit en gestoordheid liggen bij deze combi zeer dicht bij elkaar

De keerzijde van de medaille van deze dynamische auto zijn de 2,2 ton leeggewicht, daarmee gaat niemand op het racecircuit. De Audi RS6 Avant is een rollend meesterwerk, een bewijs van de technische competentie van het merk, berensterk, perfect, veelzijdig – waarin schuilt de zin dat Abt de 580pk van het standaard model nogmaals overtroeven moest?? OP 700pk en een top van 340 km/u. Genialiteit en gestoordheid -wie wil de grens trekken.. 4900 euro kost alleen al de nieuwe elektronica, terwijl de Audi ‘huistuner’ de complete mechanica verder standaard laat. 4900 euro om van een topauto een exclusievere RS6 te maken. Dat zal papa Charlotte en Lukas nog eens uit moeten leggen Of nog beter, als Bianca haar raceoverall uittrekt en schreeuwt ” je hebt ze niet allemaal op een rijtje!” Een beetje gelijk heeft ze wel.

Met dank aan Autobild
En ABT

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Porsche Taycan en Cayenne Black Edition: sportief, stijlvol en extra hoogwaardig in uitrusting

Porsche introduceert stijlvolle nieuwe Black Edition uitvoeringen voor de Taycan en Cayenne. Deze speciale modellen hebben niet alleen een exclusief uiterlijk en interieur met fraaie

Lees verder »

Audi introduceert Q4 45 e-tron S edition Competition

Audi voegt een extra sportieve uitvoering toe aan de Q4 e-tron line-up: de Q4 45 e-tron S edition Competition. Deze nieuwe variant combineert de rijke

Lees verder »

Jaap van Lagen en Sam Jongejan winnaars bij première Porsche Carrera Cup Benelux in Hongarije

Jaap van Lagen en Sam Jongejan, beide uitkomend voor Team RaceArt, waren de respectievelijke racewinnaars tijdens het derde weekeinde van het seizoen in de Porsche

Lees verder »