TT omgebouwd tot Hybride

Onderzoekers bouwen Hybride TT

Onderzoekers van Fraunhofer bouwen een TT om tot hybride auto.
De compacte hybridentechniek is ook bij weinig plaats onder te brengen.

Centraal element van de Fraunhofer-oplossing zijn twee centraal aan de achteras aangebrachte elektromotoren, die ieder voor zich, een achterwiel aandrijven. Deze oplossing herinnerd aan het gebruik van wielnaafmotoren, zoals de Lohner-Porsche in 1901 al had. Toegegeven – een iets gewaagde vergelijking, want de Lohner-Porsche was een seriële Hybride, waarbij de verbrandingsmotor als generator fungeerde.
Echter het idee van wielnaafmotoren werd ook onlangs telkens weer opgepakt, omdat deze configuratie interessante voordelen biedt. Zo kunnen bijvoorbeeld de motoren individueel aangestuurd worden, differentiëlen en koppelingen voor de koppelverdeling naar de wielen zijn niet meer nodig.

Het verplaatsen van de elektromotoren naar het midden van de as, elimineert het nadeel van conventionele wielnaafmotoren, die extra onafgeveerd gewicht veroorzaken. In dit opzicht is de Audi TT een zeer geschikt onderzoeksobject, omdat een ungelenk trampelndes Heck als gevolg van een extra verzwaarde achteras, bij een auto van dit kaliber niet acceptabel is. Streng genomen geldt dat natuurlijk voor elke auto, omdat een veilig rijgedrag altijd een vereiste is. Daarom moet het totaal gewicht van velgen, banden en remmerij, zo licht mogelijk zijn -wielnaafmotoren zijn hierbij contraproductief.
Naar het midden van de achteras verplaatst, bieden elektromotoren echter voordelen zonder al te veel Reue: het is bijvoorbeeld geen probleem, tijdelijk het koppel naar een van de wielen te leiden, om de rijdynamische voordelen van vierwielaandrijving te benutten.

Geen knutseloplossing

De Fraunhofer-aanzet vereist slechts weinige aanpassingen aan de Audi TT: om de elektromotoren te bergen moet echter wel de achterasconstructie, maar niet perse de carrosserie gemodificeerd worden. Ook de aandrijving van de voorassen door de verbrandingsmotor, worden constructief niet aangetast. Het onderbrengen van de benodigde accu’s, verlangt wel modificaties.
Ook is een stuureenheid voor het samenspel van de beiden aandrijvingen noodzakelijk -dit betreft hoofdzakelijk software, stuureenheden en elektrische leidingen, die echter geen of weinig plaats benodigen.

Gerelateerde artikelen

Kampioenen in de Porsche Carrera Cup Benelux: “Prachtig om dit met Porsche te doen”

Bij Porsche zit autosport in het DNA en ook voor veel Nederlandse coureurs is Porsche een belangrijke factor in hun racecarrière. Het autosportseizoen 2025 nadert

Lees verder »

Een futuristische tour door Tokio in een Porsche 911 en Porsche Macan

Ted Gushue is pionier in een digitaal tijdperk, Japan-aficionado en groot liefhebber van Porsche. Voor Christophorus reisde hij af naar Tokio, waar hij zijn vriend

Lees verder »

Audi leasen: stijlvol verduurzamen zonder concessies

Voor bedrijven die willen uitstralen wat ze uitdragen, is mobiliteit veel meer dan alleen een logistieke aangelegenheid. Het is een verlengstuk van je merk, je

Lees verder »