TT omgebouwd tot Hybride

Onderzoekers bouwen Hybride TT

Onderzoekers van Fraunhofer bouwen een TT om tot hybride auto.
De compacte hybridentechniek is ook bij weinig plaats onder te brengen.

Centraal element van de Fraunhofer-oplossing zijn twee centraal aan de achteras aangebrachte elektromotoren, die ieder voor zich, een achterwiel aandrijven. Deze oplossing herinnerd aan het gebruik van wielnaafmotoren, zoals de Lohner-Porsche in 1901 al had. Toegegeven – een iets gewaagde vergelijking, want de Lohner-Porsche was een seriële Hybride, waarbij de verbrandingsmotor als generator fungeerde.
Echter het idee van wielnaafmotoren werd ook onlangs telkens weer opgepakt, omdat deze configuratie interessante voordelen biedt. Zo kunnen bijvoorbeeld de motoren individueel aangestuurd worden, differentiëlen en koppelingen voor de koppelverdeling naar de wielen zijn niet meer nodig.

Het verplaatsen van de elektromotoren naar het midden van de as, elimineert het nadeel van conventionele wielnaafmotoren, die extra onafgeveerd gewicht veroorzaken. In dit opzicht is de Audi TT een zeer geschikt onderzoeksobject, omdat een ungelenk trampelndes Heck als gevolg van een extra verzwaarde achteras, bij een auto van dit kaliber niet acceptabel is. Streng genomen geldt dat natuurlijk voor elke auto, omdat een veilig rijgedrag altijd een vereiste is. Daarom moet het totaal gewicht van velgen, banden en remmerij, zo licht mogelijk zijn -wielnaafmotoren zijn hierbij contraproductief.
Naar het midden van de achteras verplaatst, bieden elektromotoren echter voordelen zonder al te veel Reue: het is bijvoorbeeld geen probleem, tijdelijk het koppel naar een van de wielen te leiden, om de rijdynamische voordelen van vierwielaandrijving te benutten.

Geen knutseloplossing

De Fraunhofer-aanzet vereist slechts weinige aanpassingen aan de Audi TT: om de elektromotoren te bergen moet echter wel de achterasconstructie, maar niet perse de carrosserie gemodificeerd worden. Ook de aandrijving van de voorassen door de verbrandingsmotor, worden constructief niet aangetast. Het onderbrengen van de benodigde accu’s, verlangt wel modificaties.
Ook is een stuureenheid voor het samenspel van de beiden aandrijvingen noodzakelijk -dit betreft hoofdzakelijk software, stuureenheden en elektrische leidingen, die echter geen of weinig plaats benodigen.

Gerelateerde artikelen

Porsche introduceert exclusieve 911 GT3 90 F. A. Porsche als ode aan visionaire ontwerper

Vandaag zou Ferdinand Alexander (F.A.) Porsche negentig jaar zijn geworden. Ter nagedachtenis aan de visionaire ontwerper heeft Porsche Sonderwunsch daarom een speciaal cadeau samengesteld: de

Lees verder »

Alles over de sleutelrol van Porsche in F1 The Movie

De film F1 The Movie gaat niet alleen over de Formule 1, de koningsklasse van de autosport. Ook Porsche speelt een sleutelrol in de spectaculaire film. Het

Lees verder »

Paulaner wordt officiële partner van Audi F1-team

Het toekomstige Audi F1-team en de Paulaner-bierbrouwerij uit München gaan een langdurige samenwerking aan. Daarmee stapt Paulaner op het wereldtoneel van de autosport, als officieel

Lees verder »