Audi TT-R info

Audi TT-R bekendgemaakt zonder camouflage.

Audi heeft gekozen om de RS3 introductie uit te stellen en in plaats daarvan snel met de TT-R te komen die we bijna zonder camo kunnen laten zien.
Onder de kap is de nieuwe 5 cilinder turbomotor met 350 pk gemonteerd.

Zoals we kunnen zien op deze nieuwe spy shots heeft de TT-R kenmerken van de R8 met grote luchtinlaten aan de zijkant van de single frame grill, dit in dezelfde stijl als de TT-S, maar nog zonder de uiteindelijke roosters die 3 horizontale spijlen gaan krijgen in tegenstelling tot 4 spijlen bij de TT-S
De TT-R zal er nog sportiever uit gaan zien, voorzien zijn van een gloednieuwe Audi motor, voorzien zijn van grote 8 zuiger remmen en iets bredere banden hebben, verder zijn het slechts kleine details die het onderscheid maken tussen de TT-R en TT-S.
De TT-R lijkt ook aan de achterzijde het meest op een TT-S, maar uit de dubbele ovale uitlaatpijpen blijkt dat dit het top model TT is.

Audi heeft voor de TT-R weer voor een vijf cilinder turbo lijn motor gekozen.
De oude VR6 motoren van 3,2 en 3,6 liter zijn nooit bedoeld geweest om van een turbo te worden voorzien (temperatuur problemen in de compacte cilinderkop) en de oude VR6 motor nadert tevens de pensioengerechtigde leeftijd.

Maar vanaf de TT-R ontwikkeling start is er een jaar lang getest met een VR5 turbo motor, deze prototype VR5 turbo motor zal ten zijner tijd echter vernietigt worden.
Dit omdat er iemand van de technische afdeling een geniaal moment had: het vliegwiel kan ook worden ingebouwd aan de binnenkant van de motor en geïntegreerd worden met de krukas – zonder dat het axiale ruimte kost.

Door het vliegwiel binnen in de motor met de krukas te integreren kon er een 5 cilinder lijn motor ontwikkeld worden die slechts zes centimeter langer (groter) is dan de huidige viercilinder 2,0 TFSI.
Dit geniale moment was dus de bevestiging om de nieuwe vijfcilinder motor in de huidige Audi modellen met een dwars geplaatste motor te gaan gebruiken.
De bouw van de motor zal na de zomer plaats vinden, dus we zullen nog wel foto’s zien van TT-R en RS3 testmules.

Om ruimte te besparen is de motor tevens een lange slag motor en heeft hij een relatief kleine boring, 92 mm bedraagt de slag en 82,5 mm  bedraagt de boring, die samen een slagvolume geeft van bijna 2,5 liter (2458cc).
Het Motorblok is gemaakt van een nieuwe lichtgewicht legering, waarschijnlijk AMC-SC1.

Net als BMW maakt ook Audi gebruik van een twee-fase (sequentiële) turbolading met een kleine en een grote turbo samen gemonteerd.
Het biedt een snelle gaspedaal respons bij lage toeren en heeft veel effect bij hoge toeren.

De 5 cilinder motor is voorbereid voor een hoog vermogen en in eerste instantie zal de motor 350 pk hebben met de mogelijkheid voor een versie van 390 pk.
Dit kan powerpack optie worden of dat de RS3 350 pk en de TT-R 390 pk krijgt.
Het potentieel is echter veel groter dan dat, geruchten uit Ingolstadt betogen dat Audi de motor met 600 pk heeft getest zonder dat de motor zwakke punten te tonen.

De nieuwe supermotor zal zeker even interessant gaan klinken als die van de oude Ur-Quattro-sport en had zijn debuut in de RS3 moeten krijgen aan het eind van de herfst.
Maar er brak interne gehakketak uit (de marketing afdeling won) nu zal de RS3 introductie moeten wachten en in plaats daarvan moet de motor zijn debuut maken in het meest prestigieuze Audi model met dwars geplaatste motor, de TT-R.

De presentatie van de TT-R zal volgens de laatste info gebeuren tijdens de Autosalon van Geneva 2009 en kort daarna zal de verkoop van start gaan van zowel de TT-R als de RS3.

Kijk voor meer foto’s op Globalmotors
 
Tekst AudiBlog Hans.

Eén reactie

  1. Waanzinnige auto! Zal vreselijk snel zijn, en is werkelijk prachtig!

Gerelateerde artikelen

Kampioenen in de Porsche Carrera Cup Benelux: “Prachtig om dit met Porsche te doen”

Bij Porsche zit autosport in het DNA en ook voor veel Nederlandse coureurs is Porsche een belangrijke factor in hun racecarrière. Het autosportseizoen 2025 nadert

Lees verder »

Een futuristische tour door Tokio in een Porsche 911 en Porsche Macan

Ted Gushue is pionier in een digitaal tijdperk, Japan-aficionado en groot liefhebber van Porsche. Voor Christophorus reisde hij af naar Tokio, waar hij zijn vriend

Lees verder »

Audi leasen: stijlvol verduurzamen zonder concessies

Voor bedrijven die willen uitstralen wat ze uitdragen, is mobiliteit veel meer dan alleen een logistieke aangelegenheid. Het is een verlengstuk van je merk, je

Lees verder »