B-Label voor Audi Q5 2.0 TFSI quattro [persbericht]

• Unieke propositie binnen het segment
• Hoge prestaties bij een CO2-uitstoot van 192 g/km
• Efficiency ook door lichtgewicht/gestroomlijnde carrosserie

Op 12 december start de levering van de Audi Q5. De uitvoering met de 2.0 TFSI-motor (155 kW/211 pk), heeft een B-Label. Dat dankt hij aan de efficiency van de direct ingespoten turbobenzinemotor, maar ook aan de constructie en de gestroomlijnde vorm van de carrosserie. Daarvoor is de Audi Q5 onderscheiden met de Euro Car Body Award.

De efficiency van de Audi Q5 2.0 TFSI quattro met standaard zesversnellingsbak komt in eerste instantie tot uiting in cijfers: zijn vermogen bedraagt maar liefst 155 kW/211 pk en het koppel bereikt een maximum van 350 Nm in het brede en veel gebruikte toerengebied van 1.500-4.200 tpm. Op de weg vertaalt zich dat in hoge prestaties: de topsnelheid bedraagt 222 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt slechts 7,6 seconden. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik van de Audi Q5 2,0 TFSI quattro maar 8,3 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 192 g/km en daarmee is deze Audi Q5 goed voor een B-Label. Overigens is de Audi Q5 over de gehele breedte van het programma relatief zuinig: vijf van de zes op dit moment leverbare modellen (alle met quattro vierwielaandrijving) hebben een gemiddelde CO2-uitstoot die lager is dan 200 g/km. De Audi Q5 2.0 TDI quattro laat bijvoorbeeld 175 g/km voor zich noteren (6,7 l/100 km).

Motor én carrosserie

De motor van de Audi Q5 2.0 TFSI quattro is dankzij de toepassing van innovatieve technieken in staat om een hoog vermogen te koppelen aan een gunstig brandstofverbruik. Deze krachtbron combineert bijvoorbeeld directe brandstofinspuiting met de meest recente turbotechnologie. Toch is een zuinige motor alleen niet genoeg. Bij het ontwerpen van de Q5 stond een gunstige stroomlijn en beperking van het gewicht hoog op de prioriteitenlijst. Zo weegt het koetswerk van de Audi Q5 door ruime toepassing van lichtgewicht materialen slechts 355 kilogram. De motorkap en achterklep zijn van aluminium en dat geldt ook voor diverse structurele elementen van het koetswerk, waaronder de crashbuffers. De carrosserie van de Audi Q5 is de lichtste in het segment van de compacte SUV’s. Desondanks blinkt het koetswerk ook uit in stijfheid. Dat komt zowel weggedrag als (geluids)comfort ten goede. Daarbij is de elegante carrosserie van de Audi Q5 ook nog eens zeer gestroomlijnd. De Cw-waarde bedraagt slechts 0,33. Dat is mede te danken aan de vlakke wagenbodem.

Euro Car Body Award

Vanwege zijn ingenieuze, sterke en lichtgewicht constructie en de goede stroomlijn is het koetswerk van de Audi Q5 onderscheiden met de Euro Car Body Award. Bij deze competitie liet de Audi Q5 elf genomineerden achter zich. De internationale jury let bij de beoordeling van een carrosserie niet alleen op de eigenschappen ervan, maar ook op de productiemethoden. Ook deze werden als zeer innovatief bestempeld en daarmee was de Audi Q5 de overtuigende winnaar. Audi won de Euro Car Body Award eerder in 2003 en 2006. De prijzen gingen toen naar de Audi A8 en Audi TT; bij beide was de lichtgewicht Audi Space Frame Technologie (ASF) toegepast.

Gerelateerde artikelen

Maandag 11 uur de onthulling van de Audi Q3 Sportback

Maandag 11:00 uur de onthulling van de nieuwe Audi Q3 Sportback. Hier de link om hem live te bewonderen.

Lees verder »

Het Sepia effect: een voorliefde voor een bijzondere Paint to Sample kleur

De levenslange passie van verzamelaar en coureur Richard Raimist voor Porsche begon met een zeer bijzondere 911 T Targa in Sepiabruin. Achter een onopvallende garagedeur

Lees verder »

Alles over de Porsche Taycan en Cayenne Black Edition: 9 vragen én antwoorden

Met de nieuwe Black Edition modellen voor de Taycan en Cayenne zet Porsche een stijlvolle nieuwe stap. Exterieur en interieur zijn tot in detail verfijnd

Lees verder »